Budskap till de Unga kapitel 11. Från sida 47.     Från sida 54 i den engelska utgåva.ren sida tillbaka

Stridens kännetecken

(47)Människan har en vilja som är inställd på strid och hon strävar hela tiden att vända allt så att det passar hennes egna syften. Om viljan sätts in på Guds och det rättas sida kommer Andens frukter att visa sig i hennes liv. Gud har lovat “härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda” Rom 2:10 (2000) {MYP 54.1} rätt

(47)När Satan tillåts att forma viljan, använder han den för att nå sina egna mål.. Han framkallar otrons teorier och väcker strid mot Guds Ord i mänskohjärtat. Han är ständigt verksam och han arbetar ihärdigt på att försöka inge människor sina egna känslor av hat och fiendskap mot Gud. Han försöker uppbåda människor till motstånd mot himlens förordningar och bud och den Helige Andes verksamhet. Han värvar till sina arméer alla ondskans krafter och leder dem ut på slagfältet. Allt detta sker under hans ledning för att uppvigla det onda mot det goda. rätt

(47)Ett kall till motstånd mot ondskans makt
Satans verksamhet går ut på att avsätta Gud och störta honom från hjärtats tron. Det är hans plan att forma den mänskliga naturen till sin avbild, så att den visar hans vanställda drag. Han frammanar alla onda böjelser, väcker orena begär och vanheliga storhetsdrömmar. Han förklarar att han vill ge dig all makt, all ära, rikedomar och syndiga njutningar, men hans villkor är att du ska ge upp det som är rätt och riktigt och få ett avtrubbat samvete. På det sättet leder han de mänskliga förmågorna till förnedring och fångenskap under synden. rätt

(48)Gud kallar människor till motstånd mot ondskans makt Han säger:”Synden skall därför inte få härska i er dödliga kropp, så att ni lyder dess begär. Ställ inte era lemmar i syndens tjänst, som vapen åt orättfärdigheten, utan ställ er själva i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som vapen åt rättfärdigheten..” Rom 6:12,13 {MYP 55.1} rätt

(48)Det kristna livet är en kamp. Men “det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna.” Ef 6:12 (2000) Det är bara gudomlig hjälp, som kan ge oss framgång i denna rättfärdighetens strid mot orättfärdigheten. Vår vilja med dess begränsningar måste underläggas den Oändliges vilja; den mänskliga viljan måste förenas med den gudomliga. Detta gör att den Helige Ande kommer till vår hjälp. Varje erövring medverkar till att Gud återfår sin friköpta egendom. Hans bild präglas åter in i själen. rätt

(49)Den Helige Andes hjälp
Herren Jesus verkar genom den Helige Ande. Den är hans ställföreträdare. Genom den tillför Han själen andligt liv. Han ger liv åt de krafter som tjänar det goda. Han renar själen från moralisk förorening och gör den passande för sitt rike. Jesus har stora välsignelser att ge, rika gåvor till människorna. Han är den underbare rådgivaren med oändlig visdom och styrka. Om vi erkänner Hans Andes makt och underkastar oss den för att formas av den, kommer vi att bli fullständiga och hela i honom. Tänk på vad detta betyder! I Kristus “bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, och i honom är ni uppfyllda.”. Kol 2:9,10 Människohjärtat kommer aldrig att veta vad lycka är, förrän det böjer sig under Guds Anden för att formas. Den människa som fått nytt liv formas av Anden efter Jesu mönster. Genom Andens inflytande förvandlas fiendskap mot Gud till tro och kärlek. Stolthet ersätts av ödmjukhet. Själen märker sanningens skönhet och Jesus blir ärad då karaktären förädlas och fullkomnas. När denna förvandling sker brister änglarna ut i jubel och Gud och Kristus gläder sig över människor som blir lika det gudomliga. rätt

(49) Segerns pris
Striden mellan gott och ont har inte blivit mindre häftig än den var på Jesu tid. Stigen till himlen är inte jämnare nu än då. Alla våra synder måste läggas bort. Vi måste bli kvitt varje dålig vana, som vi älskar att ge efter för, men som hindrar oss i vår andliga växt. Det högra ögat eller den högra handen måste offras, om de leder oss till synd och blir till anstöt. Är vi villiga att ge avkall på vår egen visdom och ta emot himmelriket som ett litet barn? Är vi villiga att bli av med vår självrättfärdighet? Är vi villiga att sluta bry oss om människors bifall och beröm. Det eviga livet är värt oändligt mycket. Är vi villiga att välkomna den helige Andes hjälp och samarbeta med den? Är vi villiga att göra ansträngningar och uppoffringar, som står i proportion till värdet av det som vi vill uppnå? {MYP 56.1} - Review and Herald, den 10 februari 1903 rätt

nästa kapitel