Budskap till de Unga kapitel 68. Från sida 209.     Från sida 219 i den engelska utgåva.ren sida tillbaka

Många verksamhetsområden

(209)Församlingen är organiserad för att tjäna, och när vi vill tjäna Jesus är gemenskap med församlingen ett av de första stegen. Lojalitet mot Jesus kräver att vi troget utför våra plikter i församlingen. Det är en viktig del av vår träning och i en församling som är inspirerad av Mästarens liv kommer det att leda direkt till verksamhet för världen utanför. Det finns många områden där ungdomarna kan finna tillfällen till att vara hjälpsamma. {MYP 219.1} - Education, s 268, 269. Se Vägen till mognad, s 289 rätt

(209)Var och en har sin plats
Var och en har sin plats i himlens eviga plan. Var och en ska samarbeta med Kristus för att människor ska bli frälsta. Lika säkert som att det finns en plats beredd för oss i de himmelska boningarna, lika säkert har vi en särskild plats på jorden där vi ska arbeta för Gud. - Christ’s Object Lessons, s 326, 327 Se Såningsmannen, s 264 rätt

(209)Sabbatsskolearbetet.
Herren kallar unga män och kvinnor till att förbereda sig för en livslång, ivrig insats som lärare i sabbatsskolan... Herren skulle vilja ha lärare i detta arbete som ger en helhjärtad tjänst, som vill utveckla sin förmåga genom övning och förbättra det de redan har uppnått. - Testimonies on Sabbath School Work, s 53 rätt

(209)Bibelarbete
Planen att hålla bibelstudier är en idé som kommer från himlen och öppnar möjligheten för hundratals unga män och kvinnor att göra ett ett viktigt arbete på fältet, som annars skulle ha varit ogjort. {MYP 220.1} rätt

(209)Guds Ord bär inte länkar. Vi har fått frihet att studera det. Bibeln kan vi ta med oss till varje människas dörr och sanningarna i den kan framhållas för varje människas samvete. Det är många som gärna vill göra som de troende i Berea, som hade ett ädelt sinne. De granskade dagligen Skrifterna själva, när sanningen framställdes, för att se om det som blev sagt stämde. Jesus har sagt: ”Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.” Joh 5:39. Jesus, världens Frälsare, uppmanar människor att inte bara läsa, men undersöka Skrifterna. Detta är ett stort och viktigt arbete och det har anförtrotts åt oss. När vi gör det kommer vi själva att ha stor glädje av det, för när vi lyder Jesu befallning blir vi inte utan lön. De som trofast följer det ljus, som Han har uppenbarat i Sitt Ord, kommer Han att fullända med särskilda tecken på Sin gunst. - Testimonies on Sabbath-School Work, s 29, 30 rätt

(210)Kolportage
Herren kallar våra ungdomar att bli kolportörer och evangelister, att gå från hus till hus på platser där folk ännu inte har hört sanningen. Han talar till våra unga män och säger: “Ni tillhör inte er själva. Gud har köpt er och priset är betalt. Ära då Gud med er kropp.” 1 Kor 6:19,20 (Bibel 2000) De som vill gå ut i arbetet ledda av Gud kommer att bli välsignade på ett underbart sätt. - Testimonies for the Church, band 8, s 229 rätt

(210)Ett av de allra bästa sätten som de unga männen kan förbereda sig för arbetet som förkunnare på, är att gå ut som kolportörer. Låt dem resa in till städer och byar för att sälja böcker, som innehåller sanningen för vår tid. I detta arbete kommer de att få tillfälle att tala livets ord. Den sanningens säd som de sår ut kommer att växa för att bära frukt. När de möter människor och visar våra böcker för dem, kommer de att få en erfarenhet som de inte kan få genom att predika.... {MYP 221.1} rätt

(210)Alla som önskar få tillfälle till ett verkligt missionsarbete, och som vill ge sig själva till Gud utan förbehåll, kommer att i arbetet med kolportage få tillfälle att tala om många ting som har att göra med det kommande, eviga livet. rätt

(210)Undervisning
De allra bästa förmågor som kan skaffas behövs för att undervisa och forma de ungas sinnen och med framgång genomföra de många arbetsmoment, som en lärare i våra skolor behöver utföra. rätt

(210)Med tanke på barnen behövs det lärare som är lugna och vänliga, som är tålmodiga och älskar dem som allra mest behöver kärlek... rätt

(210)Våra församlingsskolor behöver lärare, som har höga moraliska egenskaper. Det är sådana som man kan lita på, sådana som har en sund tro och som är taktfulla och tålmodiga. Det är sådana som vandrar med Gud och vänder sig från allt som har med ondska att göra, från själva skenet av den. - Testimonies for the Church, band 6, s 200,201 rätt

(210)Affärsverksamhet
Herren vill ha kloka människor i sin tjänst, människor som är kvalificerade för arbete inom olika verksamhetsområden. Det behövs affärsmän, som flätar in sanningens stora principer i alla sina transaktioner. Deras förmågor borde nå sin fulländning genom det mest ingående studium och den mest samvetsgranna utövning. Människor behöver använda sina tillfällen för att bli kloka och effektiva inom vilket arbetsområde som helst. Detta gäller särskilt dem, som använder sina förmågor för att bygga upp Guds rike här på jorden. Vi får veta om Daniel, att man inte kunde finna ett enda fel i allt han gjort som offentlig tjänsteman. Fast hans arbete blev utsatt för den mest närgångna granskning, upptäckte man ingenting. Han är ett mönster för alla tjänstemän. Berättelsen om Daniel visar vad som kan uträttas av den som viger hjärnans kapacitet, styrkan i ben och muskler, hjärta och liv till tjänst åt Gud. {MYP 222.1} - Christ’s Object Lessons, s 350,351 Se Såningsmannen, s 287 rätt

