Budskap till de Unga kapitel 85. Från sida 252.     Från sida 263 i den engelska utgåva.ren sida tillbaka

Bibeln som läromästare

(252)Den Heliga Skrift har så mycket att lära oss, att det inte finns något som kan jämföras med den. Bibeln är den äldsta och mest omfattande historia som människan äger. Den kom frisk och ren från källan till evig sanning och genom alla tider har en gudomlig hand bevarat dess renhet. Den belyser en avlägsen forntid, som mänsklig forskning gör fruktlösa försök att tränga in i. Det är bara i Guds Ord vi kan se den kraft som la jordens grundval och bredde ut himlarna. Bara här finner vi en verklighetstrogen berättelse om nationernas ursprung. Bara här berättas mänskosläktets historia utan att mänsklig stolthet och fördom har fläckat ner den. {MYP 263.1} rätt

(252)Den Eviges röst
I Guds Ord finns det ämnen att begrunda för den djupaste tanke och den högsta längtan. Här kan vi ha samvaro med patriarker och profeter och lyssna till den Eviges röst, när Han talar med människan. Här ser vi himmelens Majestät, när Han ödmjukade sig och steg ner för att bli vår ställföreträdare och säkerhet. Det var Han som ensam kämpade mot mörkrets makter för att vinna seger för oss. När vi tänker på sådana ämnen med vördnad, kan de inte undgå att mjuka upp, rena och förädla våra hjärtan, samtidigt som de inspirerar sinnet med ny styrka och livskraft. rätt

(252)De som ser det som modigt och manligt att ta lätt på Guds krav och förakta dem, avslöjar bara sin egen dårskap och okunnighet. Medan de skryter med sin frihet och sitt oberoende är de i verkligheten syndens och Satans slavar. rätt

(252)Sann livsfilosofi
En klar uppfattning av vad Gud är och vad Han kräver att vi ska vara leder oss till en hälsosam ödmjukhet. Den som studerar Guds heliga Ord på rätt sätt, kommer att lära sig att det mänskliga förståndet inte är allsmäktigt. Han kommer att lära sig, att mänsklig styrka och vishet bara är svaghet och okunnighet utan den hjälp, som bara Gud kan ge. {MYP 264.1} rätt

(252)Den som följer gudomlig ledning, har funnit den enda sanna källan till frälsande nåd och riktig lycka. Han har fått kraft att sprida lycka till alla som han umgås med. Det finns ingen som verkligen kan njuta av livet utan religion. Kärleken till Gud renar och förädlar varje smak och önskan. Den får varje öm hängivenhet att glöda. Den lyser upp varje värdigt nöje. Den gör det möjligt för oss att sätta värde på och glädja oss över allt som är sant och gott och vackert. rätt

(252)Det som mer än allt annat borde få oss att uppskatta Bibeln är att den uppenbarar Guds vilja för människan. Där kan vi lära oss, vad som var målet och meningen med att vi blev skapade och hur Guds plan för oss kan förverkligas. Vi lär oss hur vi vist och klokt kan göra livet här bättre och hur vi kan säkra oss ett liv i framtiden. Ingen annan bok kan ge tillfredställande svar på det vi innerst inne undrar över. Ingen annan bok kan stilla hjärtats begär. Genom att få kunskap om Guds Ord och ge akt på det kan människor resa sig från det djupaste förfall, och bli Guds barn och syndfria änglars vänner. - Counsels to Teachers, Parents, and Students, s 52-54 rätt

nästa kapitel