Det ska ske vid tidens slut kapitel 13. Från sida 65ren sida tillbaka

Det sena regnet

(65)Andens verk liknas vid ett regn
”Han skall låta rikligt med regn komma ner över er, både höstregn och vårregn som tidigare. ” (Joel 2:23. ) I Östern faller det tidiga regnet på hösten då det är tid att så. Det är nödvändigt för att säden ska gro. På grund av regnbyarna skjuter det upp gröna groddar. Det sena regnet faller vid slutet av odlingstiden och mognar säden till skörden. Herren använder dessa förhållanden i naturen för att illustrera den Heliga Andes verk. (Sak10:1, Hos 6:3, Joel 2:23, 28. ) rätt

()Som daggen och regnet först ges för att få säden till att gro och sedan för att skörden ska mogna, ges den Helige Ande för att föra den andliga växten från det ena stadiet till det andra. Sädens mogna där en bild på hur Guds nåd fullbordar Hans verk i själen. Genom den Helige Andes kraft blir Guds avbild fullkomligt framställd i karaktären. Vi ska bli helt förvandlade så att vi liknar Kristus. rätt

()Det sena regnet som gör jordens skörd mogen är en bild på den nåd som förbereder församlingen för Människosonens ankomst. Om det tidiga regnet inte har fallit kommer det inte att finnas något liv - de gröna bladen kommer inte fram. Om de första regnskurarna [184] inte har utfört sin uppgift kan det sena regnet inte föra något frö till fulländning. - TM 506 (1897). rätt

()A. Den historiska tillämpningen på församlingen i sin helhet
Det tidiga regnet kom år 31 e. Kr. vid Pingsten

I lydnad för Kristus befallning väntade de (lärjungarna) i Jerusalem på Faderns löfte - att den Helige Ande skulle utgjutas. Men de satt inte och väntade utan att göra något. Det står att de hela tiden var i templet och lovprisade Gud. Luk 24:53. rätt

()Medan lärjungarna väntade på att löftet skulle uppfyllas ödmjukade de sina hjärtan i sann omvändelse och bekände sin otro. . . De bad med intensivt allvar om att kunna möta människor och säga någonting som kunde föra syndare till Kristus, när de dagligen umgicks med dem. All oenighet och önskan om att vara den störste blev lagd åt sidan och de knöt sig tätt samman i en kristen gemenskap. - AA35–37 (1911). rätt

()Det var när lärjungarna hade kommit till fullständig enhet, när de inte längre strävade efter den främsta platsen som Anden utgöts. - 8T 20 (1904). rätt

()Andens utgjutelse på apostlarnas tid var början till det tidiga regnet – och dess resultat var härligt. Ända till tidens slut [185] kommer Anden att vara kvar i den sista församlingen. - AA 54, 55 (1911). rätt

()Det tidiga regnets verkan på pingstdagen
Anden påverkade lärjungarna till att ångra och bekänna och de lovprisade Gud för att deras synd var förlåten. . . Tusentals blev omvända på en enda dag…Den helige Ande . . . gjorde det möjligt för dem att flytande tala språk som de tidigare inte tidigare hade känt till. . . Den helige Ande gjorde det för dem, som de inte själva kunde ha uppnått under en livstid. - AA38–40 (1911). rätt

()Deras hjärtan var fyllda av en hängivenhet så stor och djup och långtgående att den drev dem att gå till världens mest avlägsna områden och vittna om Kristus kraft. - AA 46 (1911). rätt

()Vad blev resultaten av att Anden utgöts på pingstdagen? Det glada budskapet om en uppstånden Frälsare kom till den då bebodda världens yttersta gränser. . . Omvända strömmade till församlingen från alla håll. Avfälliga blev omvända på nytt… De troende strävade efter att uppenbara en Kristuslik karaktär och arbetade för att Hans rike skulle utbredas. - AA 48 (1911). rätt

