Tron jag lever avtilbake

Ett Ord till Läsaren

Förordet har inte skrivits av Ellen White.

I och med utgivningen av denna andaktsbok förverkligas en ofta uttalad önskan om en utvald räcka anmärkningar från Ellen G. White om kristendomens grundläggande sanningar. Grundbultarna hos den kristna tron, uppburna av nogsamt valda texter från Skriften och uttalanden av Profetians Ande, framställs här, fast inte som teologiska utlåtanden, utan som andliga sanningar med bäring på det återlösande verk, som Jesus Kristus, vår Herre och Frälsare, har utfört åt oss.

Man bör lägga märke, att föreliggande band skänker betydligt mera, än bara inspiration. Häri ingår livsviktiga upplysningar för våra unga och läsarna av denna bok. En tro, som vi inte känner till eller begriper oss på, går ej att förmedla till andra. Denna förmedling beror på kunskap.

I den här andaktsboken av E. G. White blir de bibliska verserna belysta som enda auktoritet. Skriften tillåts att tala å de grundläggande sanningarnas vägnar. Författarinnans anmärkningar utvecklar och förhärligar Skriftens sanning, varigenom den blir personlig och lärdomen fastnar i sinnet. I det här bandet hör vi både Skriften och Profetians Ande tala till oss. Deras inbördes förhållande är sunt, ty Bibeln utfärdar det läromässiga uttalandet, och Profetians Ande fäller kommentaren.

I sitt letande efter passande uttalanden av Ellen G. White om Bibelns lära, har sammanställarna forskat i författarinnans offentliggjorda verk, vari betecknande uttalanden från hennes penna förekommer. Kom dock ihåg, att förutom väl kända anmärkningar, har andra mindre välbekanta, men lika väsentliga, kommentarer infogats. I bandet ingår tilläggsstoff från Ellen G. White, som används i The Seventh-day Adventist Bible Commentary, utdrag ur artiklar i The Youth’s Instructor, The Signs of the Times, The Review and Herald, och ett antal tidigare ej offentliggjorda uttalanden.

Eftersom varje dags läsning begränsats till en tryckt sida, måste mängder av värdefullt material om närliggande ämnen strykas, och bitvis måste även strykningar göras i anförda citat. Strykningar framgår av punkter. Ofta har så mycket som fem eller sex källor citerats på en enda sida. På en del ställen, där ett uttalande bara är en eller ett par meningar långt, har sammanställarna nogsamt tagit hänsyn till de i sammanhanget uttryckta tankarna, och härigenom framställt resonemanget, för att korrekt framföra de föreställningar, som den Helige Ande förmedlat till fru Ellen G. White.

Tron jag lever av har sammanställts under ledning av Förvaltarstyrelsen vid The Ellen G. White Publications, som ansvarar för skötseln och offentliggörandet av E. G. Whites skrifter. Arbetet har gjorts i samklang med fru Whites instruktioner till Förvaltarna rörande tryckandet av sammanställningar av hennes skrifter.

Att dessa korta, dagliga budskap beträffande de inspirerande sanningarna hos den kristna tron måtte fungera som daglig vägledning och uppmuntran till varje läsare, är vår uppriktiga bön. Utgivarna och Förvaltarna av Ellen G. Whites Dödsbo.