När hemmet är som bäst kapitel 7. Från sida 32ren sida tillbaka

Ömsesidiga förpliktelser

(32)Var och en har individuellt ansvar
De två som förenat sina intressen i livet har olika karaktärsdrag och individuellt ansvar. Hustrun skall sträva efter att göra familjen lycklig, såsom hustru och livskamrat till den man hon valt att leva tillsammans med. Inför allt hon gör bör hon ställa frågan: "Hur skall jag kunna utöva ett Kristus-likt inflytande i mitt hem?" Det tillkommer maken i sin tur att låta sin hustru få veta att han uppskattar hennes arbete. rätt

(32)Man och hustru skall visa aktning för och älska varandra. På samma sätt som deras äktenskapslöfte förenar dem till ett, så förenar deras tro på Kristus dem till ett med honom. Vad kan vara mer behagligt för Gud än att se hur de som ingår äktenskap, gemensamt försöker lära av Jesus och bli mer och mer uppfyllda av hans Ande. rätt

(33)Ömsesidig fördragsamhet nödvändig
Vi måste ha Guds Ande, annars kan vi aldrig få harmoni i hemmet. Om hustrun har Kristi Ande är hon alltid försiktig med sina ord. Hon visar självbehärskning och förblir ödmjuk, en kamrat till sin make. Om han är en Guds tjänare vill han inte härska över sin hustru. Han vill inte heller vara godtycklig och fordrande. Man kan aldrig visa för stor omsorg och kärlek och tillgivenhet i hemmet, ty om Guds Ande bor där, utgör hemmet en förebild av himmelen. Om någon begår ett misstag, visar den andre ett Kristus-likt tålamod, i stället för att dra sig undan på ett kyligt sätt. rätt

(33)Varken man eller hustru bör försöka utöva godtyckligt tvång på varandra eller själviskt genomdriva sina önskningar. Man kan inte göra detta och fortfarande älska varandra. Var vänliga, tålmodiga och fördragsamma, hänsynsfulla och uppmärksamma. Med Guds nåd kan ni få framgång med att göra varandra lyckliga, och så kan ni infria de löften ni gav under vigselakten. rätt

(33)Inte som barn
Ibland handlar gifta män och kvinnor som ouppfostrade och uppstudsiga barn. Maken hävdar sin vilja och mening och hustrun sin, och ingen av dem är villig att ge efter. En sådan situation kan endast leda till största otillfredsställelse. Det gäller i stället för både man och hustru att avstå från sina krav och önskningar. Det är omöjligt att få ett lyckligt äktenskap, när båda envisas att göra som det behagar dem. rätt

(34)Om vi inte lär av Jesus, av hans mildhet och ödmjukhet, kommer vi att uppenbara samma impulsiva och oresonliga anda, som så ofta visar sig hos barn. Den starka och odisciplinerade viljan vill styra. Vi behöver tänka på Pauli ord: "När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort, vad barnsligt var." rätt

(34)Kristus ger enhet
Om man följer Guds vilja kommer man och hustru att respektera varandra och utveckla kärlek och förtroende. Vad som än kan störa friden och enheten i familjen gäller det att alltid undertrycka det, och i stället visa vänlighet och kärlek. Den som visar en anda av ömhet, fördragsamhet och kärlek får uppleva, att han av andra blir bemött på ett liknande sätt. Om Guds Ande får råda i äktenskapet blir det aldrig fråga om att de båda parterna inte passar för varandra. Och om Kristus, härlighetens hopp, får ta ledningen kommer det att finnas gemenskap och kärlek i hemmet. Tillsammans anstränger sig då man och hustru med all kraft för att nå hem till de boningar som Frälsaren gått bort för att bereda åt dem som älskar: honom. rätt

nästa kapitel