()Löftet om det sena regnet (särlaregnet)
Att Anden utgöts i apostlarnas tid kallas det tidiga regnet och resultaten [186] var vidunderliga, men det sena regnet kommer att flöda ännu rikligare. - 8T 21 (1904). rätt

(66)När slutet av jordens skörd närmar sig har en särskild utgjutelse av andlig nåd utlovats för att förbereda församlingen för Människosonens ankomst. Andens utgjutelse liknas vid särlaregnets, det sena regnets fall. - AA 55 (1911). rätt

()Innan Guds straffdomar drabbar jorden kommer det att ske ett återuppväckande av sann gudsfruktan som man inte har sett sedan apostlarnas dagar. Gud kommer att utgjuta Sin Ande och kraft över sina barn. - GC 464 (1911). rätt

()Det kommer att ske något som liknar det som skedde på pingstdagen. ”Det tidiga regnet” gavs när den helige Ande utgöts i början av evangeliets förkunnelse för att den dyrbara säden skulle gro. På samma sätt kommer det sena regnet att ges när den helige Ande utgjuts vid slutet av evangeliets förkunnelse för att skörden ska mogna. - GC 611 (1911). rätt

()Det sena regnet framkallar det höga ropet
Vid den tiden kommer det sena regnet eller vederkvickelsen från Herrens ansikte att komma för att ge styrka åt den tredje ängelns höga rop. Det kommer att göra de heliga beredda att hålla ut, närde sju sista plågorna faller. - EW 86 (1854). rätt

()Jag hörde dem som var klädda i rustning förkunna sanningen med stor kraft. Det hade sin verkan. . . Jag frågade [187] vad som var orsaken till denna stora förändring. Ängeln svarade: ”Det är det sena regnet, vederkvickelsen från Herrens åsyn, den tredje ängelns höga rop. ” - EW 271 (1858). rätt

()B. Den personliga tillämpningen till enskilda kristna
Det tidiga regnet framkallar omvändelse; Det sena regnet utvecklar en kristuslik karaktär.

Vi kan inte på någon tidpunkt i vår erfarenhet vara utan det som gjorde det möjligt för oss att börja vandra på livets väg. De välsignelser vi mottog under det tidiga regnet är nödvändiga för oss ända till slutet. . . När vi ber Gud om den Helige Ande kommer den att göra oss ödmjuka och visa oss hur beroende vi är av att Gud kommer att skänka oss det sena regnet, som fullkomnar verket. - TM 507, 509 (1897). rätt

()Den Helige Ande söker att få lov att bo i varenda själ. Om den bjuds välkommen som en ärad gäst kommer mottagaren att göras fullständig i Kristus. Det goda verket som har påbörjats kommer att fullföras: heliga tankar, himmelska känslor och gudfruktiga gärningar kommer att ersätta orena tankar, fördärvade känslor och upproriska handlingar. - CH 561 (1896). rätt

()Kanske har vi ett visst mått av Guds Ande, men genom bön och tro ska vi hela tiden söka att få mer av Anden. Det tjänar ingenting till att försöka sluta anstränga sig. Om vi inte gör framsteg och sörjer för att vara öppna för att motta det tidiga och det sena regnet kommer vi att förlora våra själar och det kommer helt att vara vår egen skull. . . [188] rätt

()Vid församlingens sammankomster både vid lägermöten och husmöten och vid andra tillfällen där det görs ett arbete för själars frälsning, är de tillfällen Gud använder för att utgjuta det tidiga och sena regnet. - TM 508 (1897). rätt

()När det banas väg för Guds Ande kommer välsignelsen. Satan kan lika lite hindra välsignelsens skurar från att komma, som han kan stänga himlen så att regnet inte faller på jorden. - 1SM 124 (1887). rätt

()Vi ska be innerligt om den Helige Andes utgjutelse
Vi ska be om den Helige Ande lika innerligt som lärjungarna bad på pingstdagen. Om de behövde det den gången, gör vi det ännu mer i dag. - 5T 158 (1882). rätt

