Det ska ske vid tidens slut kapitel 11. Från sida 55ren sida tillbaka

Satans bedrägerier i den sista tiden

(55)Under kristendomens kappa
Vi närmar oss avslutningen av denna världens historia och Satan arbetar som aldrig förr. Han försöker framställa sig som en ledare för den kristna världen. Med en fantastisk styrka arbetar han med lögnens under. Han liknar ett rytande lejon som söker efter den som han kan sluka. Han önskar famna hela världen i sin förbundsgemenskap. Genom att dölja sina karaktärsfel under kristendomens kappa, låtsas han vara kristen. Han gör t. o. m. anspråk på att vara Kristus själv. - 8MR 346 (1901). rätt

(55)Guds Ord förklarar att när det passar fiendens planer, kommer han att genom sina representanter, som spelar kristna, utöva så stor makt att den skulle bedra även de utvalda om det var möjligt. (Matt 24:24. ) -Ms 125, 1901. rätt

(55)Eftersom andarna bekänner att de tror på Bibeln och visar respekt för kyrkans institutioner [156] kommer deras verksamhet att betraktas som en uppenbarelse av Guds makt. - GC 588 (1911). rätt

(55)Ondskans starkaste fäste i denna världen utgörs inte av det orättfärdiga livet hos en förkastad syndare eller en förnedrad, utslagen människa utan av ett liv som annars verkar dygdigt, hedervärt och ädelt, men håller fast vid en enda synd och ger efter för ett enda karaktärsfel. . . Intelligens, talang, medlidande och till och med frikostiga och vänliga handlingar kan på så sätt bli Satans medel att locka och förleda människor med, och så få dem att falla utför fördärvets brant. - Ed 150 (1903). rätt

(55)Också i adventistförsamlingen
Vi har mycket mer att frukta inifrån än utifrån. Hindren för styrka och framgång kommer snarare från församlingen än från världen. De som inte tror har rätt att förvänta att de människor som bekänner att de håller Guds bud och har Jesu tro, kommer att göra mer än alla andra på grund av hur de främjar den sak de representerar genom sitt goda exempel och aktiva inflytande. Men hur ofta har inte de människor som bekänner att de tror på sanningen, visat sig vara det största hindret för dess framgång! Den otro de när och det tvivel de ger uttryck för inbjuder onda änglar att komma. Dessa änglar medverkar till att Satans bedrägeri lyckas. - 1SM 122 (1887). rätt

(55)Lögnaktiga andar motsäger Skriften
De troende måste skaffa sig grundlig kunskap om den nuvarande sanningen som de kommer att vara tvungna att upprätthålla [157] från Skriften. De måste förstå de dödas tillstånd, för onda andar kommer att visa sig och utge sig för att vara älskade vänner och släktingar. De ska förklara att sabbaten har blivit ändrad och komma med andra lärosatser som inte är bibliska. - EW 87 (1854). rätt

(55)När dessa andar framställer apostlarna, låter de dem motsäga det som de har skrivit efter den helige Andes befallning, medan de var på jorden. De förnekar Bibelns gudomliga ursprung. - GC 557 (1911). rätt

()Med hjälp av två stora villoläror, nämligen lärorna om själens odödlighet och söndagens helighet kommer Satan att bedra människorna. Medan den förstnämnda läran lägger grunden till spiritismen, skapar den senare en förbindelselänk med den romerska kyrkan. - GC 588 (1911). rätt

()Människor ska komma och utge sig för att vara Kristus själv. De vill gärna göra anspråk på den ära och tillbedjan som endast tillhör världens Återlösare. De kommer att på utföra häpnadsväckande underverk och bota människor. De kommer också att påstå att de har uppenbarelser från himlen som motsäger Skriftens vittnesbörd. . . rätt

()Men Guds folk kommer inte att låta sig vilseledas. Den lära som denne falske Kristus förkunnarstrider mot Skriften. Han välsignar dem som tillber vilddjuret och dess bild – just de människor som Bibeln säger ska dricka Guds oblandade vredesvin. - GC 624, 625 (1911). [158] rätt

