Budskap till de Unga kapitel 92. Från sida 272.     Från sida 285 i den engelska utgåva.ren sida tillbaka

Bevaka själens ingångar väl

(272) “Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.” Ords 4:23. Som en människa tänker i sitt hjärta sådan är hon. ]Enligt eng. övers. av Ords 23:7] Hjärtat måste förnyas genom gudomlig nåd, annars söker det förgäves efter livets renhet. Den, som försöker bygga en ädel och ärbar karaktär oberoende av Jesu nåd, bygger sitt hus på drivsand. Det blir säkert kastat över ända av frestelsernas starka stormar. Davids bön borde vara varje människas bönerop: “Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande.” Ps 51:12 När vi har fått del av den himmelska gåvan, ska vi fortsätta till fullkomlighet. “Med Guds makt blir ni genom tron bevarade till den frälsning som finns beredd och skall uppenbaras i den sista tiden.” 1 Petr 1:5 {MYP 285.1} rätt

(272)Ändå måste vi själva göra något för att motstå frestelser. De, som inte vill bli ett byte för Satans påhitt, måste bevaka själens ingångar väl. De måste undvika att läsa, se eller höra något som kommer att framkalla orena tankar. Vi borde inte låta våra tankar ströva på måfå till varje ämne, som själafienden kan tänka sig föreslå. “Var därför beredda att bryta upp”, säger aposteln Petrus. 1 Petr 1:13 (Bibel 2000) “Håll er vakna..... “Låt er inte styras av de begär som behärskade er medan ni ännu var okunniga. Lev ett alltigenom heligt liv, liksom han som kallade er är helig.” 1 Petr 1:14,15 (Bibel 2000) Paulus säger: “Allt som är sant, och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant .” Fil 4:8 Detta förusätter att vi ber allvarligt och ständigt är på vår vakt. Vi måste få hjälp av den Helige Ande, som bor i oss och utövar sitt inflytande i oss. Han kommer att rikta sinnet uppåt och vänja det vid att dröja vid rena och heliga ting. Vi måste också studera Guds Ord flitigt. ”Hur kan en ung man bevara sitt liv rent?.. “Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta”, säger psalmisten, “för att jag inte skall synda mot dig”. Ps 119:9,11 - Patriarchs and Prophets, s 460 rätt

(273)Agnarna och vetet.
Kära unga, sluta upp med att läsa tidningar som innehåller historier. Lägg undan alla romaner....Vi skulle göra väl i att rensa ut alla novellmagasin från våra hem och alla tidningar med löjliga bilder - framställningar, som kommer från djävulska redskap. De unga har inte råd att förgifta sina sinnen med sådant. Vad har agnarna att göra med vetet? [I de svenska översättningarna står det inte agnar utan halm, inte vete utan säd. t ex ”Vad är halm mot säd?” Jer 23:28] Måtte var och en, som menar sig vara Jesu efterföljare, bara läsa det som är sant och har evighetsvärde. {MYP 286.1} rätt

(273)Vi måste förbereda oss för de högsta och heligaste plikterna. En hel värld ska frälsas.. .Med tanke på det stora arbete som måste göras frågar man sig, hur någon kan ha råd att kasta bort dyrbar tid genom att göra sådant, som varken är till hans eget bästa eller till Guds ära? Hur kan vi slösa bort medel som Gud har gett oss på sådant? - Youth’s Instructor, den 14 augusti 1906 rätt

nästa kapitel