()Man ser fram emot den Helige Andes utgjutelse som något i framtiden, men det är församlingens förmån att få den nu. Sök efter den, be om den, tro på den. Vi måste ha den och himlen väntar på att ge oss den. - Ev 701 (1895). rätt

()Vi kommer att ta emot den Helige Ande i förhållande till vår önskan och den tro och hur strävar för den, och hur vi kommer att använda det ljus och den kunskap som den vill ge oss. - RH, May 5, 1896. rätt

()Vi är inte tillräckligt villiga till att besvära Herren i bön och be Honom om den Helige Andes [189] gåva. Herren önskar att vi be inträngande om detta. Han vill att vi ska tränga fram med våra böneämnen till nådens tron. - FE 537 (1909). rätt

(67)Vi måste ödmjuka våra hjärtan i sann ånger
Ett återuppväckande av sann gudsfruktan är det största och mest påträngande av alla våra behov. Att söka detta borde vara vår första uppgift. Allvarliga ansträngningar måste till för att vi ska få Herrens välsignelse, inte för att Gud inte är villig att skänka oss den, men för att vi är oförberedda att ta emot välsignelsen. Vår himmelske Far är mer villig att ge Sin Helige Ande till dem som ber Honom om det än jordiska föräldrar är att ge sina barn goda gåvor. Men det vi ska göra är att bekänna, ödmjuka oss, ångra oss och be allvarligt om att uppfylla villkoren, så att Gud kan ge oss Sin välsignelse. Väckelse kan förväntas bara som svar på bön. - 1SM 121 (1887). rätt

()Jag säger er: Det må ske en grundlig väckelse ibland oss. Våra predikanter måste vara omvända. Det måste finnas syndabekännelse, ånger och omvändelse. Många som predikar Ordet, behöver själva Guds förvandlande nåd i sina hjärtan. De skulle inte låta något som helst få hindra dem i att arbeta allvarligt, innan det för alltid blir för sent. - Lt51, 1886. rätt

()Reform måste åtfölja väckelsen
Väckelse och reformation måste ske under den Helige Andes ledning. Väckelse och [190] reformation är två olika saker. Väckelse betyder en förnyelse av det andliga livet. Hjärtats och sinnets krafter får nytt liv. Det är en uppståndelse från andlig död. Reformation betyder en omorganisation, en förändring i tanke, vana och handling. En reformation kommer inte att bära goda frukter om den inte är förenad med andlig förnyelse. Väckelse och reformation ska göra var sitt bestämda arbete, men ändå måste de verka gemensamt. - RH, February 25, 1902. rätt

()All oenighet och strid måste läggas bort
När arbetarna har en förblivande Kristus i sina själar och all själviskhet har lagts åt sidan då kommer skurarna av den Helige Ande att falla. När det inte finns någon rivalitet och självhävdelse och ingen strid om ledarställningen, då kommer den ömsesidiga kärleken ses och kännas. När det är enhet och när arbetarna helgar sig kommer Guds löften aldrig vill svika. De uppfylls till punkt och pricka. Men när andras arbete nedvärderas för att framhäva egen överlägsenhet, visar det att arbetet inte har rätt motiv. Gud kan inte välsigna dem. - 1SM 175 (1896). rätt

()Om vi står på Herrens stora dag med Kristus som vår tillflykt och vårt säkra värn, måste vi lägga bort all avundsjuka och kamp för herraväldet. Vi måste fullständigt utrota dessa oheliga känslor, så att de aldrig kommer tillbaka. Vi måste ställa oss helt på Herrens sida. - TDG 258 (1903). [191] rätt

()Måtte de frälsta lägga bort all oenighet och ge sig själva åt Gud för att arbeta för själars frälsning. Må de be i tro om den utlovade välsignelsen och den kommer. - 8T 21 (1904). rätt