()Falska väckelser
Jag såg att Gud har ärliga tillbedjare bland dem som kallar sig adventister och i de fallna kyrkosamfunden. Innan plågorna faller kommer både präster och lekmän att kallas ut från dessa samfund och med glädje ta emot sanningen. Det vet Satan och innan den tredje ängelns höga rop ljuder kommer han att skapa upphetsning i de religiösa samfunden. Det gör han för att de som har förkastat sanningen ska tro att Gud är med dem. - EW 261 (1858). rätt

(56)Innan Guds straffdomar slutligen drabbar jorden kommer sann kristendom att återupplivas, så som man inte har sett det sedan apostlarnas dagar. . . Själafienden önskar att förändra att detta sker. Ännu innanmänniskor blir väckta kommer han att försöka skapa en förfalskning. I de samfund han får förförisk makt över, kommer han att få det att se ut som om Guds särskilda välsignelser blir utgjutna. Det kommer något som liknar ett stort religiöst intresse. . . rätt

()Det är en känslomässig upphetsning och en sammanblandning av sanning och lögn, som lämpar sig väl för att leda vilse. Men ingen behöver bli bedragen. I ljuset från Guds Ord är det inte svårt att avgöra dessa väckelsers natur. Var människor än vänder sig bort från Bibelns tydliga sanningar som prövar hjärtat och kräver att man förnekar sig själv och försakar världen, kan vi vara övertygade om att Gud inte ger Sin välsignelse. - GC 464 (1911). [159] rätt

()Musiken blir en fälla
Herren har visat mig att de ting du säger har ägt rum i Indiana (Dessa kommentarer gjordes i samband med "Holy Flesh"-rörelsen vid Indiana-lägermötet 1900. För ytterligare detaljer, se 2SM 31–39. ), kommer att upprepas alldeles innan nådatidens avslutning Det kommer att ske förfärliga ting. Det blir rop och skrik, med trummor, musik och dans. Människor som annars är förnuftiga kommer att bli så förvirrade, att man inte kan lita på att de ska fatta rätta beslut. . . rätt

()Skrål och skrik överväldigar människor och förstör det som kunde vara en välsignelse, om det hade letts på det rätta sättet. Sataniska krafter kommer att förena sig med larm och förvirring. Det liknar en karneval och det vill man kalla den helige Andes verk!. . . Det som tidigare har hänt kommer att upprepa sig i framtiden. Satan kommer att göra musiken till en fälla så som den framförs. - 2SM 42 (1908). rätt

()Vi ska inte idealisera märkliga upphetsande stämningar, som i verkligheten gör själen oemottaglig för den helige Andes djupa rörelse. Guds verk präglas alltid av ro och värdighet. - 2SM 42 (1908). rätt

()Falskt tungotal
Man har ansett fanatism, falsk upphetsning, falskt tungotal och framträdanden med stoj och oväsen för Guds gåvor till församlingen. En del har blivit bedragna av detta. Frukterna har inte varit goda. ”Av deras frukt ska ni känna dem”. Som [160] särskilda tecken på tro har man ansett fanatiska och larmande uppträdanden. Det är några som inte är nöjda med ett möte, om de inte upplever lycka och kraft. De forcerar fram ett slags känslomässigt rus. Men sådana möten tjänar inte till något gott. När känslornas lyckliga flykt är över sjunker de ännu djupare än före mötet, eftersom deras lycka inte kommer från den rätta källan. De möten som bäst tjänar till att främja andlig växt, är de som karaktäriseras av högtidlighet och en allvarlig prövning av hjärtat. I de mötena försöker den enskilde verkligen att lära känna sig själv och allvarligt och med djup ödmjukhet söker han att lära av Kristus. - 1T 412(1864). rätt

()Onda änglar visar sig för människor
Satan kommer att använda varje tillfälle att locka bort människor från troheten mot Gud. Han och hans änglar som avföll med honom, kommer att visa sig på jorden i människogestalt och försöka bedra. Också Guds änglar kommer att visa sig som människor och använda alla medel för att bekämpa fiendens alla avsikter. - 8MR 399 (1909). rätt