(210)Medicinskt arbete
Det finns inget viktigare missionsfält än det som en trofast, gudfruktig läkare arbetar på. Det finns inget annat område, där en människa kan åstadkomma mera gott och vinna fler människor, som blir lysande juveler i hans glädjes krona. Han kan ha med sig Jesu nåd som en ljuvlig vällukt i de sjukrum som han besöker. Han kan komma med den balsam, som ger verklig hälsa till den själ som är sjuk av synd. Han kan visa den sjuke och den döende vägen till Guds Lamm som tar bort världens synd. Han ska inte lyssna på dem som säger, att det är farligt att tala om eviga frågor med dem som svävar i livsfara, för att det skulle kunna göra dem sämre. I nio av tio fall kommer kunskapen om en Frälsare som ger förlåtelse att föra med sig att de mår bättre både fysiskt och psykiskt.. Jesus kan begränsa Satans makt. Han är den läkare, som den som är sjuk av synd kan lita på, för Han kan bota både kroppens och själens sjukdomar. - Testimonies for the Church, band 5, s 448,449 rätt

(210)I nästan varje samhälle finns det ett stort antal människor som inte lyssnar till förkunnelsen av Guds Ord eller kommer till något religiöst möte. Om de ska nås av evangeliet, måste det ske i hemmet. Att hjälpa dem med deras fysiska behov är ofta det enda sättet man kan nå dem på. Troende sjuksköterskor, som vårdar de sjuka och hjälper de fattiga i deras nöd, kommer att få många tillfällen att be med dem, att läsa Guds Ord för dem och tala med dem om Frälsaren. De kan be med och för de hjälplösa, som inte har viljestyrka att behärska de begär, som lidelsen har förnedrat. De kan låta en hoppets stråle lysa på de misslyckade och missmodiga. När de som lider upplever den osjälviska kärlek, som visas mot dem i vänliga, självuppoffrande handlingar, blir det lättare för dem att tro på Jesu kärlek. {MYP 223.1} - The Ministry of Healing, s 144, 145. Se Hälsa för hela människan, s 113, 114 rätt

(210)Evangeliets tjänst
Förkunnelsen av evangeliet får inte undervärderas. Inget projekt borde ledas på ett sådant sätt att man ser på förkunnelsen av Guds Ord som en underordnad sak. Så är det inte. De som förringar predikantens arbete gör Kristus liten. Evangeliets tjänst med alla dess varierande uppgifter är det högsta arbetet av alla. Det bör framhållas för de unga, att det inte finns något annat arbete som är så välsignat av Gud som det som evangeliets tjänare utför. {MYP 224.1} rätt

(210)Våra unga män borde inte bli avskräckta från att bli evangeliets förkunnare. Det är fara för att några genom begeistrade framställningar dras bort från den väg, som Gud har bett dem att gå. En del, som borde ha förberett sig för att bli predikanter, har blivit uppmuntrade att ta en medicinsk utbildning. rätt

(210)Herren kallar flera att arbeta som predikanter i Hans vingård. Dessa ord uttalades: “Styrk utposterna och ställ trofasta väktare i alla delar av världen.” Gud kallar på er unga män. Han kallar på hela arméer av unga män, som är varmhjärtade och storsinta och som har djup kärlek till Jesus Kristus och sanningen. - Testimonies for the Church, band 6, s 411 rätt

(210)Missionsarbete i främmande länder
Det finns behov av unga män. Gud kallar dem till missionsfälten. Eftersom de är förhållandevis fria från omsorger och ansvar har de bättre möjligheter att ta del i arbetet än de, som måste försörja en stor familj och fostra barn. Dessutom kan unga män med lätthet anpassa sig till ett nytt klimat och ett nytt samhälle.. De kan bättre tåla påfrestningar och ett obekvämt liv. Genom takt och uthållighet kan de nå människorna där de är. - Testimonies for the Church, band 5, s 393 rätt

(210)Unga män borde förbereda sig för arbetet genom att lära sig andra språk, så att Gud kan använda dem för att förmedla Sin frälsande sanning till människor i andra länder. Dessa unga män kan skaffa sig kunskaper i andra språk också medan de arbetar för att syndare ska bli frälsta. Om de använder tiden väl kan de utveckla sitt förstånd och utbilda sig för att bli till större nytta. Om unga kvinnor, som bara haft lite ansvar att bära, skulle vilja helga sig åt Gud, kunde de bli användbara genom att studera främmande språk och få god kännedom om dem. De skulle kunna ägna sig åt översättningsarbete. - Testimonies for the Church, band 3, s 204 {MYP 225.1} rätt

(210)Barn och ungdomar i tjänst för Gud
Barn kan godtas som missionsarbetare i hemmet och församlingen. Gud önskar att de ska få lära sig att de är här i världen för att vara till nytta och inte bara för att leka. I hemmet kan de få övning i att göra missionsarbete, något som kommer att förbereda dem, så att de kan vara till nytta i större sammanhang. Föräldrar, hjälp era barn att nå det mål som Gud har för dem. - Review and Herald, den 8 december 1910 rätt

nästa kapitel