När hemmet är som bäst kapitel 23. Från sida 93ren sida tillbaka

Råd till barn

(93)Sök Gud i unga år!
Det är till barns och ungdoms bästa att de tidigt söker Gud. Vanor som grundlagts i unga år, och tidiga intryck, har ofta ett stort inflytande på liv och karaktär. Därför måste de som vill bli lika Samuel, Johannes och i synnerhet Jesus, vara trogna i det lilla och vända sig bort från kamrater som sysslar med det som är orätt, och de som inriktar sig på att tillfredsställa sin nöjeslystnad och sina själviska intressen. Många av hemmets små plikter betraktas som obetydliga, men om de små tingen försummas, är det risk för att även de större plikterna kommer att förbises. Om ni vill bli fullvuxna med ren, sund och ädel karaktär, så börja med arbetet i hemmet och ta itu med de små uppgifterna med noggrannhet och grundlighet. Om Herren ser att ni är trogna i det lilla, så kommer han att ge er större ansvar. Var noga hur ni bygger, vad slags material ni använder till byggnaden. De karaktärer ni formar skall bestå genom hela evigheten. rätt

(94)Låt Jesus leda era tankar, ert hjärta och er tillgivenhet och gör som han gjorde, utför samvetsgrant hemmets plikter, små handlingar, med osjälviskhet och vänlighet, och ta vara på tillfällena. Var på er vakt mot små synder och var tacksam av hjärtat för alla välsignelser, så skall samma vittnesbörd som gavs om Johannes, Samuel och i synnerhet om Jesus, också ges om er: "Och Jesus växte till i ålder och vishet och nåd inför Gud och människor." rätt

(94)Ett personligt val
Vaka och bed! Försök att få en personlig erfarenhet med Gud. Dina föräldrar kan undervisa dig och försöka att hjälpa dig in på rätta vägar, men det är omöjligt för dem att omskapa ditt hjärta. Du måste överlämna dig åt Jesus och leva efter den kunskap, som han gett dig. Ta troget del i hemmets plikter! Genom Guds nåd kan du växa upp till den Kristi fullhet som han vill att ett barn skall uppnå i och genom honom. rätt

(94)Under barndoms- och ungdomstiden kan ni få uppleva vad det innebär att göra en tjänst för Gud. Gör det som ni vet är rätt. Visa lydnad mot era föräldrar. Lyssna till deras råd, för om de älskar och fruktar Gud, kommer de att få ansvar för att utbilda, fostra och göra er lämpliga för evigheten. Var tacksamma för den hjälp som de ge er, och gör dem lyckliga genom att med glädje följa deras goda och sakkunniga råd. På det sättet hedrar ni era föräldrar, ärar Gud och blir till välsignelse för dem som ni får kontakt med. rätt

(95)Be om hjälp!
Det är nödvändigt för barn att be om kraft och styrka till att stå emot de frestelser som de möter - frestelser till att göra vad de själva vill och till att tillfredsställa sina egna själviska önskningar. När de ber Jesus om hjälp att vara pålitliga, vänliga och lydiga, att kunna bära sitt ansvar i familjen, kommer han att höra deras enkla böner. rätt

(95)Jesus vill att barn och ungdom skall komma till honom med samma förtroende som de kommer till sina föräldrar. Som ett barn ber sin far eller mor om mat, när det känner sig hungrigt, så vill Gud att barnen skall komma till honom och be om sådant som de behöver. rätt

(95)Jesus känner barnens behov och han tycker om att lyssna till deras böner. Barn borde utestänga det onda i världen och allt som kan dra tankarna bort från Gud och förstå att de är ensamma med honom, att han ser allt inom dem och att han vet deras önskningar, och att de kan samtala med honom. rätt

(95)Alltså barn, be till Gud om att han skall göra för er, vad ni inte själva kan uträtta. Tala om allt för Jesus! Oppna ert hjärta för honom, för han ser allt och han läser era tankar som en öppen bok. När ni har bett om sådant som är nödvändigt för ert andliga bästa, tro att ni får det och det skall bli er givet. rätt

(96)Utför uppgifterna med glädje!
Många barn undviker uppgifterna i hemmet, som om det rörde sig om tråkiga sysslor, och deras uppsyn visar tydligt missnöje. De finner fel och klagar, och gör ingenting frivilligt. Det är inte Kristi inställning utan fiendens, och om ni håller hans anda vid liv blir ni honom lika. Själva kommer ni att bli olyckliga och gör andra omkring er olyckliga. Klaga inte på hur mycket ni har att göra och hur begränsad den tid är som ni har över till att roa er på, utan var omsorgsfulla och samvetsgranna. Genom att sysselsätta er med någonting nyttigt, utestänger ni Satans frestelser. Tänk på att Jesus inte levde för att behaga sig själv, och det gäller för er att söka efterlikna honom. Be Jesus att hjälpa er att göra detta till en kristen levnadsregel. Genom att alltid försöka inrikta ert sinne på detta, förbereder ni er på att bära ansvar i Guds verk, och på samma sätt som ni tar er an era uppgifter i hemmet, utövar ni ett gott inflytande på andra och har möjlighet att visa dem till Jesus. rätt

(97)Guds belöning för "vår tids Daniel"
Det behövs människor, som liksom Daniel vill och vågar göra någonting. Rena och oförskräckta hjärtan och starka händer är det vi idag behöver. Guds avsikt var, att människan ständigt skulle förädlas och dagligen skulle bli allt fullkomligare. Han vill ge oss kraft om vi själva söker hjäp. Vår förhoppning om lycka i denna och den tillkommande världen, är beroende av våra framsteg här på jorden. Kära ungdomar, Gud kallar er att utföra en uppgift som ni genom hans nåd kan utföra: "Frambära edra kroppar till ett levande, heligt och Gud välbehagligt offer - eder andliga tempeltjänst." rätt

(97)Träd fram med den personlighet som Gud gett er. Visa en renhet i smak, begär och vanor, som tål att jämföras med Daniels. Gud vill som lön ge er starka nerver, klar hjärna, ofördunklat omdöme och skarp iakttagelseförmåga. Den ungdom som i vår tid fortfarande framhåller fasta och orubbliga principer, kommer att få kroppslig, själslig och andlig hälsa. rätt

(97)Börja nu!
Ni ungdomar bestämmer nu ert eviga öde, och jag uppmanar er att tänka på det bud till vilket Herren fogat detta löfte: "För att du må länge leva i det land som Herren din Gud vill giva dig." Barn, vill ni få evigt liv? Hedra då och respektera era föräldrar. Se till att de inte behöver uppleva någon sorg eller besvikelse, som ger anledning till att de får tillbringa sömnlösa. Nätter i oro och sorg för er skull. Om ni har gjort fel genom att inte visa dem kärlek och lydnad, så börja nu att gottgöra det förflutna: Om ni väljer en annan väg innebär det att ni förlorar det eviga livet. rätt

nästa kapitel