Budskap till de Unga kapitel 27. Från sida 97.     Från sida 105 i den engelska utgåva.ren sida tillbaka

Att få seger

(97)Vi har inte riktigt begrepp om vilken styrka vi skulle kunna få, om vi bara hade förbindelse med källan till all kraft. Vi faller i synd gång på gång och tror att det alltid måste vara så. Vi håller fast vid våra svagheter som om det vore något att vara stolt över. Kristus säger, att vi måste göra våra ansikten hårda som flinta om vi ska kunna vinna seger. Han har burit våra synder i sin egen kropp på korsets trä och genom den kraft han har gett oss kan vi motstå världen, köttet och djävulen. Låt oss då inte tala om vår svaghet och oduglighet, men om Kristus och hans styrka. När vi talar om Satans styrka tar han ett allt starkare grepp om oss. När vi talar om den Allsmäktiges kraft, driver vi fienden tillbaka. När vi närmar oss Gud kommer Han nära oss. {MYP 105.1} rätt

(98)Många av oss använder sig inte av de förmåner vi har. Vi gör några få svaga ansträngningar att göra det som rätt och sedan faller vi tillbaka till vårt gamla syndiga liv. Om vi någon gång skall komma in i Guds rike, måste vi gå in dit med fullkomliga karaktärer utan fläck, rynka eller något annat sådant. Satan arbetar med allt större energi när vi närmar oss tidens slut. Han lägger sina snaror för att kunna ta kontroll över vårt sinne. Vi lägger inte märke till dem. På alla sätt försöker han skymma Guds härlighet, så att själen inte kan se den. Det är vår sak att avgöra om han ska få kontrollera våra hjärtan och sinnen. Vi kan bestämma, om vi ska ha en plats på den nya jorden, en rätt till Abrahams gård. Guds kraft i förening med mänsklig ansträngning har åstadkommit en härlig seger för oss. Sätter vi inte värde på det? Alla himlens rikedomar har vi fått genom Jesus. Gud skulle inte vilja att ondskans förenade andemakter säger, att Han kunde göra mer, än Han har gjort. De världar Han har skapat och änglarna i himlen kan intyga att Han inte kunde göra mer. Gud har kraftkällor, som vi ännu inte vet något om, och Han ska förse oss med kraft från dem när vi behöver det. Men våra ansträngningar ska alltid förenas med gudomlig kraft. Vårt förstånd, vår uppfattningsförmåga och hela vårt väsens styrka måste väckas till verksamhet.... Om vi reser oss upp för att möta krisen och rustar oss, som de gör som väntar på Sin Herre, kommer Gud att ge oss ökad styrka och mera ljus. Om vi arbetar för att övervinna varje brist i vår karaktär, kommer Gud att ge oss mera kraft och hjälp. {MYP 106.1} - Youth’s Instructor, den 4 januari 1900 rätt

(99)Tro och plikt
Tro är inte känsla. Tro är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser. Hebr 11:1 Det finns en slags religion, som inte är något annat än själviskhet. Den finner glädje i världsliga nöjen. Den är nöjd med att betrakta Kristi religion, men den vet ingenting om dess frälsande kraft. De som har denna religion tar mycket lätt på synden, eftersom de inte känner Jesus. När de är i detta tillstånd tar de också mycket lätt på plikten, men plikttrohet hör ihop med en rätt förståelse av Guds karaktär. - Review and Herald, den 28 februari 1907 rätt

nästa kapitel