()Onda änglar i människogestalt kommer att tala med dem som känner sanningen. De kommer att misstolka och förvränga Guds budbärares uttalanden. . . Har sjundedagsadventister glömt den varning som finns i Efeserbrevets sjätte kapitel? Vi är i krig mot mörkrets härskaror. Om vi inte följer tätt i vår Ledares fotspår kommer Satan att segra över oss. - 3SM 411 (1903). [161] rätt

()Onda änglar i troende människors gestalt kommer att arbeta i våra led för att införa en mäktig otros-ande. Låt dig inte skrämmas av detta, men gör allt för att hjälpa Herren mot dessa sataniska krafter. Dessa onda makter kommer att samla sig under våra möten – inte för att få välsignelse utan för att motarbeta Guds Andes inflytande. - 2MCP 504, 505 (1909). rätt

(57)De kommer i de dödas skepnad
Det är inte svårt för de onda änglarna att framställa både heliga och syndare, som är döda och i deras skepnad visa sig för människor. Detta kommer att ske allt oftare och ännu mer förbluffande ting kommer att visa sig då vi närmar oss tidens avslutning. - Ev 604 (1875). rätt

()Detta är Satans mest lyckade och intresseväckande bedrägeri, som har som sitt mål att väcka sympati has dem som har begravt sina kära. Onda änglar kommer i de käras gestalt att omtala ting som har skett i deras liv och göra ting som de gjorde medan de levde. På det sättet får de folk att tro att deras döda vänner är änglar som svävar över dem och talar med dem. Dessa onda änglar, som utger sig för att vara döda vänner, kommer att bli betraktade som ett slags avgudar och för många kommer det de säger att vara viktigare än Guds Ord. - ST, August 26, 1889. rätt

()Satan har makt att framställa sig för människorna i en skepnad som liknar deras döda vänner. Denna likhet [162] är fullkomlig. Den välkända blicken, orden och tonfallet återges förbluffande exakt. . . Många kommer att ställas ansikte mot ansikte med onda andar som utger sig för att vara älskade anhöriga eller vänner och dessa andar kommer att framföra de farligaste villoläror. Dessa besökare påverkar våra ömmaste känslor och de kommer att göra under för att bevisa sina påståenden. - GC 552, 560 (1911). rätt

()Satan visar sig i Kristus gestalt
Fienden förbereder sig på att bedra hela världen med sin mirakelverkande kraft. Han kommer att visa sig som en ljusets ängel, ja, som Jesus Kristus själv. - 2SM 96 (1894). rätt

()Om människor så lätt låter sig bedras nu, hur kommer de då att kunna stå fasta, när Satan visar sig i Kristus gestalt och gör underverk? Vem kommer att vara oberörd av hans framträdande, när hanlåter påskina att han är Kristus, fastän det i verkligheten är Satan som påtar sig Kristus gestalt och skenbart gör detsamma som han gjorde. - 2SM 394 (1897). rätt

()Satan kommer att visa sig och påskina att han är Kristus. Han kommer att feltolka, missbruka och förvanska allt som han över huvud taget kan. - TM 441 (1898). rätt

()En makt från djupet arbetar på att iscensätta de sista stora scenerna i dramat – Satan kommer att visa sig som Jesus Kristus själv och verka med hela orättfärdighetens bedrägeri genom dem som förenar sig i hemliga sällskap. - 8T 28 (1904). [163] rätt

()Satan kommer att vara helt lik Kristus
Det finns en gräns som Satan inte kan överskrida, men han tar sin tillflykt till bedrägeri och efterbildar det han inte kan göra i verkligheten. I den sista tiden kommer han att visa sig så att han får människor att tro att han är Kristus, som har kommit till världen för andra gången. Han ska verkligen förvandla sig till en ljusets ängel. Men fastän han till utseendet kommer att likna Kristus i varje detalj så mycket det bara är möjligt, kommer bara den att bli bedragen som liksom Farao söker att motstå sanningen. - 5T 698 (1889). rätt