()Älska varandra
Att vara en kristen betyder att vi visar de kärleksfullaste känslor för varandra… Kristus ska först och främst vara föremål för kärlek hos dem som Han har skapat. Men Han begär också att människor ska nära en uppriktig kärlek till dem som Han har skapat. Varenda själ som blir frälst blir det bara genom kärlek, en kärlek som har sin början hos Gud. Sann omvändelse betyder en förändring från själviskhet till helig kärlek till Gud och människor. - 1SM 114 115 (1901). rätt

()De egenskaper Gud sätter högst är kärlek till nästan och renhet. Varje kristen skulle sträva efter dessa goda egenskaper. - 5T 85 (1882). rätt

()Det starkaste argumentet för evangeliet är en kärleksfull och älskvärd kristen. - MH 470 (1905). rätt

()Fullständig överlåtelse är nödvändig
Gud vill inte ta emot något mindre än en överlåtelse utan förbehåll. Halvhjärtade, syndiga kristna kommer aldrig in i himlen. De skulle inte bli lyckliga där, för de känner inte de höga och heliga principer som styr medlemmarna i den kungliga familjen. En sann kristen håller själens fönster öppna mot himlen. Han lever i gemenskap med Kristus. Hans vilja [192] är formad efter Kristus vilja. Hans högsta önskan är att bli mer och mer kristuslik. - RH, May 16, 1907. rätt

()Vi kan inte använda den helige Ande. Anden ska använda oss. Genom Anden verkar Gud i sitt folk ”både vilja och gärning, efter sin goda vilja. ” (Fil 2:13. ) Men många vill inte böja sig för detta. De vill sköta sig själva och därför får de inte den helige Andes gåva. Anden ges bara till den som väntar ödmjukt på Gud och uppmärksammar Hans ledning och nåd. - DA 672 (1898). rätt

(68)Bered väg för det sena regnet
Jag såg att ingen kan få del i den uppfriskande kraften, ”vederkvickelsen, ” som inte uppnår seger över varje vanesynd, över stolthet, egoism och kärlek till världen. De ska segra över varje orättfärdigt ord och orätt handling. Vi borde dra allt närmare Gud och allvarligt söka den beredelse som är nödvändig, om vi ska kunna hålla ut i striden på Herrens dag. - EW 71 (1851). rätt

()Vi måste själva rätta till våra karaktärsfel och rena själens tempel från allt orent. När det är gjort kommer det sena regnet att falla på oss, liksom det tidiga regnet föll på lärjungarna på pingstdagen. - 5T 214 (1882). rätt

()Det är ingenting som Satan fruktar så mycket, som att Guds folk ska röja undan varje hinder, så att Herren kan utgjuta Sin Ande över en församling som håller på att tyna bort. . . Varenda frestelse, varenda öppet eller[193] dolt motstånd kan vi övervinna ”Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot. ” (Sak 4:6. ) - 1SM 124 (1887). rätt

()Det sena regnet kommer och Guds välsignelse kommer att fylla varenda själ, som är renad från allt fördärvligt inflytande. Det är vår uppgift i dag att överlämna oss åt Kristus, så vi kan vara passande för den tid då vederkvickelsen ska komma från Herrens ansikte, beredda för dopet i den Helige Ande. - 1SM 191 (1892). rätt

()Bli aktiva medarbetare i Kristus tjänst
När församlingarna blir levande och aktiva kommer den Helige Ande att ges dem som svar på uppriktig bön. . . Skurar av det sena regnet kommer att falla som svar på bön. - RH, February 25, 1890. rätt

()Den mäktiga utgjutelsen av Guds Ande, som kommer att upplysa hela världen med Guds härlighet, kommer inte förrän vi har ett upplyst folk, som av erfarenhet vet vad det vill säga att vara Guds medarbetare. När vi får en fullständig och helhjärtad helgelse till Kristus tjänst, kommer Gud att erkänna det med en mäktig utgjutelse av Sin Ande. Men det kommer inte att ske så länge största delen av församlingen inte är Guds medarbetare. - ChS 253 (1896). rätt

