Utvalda budskap 3 kapitel 48. Från sida 338ren sida tillbaka

Bibelns profeter skrev för vår tid

(338)Vi är aldrig frånvarande i Guds tankar. Gud är vår glädje och vår frälsning. Alla de gamla profeterna talade mindre om sin egen tid, än om vår, så deras profetior är giltiga för oss. "Det som hände dem tjänar som exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss" (Första Kor.10:11). "… det inte var sig själva utan er de tjänade med sitt budskap. Detta har nu förkunnats för er genom dem som i den helige Ande, sänd från himlen, predikade evangeliet för er. Och detta önskar änglarna att få blicka in i" (Första Petr.1:12). rätt

(338) Bibeln har varit Din studiebok. Så skall det vara, för den är Guds sanna råd, och den är orsaken till allt heligt inflytande, som världen har rymt, sedan den skapades. Vi har den uppmuntrande upplysningen, att Hanok vandrade med Gud. Om Hanok vandrade med Gud under den urspårade tidsåldern strax före världens ödeläggelse genom en syndaflod, skall vi fatta mod, och stimuleras av hans exempel – vi behöver inte bli förorenade av världen, utan mitt ibland dess fördärvande inflytande och inriktningar, kan vi vandra med Gud. Vi kan ha Kristi sinnelag. rätt

(338)Skatter åt det sista släktet
Hanok, den sjunde från Adam, profeterade alltid om Herrens ankomst. Denna stora begivenhet hade uppenbarats för honom i en syn. Fastän död, talar Abel alltid om Kristi blod, som allena gör våra offer och gåvor fullkomliga. Bibeln har samlat och bundit ihop sina rikedomar för detta sista släkte. Alla den gammaltestamentliga historiens stora händelser och högtidliga handlingar har blivit, och blir, upprepade i församlingen under dessa sista dagar. Där talar Mose fortfarande, lärande ut självförnekelse, genom att önska sig själv struken ur Livets Bok för sina medmänniskors skull, så att de kan bli frälsta. David leder församlingens vädjande för själars frälsning till jordens ände. Profeterna vittnar ständigt om Kristi lidanden och den härlighet, som skulle följa. Där framställs de samlade sanningarna för oss, med kraft, för att deras lära skall gagna oss. Vi står under inflytande från helheten. Vilket slags personer borde vi inte vara, till vilka hela detta rika ljus har skänkts, genom arv! Genom att allt inflytande från forntiden förenas med det nya och större ljuset nu, skänks ökad kraft till alla, som vill följa ljuset. Deras tro kommer att växa, och kommer att utövas i nutiden, väckande en kraft och ett starkt ökat allvar, och tack vare deras avhängighet av Gud och Hans kraft, kommer världen att välsignas och ljuset från Rättfärdighetens Sol att sändas till jordens ändar. rätt

(338) Gud har berikat världen i dessa sista dagar i förhållande till den växande gudlösheten, detta under förutsättning, att Hans folk fattar tag om Hans ovärderliga gåva och förbinder alla sina intressen med Honom. Det borde inte förekomma några avgudar, och vi behöver inte frukta framtiden, utan överlåta våra själars beskydd till Gud, som till vår trofaste Skapare. Han kommer att bevara det, som har betrotts åt Hans omvårdnad. – Brev 74a, 1897. rätt

nästa kapitel