()Som kronan på verket i detta i detta stora bedrägliga drama kommer Satan själv att framställa sig som Kristus. Församlingen har länge bekänt att den ser fram emot att dess hopp ska uppfyllas vid Kristus återkomst. Nu kommer den store bedragaren att få det att se ut som om Kristus har kommit. På olika platser på jorden kommer Satan att uppträda och visa sig som ett majestätiskt väsen med bländande skönhet som liknar den beskrivning av Guds Son som Johannes ger i Upp 1:13-15. Den härlighet som omger Honom övergår allt vad dödliga människor hittills har sett. Ett segerrop ljuder genom luften: ”Kristus har kommit! Kristus har kommit!” rätt

()Folket kastar sig ner för Honom i tillbedjan, medan han lyfter sina händer och uttalar en välsignelse över dem, liksom Kristus välsignade sina lärjungar när han var på jorden. Hans röst är mjuk och dämpad men ändå mycket melodisk. Vänligt och deltagande presenterar han några av de nåderika [164] himmelska sanningar som Frälsaren uttalade. Han botar folks sjukdomar och så efter det att han framställt sig som Kristus, påstår han att han har förändrat sabbaten till söndag och befaller att alla ska hålla den dag helig som han har välsignat. - GC 624 (1911). rätt

()Satan låtsas att han besvararde heligas böner
Satan inser att han håller på att förlora sin sak. Han kan inte bedra hela världen. Han gör en sista desperat ansträngning för att bedra de utvalda genom sin förfalskning. Han klär sig i de kungliga kläderna, som noggrant beskrivits i Johannes syn. Det har han makt att göra. Han vill visa sig för sina bedragna efterföljare – den kristna världen, som inte har tagit emot kärlek till sanningen utan älskat orättfärdigheten (lagöverträdelse) och de kommer att ta emot honom, som Kristus när han kommer igen. rätt

(58)Han förklarar att han är Kristus själv och man tror verkligen att den vackra, majestätiska gestalten är Kristus själv. Han talar ju så milt och behagligt och är omgiven av en härlighet som ingen dödlig någonsin har sett maken till, hans bedragna efterföljare höjer segerropet: ”Kristus har kommit! Kristus har kommit igen! Han har lyft sina händer och välsignat oss, precis som han gjorde då han var på jorden. ”… rätt

()De heliga som är omgivna av Guds änglar ser förundrade på. Kommer de också att bli bedragna? Kommer de också att tillbe Satan? En klar melodisk stämma hörs: ”Se uppåt!” rätt

()En sak har hela tiden varit i de bedjandes tankar – deras själars slutliga och eviga frälsning. Detta har [165] varit målet för deras eviga hopp, det eviga livet, som de som håller ut till slutet har fått löfte om. Hur allvarliga och brinnande har inte deras önskningar varit? Domen och evigheten var så nära. I tro var deras blickar fästa vid den lysande tronen, framför vilken de vitklädda skulle stå. Det var detta som höll dem tillbaka från att hänge sig år synd. . . rätt

()Bara ett försök till så kommer det att vara slut på Satans sista bedrägeri. Han hör deras ständiga rop om att Kristus ska komma och befria dem. Hans sista knep kommer att försöka få dem till att tro att Kristus är här för att deras böner har blivit besvarade. - Ms 16, 1884. rätt

()Hur skiljer sig det falska från det äkta
Satan får inte tillåtelse att framställa Kristus återkomst på det sätt som den ska ske. - GC 625 (1911). rätt

()Satan. . . kommer och utger sig för att vara Kristus. Han kommer att utföra mäktiga underverk. Människor kommer att falla ner och tillbe denna varelse, som världen ska ära som Jesus Kristus. Vi kommer att bli befallda att tillbe honom. Vad ska vi göra? Berätta för människor att Jesus har varnat oss för just en som är människornas värsta fiende. Han kommer att utge sig för att vara Gud själv. Berätta för dem att när Jesus kommer, kommer det ske med makt och stor härlighet. Han kommer att följas av tio tusen gånger tio tusen och tusenden och tusenden av änglar och när Han kommer ska vi känna igen Hans röst. - 6BC 1106 (1888). [166] rätt