()När man inte längre kan förebrå församlingen för oföretagsamhet och slöhet kommer Guds Ande att nådigt uppenbara sig. Gudomlig kraft [194] kommer att uppenbaras. Församlingen kommer att få uppleva att Herren Sebaots försyn ingriper. - 9T 46 (1909). rätt

()Håll kärlet rent och uppåtvänt
Vi ska inte bekymra oss om senregnet. Allt vi behöver göra är att hålla kärlet rent med den rätta sidan upp, berett för det himmelska regnet och fortsätta att be: ”Låt regnet falla i mitt kärl. Låt ljuset från den strålande ängeln, som förenar sig med den tredje ängeln, lysa på mig. Må jag få vara med i arbetet. Låt mig få förkunna budskapet. Låt mig vara en Jesus Kristus medarbetare. ” Jag vill säga dig att om du söker Gud på detta sätt kommer Han hela tiden att utrusta dig och ge dig Sin nåd. - UL 283 (1891). rätt

()Kanske kommer svaret snabbt och med överväldigande kraft, kanske låter det vänta på sig i dagar eller veckor och vår tro kommer att prövas. Men Gud vet hur och när Han ska besvara våra böner. Det är vår del av arbetet att sätta oss i förbindelse med den gudomliga kanalen. Gud är ansvarig för sin del. Trofast är Han som har gett löftet. För oss gäller det att vara helt och hållet eniga, att lägga bort all avundsjuka och elakhet. Vi ska be ödmjukt. Vi ska vänta och vara uppmärksamma. Jesus vår representant och vårt huvud är färdig att göra det för oss, som Han gjorde för dem som bad och väntade på pingstdagen. - 3SP 272 (1878). rätt

()Jag har inte blivit upplyst om någon särskild tidpunkt för den Helige Andes utgjutelse. [195] Jag har inte fått veta när den mäktiga ängeln kommer ner från himlen för att förena sig med den tredje ängeln i det avslutande verket för denna världen. Mitt budskap är att det enda säkra för oss är att vara redo för den himmelska vederkvickelsen och låta våra lampor vara trimmande och lysande. - 1SM 192 (1892). rätt

()Alla kommer inte att ta emot det sena regnet
Jag fick se att, om Guds folk inte anstränger sig, utan förväntar att den uppfriskande kraften från himlen ska komma och ta bort deras fel och rätta till deras missuppfattningar kommer de inte att hålla måttet. Om de förlitar sig på att denna kraft ska rena dem från all köttslig och andlig orenhet och göra dem redo att engagera sig i den tredje ängelns höga rop, kommer de att bli funna vara för lätta. - 1T 619 (1867). rätt

(69)Hoppas vi att hela församlingen ska väckas upp? Det kommer aldrig att ske. Det finns medlemmar i församlingen som inte är omvända och inte vill delta i allvarlig, inträngande bön. Varje enskild medlem ska personligen engagera sig i arbetet. Vi ska be mer och tala mindre. - 1SM 122 (1887). rätt

()Vi kan vara säkra på att när den Helige Ande blir utgjuten, kommer de som inte mottog eller satte värde på det tidiga regnet att se eller förstå värdet av det sena regnet. - TM 399 (1896). rätt

()Bara de som lever upp till det ljus de har, kommer att få mera ljus. Om vi inte var dag gör framsteg och ger andra ett exempel på gudfruktigt liv, kommer vi inte att känna igen [196] det sena regnet när det kommer. Kanske faller det på människor omkring oss, men vi kommer inte att känna igen det eller motta det. - TM 507 (1897). rätt

()De som inte riktigt anstränger sig, utan bara väntar på att den Helige Ande ska tvinga dem till att göra något kommer att glida ut i mörkret och gå förlorade. Du ska inte bara sitta stilla utan att delta i Guds verk. - ChS 228 (1903). [197] rätt

nästa kapitel