()Satan söker att få alla fördelar. . . Förklädd till en ljusets ängel kommer han att vandra runt på jorden och utföra mirakler. På ett vackert språk kommer han att förkunna upphöjda sanningar. Han kommer att uttala goda ord och utföra goda gärningar. Han kommer att framställa sig själv som Kristus. Men på en punkt kommer det att vara en tydlig skillnad. Satan kommer att vända bort människor från Guds lag. Ändå kommer han att förfalskarättfärdigheten så bedrägligt att han om möjligt skulle vilseleda också de utvalda. Kungar, presidenter och högt uppsatta ämbetsmän kommer att böja sig för hans falska framställningar. - FE 471, 472 (1897). rätt

()Det kommer att ske under
De sjuka kommer att botas inför våra ögon. Mirakel kommer att utföras inför våra ögon. Är vi förberedda på den prövning som väntar oss när Satans lögnaktiga underverk ska framställas mer fullständigt? - 1T 302 (1862). rätt

()Människor som är under onda andars inflytande kommer att utföra mirakler. Dessa kommer att göra människor sjuka genom att kasta sina besvärjelser över dem och så upphäva förhäxningen för att få andra att tro att de har botat dem genom mirakel. Detta knep har Satan använt sig av om och om igen. - 2SM 53 (1903). rätt

()Det kommer snart att utspela sig otroliga scener som Satan står bakom. Guds Ord säger oss att Satan kommer att utföra underverk. Han kommer att göra människor sjuka och därefter plötsligt ta bort sin djävulska makt över dem. Och så kommer man att anse att de har blivit botade. [167]Detta skenbara botande kommer att bli en prövning för sjundedagsadventister. - 2SM 53 (1904). rätt

()Satan kan genom att använda sig av många olika bedrägerier göra mirakler som ser ut som äkta underverk. Det var just vad han försökte göra till en testfråga bland israeliterna vid tiden för deras befrielse från egyptierna. - 2SM 52 (1907). rätt

(57)Eld från himlen
Vi ska inte tro på vad människor säger: De kan påstå att de som Kristus representanter botar sjuka genom underverk. Är det så märkligt, när den store bedragaren står bakom dem – undergöraren som snart kommer att få eld att falla ner från himlen inför människornas ögon. - 2SM 49 (1887). rätt

(57)Det är dessa djävulens lögnunder som kommer att förföra världen. Han kommer att få eld till att falla från himlen inför människors åsyn. Han kommer att utföra mirakler och hans undergörande kraft kommer att bedra hela världen. - 2SM 51 (1890). rätt

(57)Satan kommer att försöka bedra till och med de utvalda. Han gör anspråk på att vara Kristus och han kommer att låtsas vara den stora medicinska missionären. Han kommer att få eld att falla ner från himlen inför människornas ögon för att bevisa att han är Gud. - MM 87, 88 (1903). rätt

(57)Bibeln påstår att fienden kommer att arbeta genom sina agenter som har lämnat tron [168] och att det ska se ut som de utför mirakler, ja, till och med får eld att falla ner från himlen. - 2SM 54 (1907). rätt

(57)”Och det gör stora tecken, så att det till och med får eld att falla från himlen ner på jorden inför människornas åsyn. Och det förför dem som bor på jorden. ”(Upp 13:13, 14. ) Det som förutsägs här är inte bara bedrägeri. Människor blir bedragna av de mirakler som Satan och hans ombud har makt att göra – inte bara påstår att de gör. - GC 553 (1911). rätt

(57)Satan kommer att göras till Gud
I denna tid kommer antikrist att visa sig som den sanne Kristus och då kommer Guds lag att göras fullständigt ogiltig i världens länder. Upproret mot Guds heliga lag kommer att ha mognat helt. Men den egentlige ledaren av detta uppror är Satan som är klädd som en ljusets ängel. Människor kommer att bli bedragna och upphöja Honom i stället för Gud. Men den Allsmäktige kommer att gripa in, och över de avfälliga kyrkorna som förenar sig i att upphöja Satan kommer denna dom att lyda: ”Därför ska hennes plågor komma på en dag: död och sorg och hungersnöd, och hon ska brännas upp i eld. För mäktig är Herren Gud som dömer henne. ” (Upp 18:8. ) -TM 62 (1893). rätt

(57)I och med att vår Herre Jesus Kristus ankomst närmar sig kommer sataniska krafter att verka underifrån. Satan kommer inte bara att utge sig för att vara som en människa. Han kommer att visa sig som Jesus Kristus själv och den värld som [169] har förkastat sanningen kommer att motta Honom som herrarnas Herre och kungarnas Kung. - 5BC 1105, 1106 (1900). rätt

(57)Mirakler bevisar ingenting
Gå till Gud för din egen del och be om vägledning från himlen så att du kan vara säker på vad som är sant. När den fantastiska undergörande kraften visar sig och fienden kommer som en ljusets ängel, hjälper dig Guds ledning så du kan vara säker på vad som är sanning. Då kan du skilja mellan äkta under som är Guds verk och förfalskningen från mörkrets makter. - 3SM 389 (1888). rätt

(57)Det sätt som Kristus arbetade på var genom att predika Ordet och lindra lidande genom underverk. Men det har sagts mig att vi inte kan arbeta på detta sätt (Under det höga ropet kommer underverk att utföras bland Guds folk. Se kap. 14 De kommer dock inte att ha samma betydelse som på Kristus tid. Att utföra underverk kommer inte längre att vara en gudomlig bekräftelse. ), för Satan kommer att utöva sinmakt genom falska underverk. Guds tjänare kan inte arbeta genom mirakler i dag, eftersom det kommer att ske falska helbrägdagörelser, som påstås vara från Gud. - 2SM 54 (1904). rätt

(57)Guds folk kommer inte att ha sin säkerhet i att de utför underverk, för Satan kommer att utföra falska mirakler. - 9T 16 (1909). rätt

(57)Mirakler kan inte ersätta Bibeln
Om de som utför dessa helbrägdagörelser har benägenhet att [170] ursäkta att de inte lyder Guds lag och fortsätter att nedvärdera den, är deras förmåga att göra något slags underverk inget bevis för att de har Guds stora makt. Det är tvärtemot den stora bedragarens mirakelverkande makt de utövar. - 2SM 50, 51 (1885). rätt

(57)Bibeln kan inte överglänsas av mirakler. Sanningen måste studeras. Man måste söka efter den som efter dolda skatter. Det kommer inte att ges någon upplysning som kan ersätta Ordet eller existera vid sidan av det. Håll fast vid Bibeln. Ta emot den som Guds Ord som präglats i minnet och kan göra människor visa till frälsning. - 2SM 48 (1894). rätt

(60)Den sista stora villfarelsen kommer snart att ta sinbörjan inför oss. Antikrist kommer att utföra sina underverk inför våra ögon, Likheten mellan det falska och det sanna blir så stor, att det bara är möjligt att skilja mellan dem med hjälp av Bibeln. Varje påstående och varje underverk ska prövas med Bibelns vittnesbörd. - GC 593 (1911). rätt

(60)Bedrägeriet är nästan globalt
Det finns ett stort behov av män och kvinnor som vill arbeta med allvar för själars frälsning, eftersom Satan har intagit slagfältet som en mäktig general. I denna korta tid som är kvar arbetar han med alla medel som står till buds för att stänga det ljuset ute som Gud önskar att Hans folk ska få. Satan håller på att få in hela världen i sina led. Bara de få som är trogna mot Guds befallningar [171] kommer att ha möjlighet att motstå Honom och till och med dem försöker han övervinna. - 3SM 389 (1889). rätt

(60)Genom Satans skickliga list visar sig de döda och många kommer att förena sig med honom som älskar lögn och använder sig av lögn. Jag varnar församlingen för att mitt ibland oss kommer några att lämna tron och följa förförande andars och djävlars läror – och på grund av dem kommer man att tala illa om sanningen. Något helt otroligt kommer att ske. Präster, advokater och läkare, som har låtit sitt omdöme överflyglas av dessa falskheter, kommer själva att bli bedragare och förena sig med de bedragna. Ett slags andligt rus kommer att behärska dem. - UL 317 (1905). [172] rätt

nästa kapitel