Vittnesbörd för Församlingen, Band 8 kapitel 24. Från sida 158ren sida tillbaka

Guds avsikt med hälsomissionsarbetet

(158)(158) Melbourne, N. S. W., den 3. Februari, 1898.
Min käre broder! Särskilt ljus har givits mig, som visar att du står i fara att förlora arbetet för vår tid ur sikte. Du bygger upp hinder, som skiljer ditt arbete – och dem, som du undervisar – från församlingen. Detta får icke förekomma. De, som utbildas i hälsomissionsarbete, skall fås att förstå att deras utbildning är ägnad att göra dem mera lämpade att arbeta jämsides Guds Ords förkunnare. Du skall minnas, min broder, att Herren har på jorden ett folk, som Han respekterar. Men dina ord, och sättet de yttras på, skapar tvivel om vår inställning som ett folk. Du riskerar att inte längre hålla fast vid sanningen, som en gång för alla meddelats till de heliga, ja, att gå på grund som troende. Dessa ord uttalades: ”En väldigt liten läcka får ett fartyg att sjunka. En trasig länk gör en kedja värdelös.” rätt

(158)Utbilda hälsomissionärer
Kom ihåg, min broder, att hälsomissionsarbetet inte går ut på att ta män från predikstolen, utan att föra ut människor på fältet, sedan de blivit bättre skickade att tjäna tack vare sin erfarenhet av hälsomissionsverksamhet. Unga män borde erhålla utbildning inom hälsomissionsarbete och sedan träda fram, för att slå följe med predikanterna. De bör inte övertalas till, att endast syssla med att rädda de fallna och urartade. Den verksamheten kan bedrivas överallt och går att kombinera med arbetet för att bereda ett folk på att göra Bibelns sanning till sitt försvar mot världsliga människors och den fallna kyrkans spetsfundigheter. Den tredje ängeln skall gå framåt med stor kraft. Ingen skall strunta i detta verk, eller betrakta det som föga (159) betydelsefullt. Sanningen skall förkunnas för världen, så att män och kvinnor kan se ljuset. rätt

(159)Vårt verk för i dag
Vad säger Herren i Jesajas femtioåttonde kapitel? Hela kapitlet är av den största betydelse. ”Nej, detta är den fasta jag vill ha”, säger Gud: ”Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige, skaffa de fattiga och hemlösa en boning, klä den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och HERRENS härlighet följa i dina spår. Då skall HERREN svara när du åkallar honom. När du ropar, skall han säga: ’Se, här är jag.’” rätt

(159)”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord, då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.” Verserna 6-9, 13, 14. rätt

(159)Detta är vårt arbete. Ljuset vi har rörande den tredje ängelns budskap är det sanna ljuset. Vilddjurets märke är precis vad det har förkunnats vara. Ännu förstår vi inte allt, som har med den saken att göra, och kommer heller inte att göra det, förrän skriftrullen öppnas; men ett ytterst allvarsmättat verk skall utföras i vår värld. Herrens befallning till Sina tjänare lyder: “Ropa med full hals, håll ej tillbaka. Höj upp din röst som en basun (160) och förkunna för mitt folk dess överträdelse, för Jakobs hus dess synder.” Vers 1. Ett budskap, som väcker församlingarna, skall framföras. Varje ansträngning måste göras för att sprida ljuset – inte bara till vårt folk, utan till världen. Jag har blivit instruerad, att profetiorna i Daniel och Uppenbarelsen borde tryckas i små böcker, tillsammans med nödvändiga förklaringar, och sändas ut i hela världen. Vårt folk behöver få ljuset tydligare framställt för sig. rätt

(160) rätt

(160)Guds sak förändras ej
Huvuddragen hos Guds sak behöver inte ändras på. Allt skall framträda så klart och tydligt, som profetian har gjort det. Vi skall icke ingå förbund med världen, i tron att vi härigenom skulle uppnå mer. Min broder, om du ställer dig i vägen för verkets framåtskridande enligt Guds angivna plan, kommer du att väcka Hans stora misshag. Varningsbudskapet skall spridas, och sedan du själv troget fullgjort din del av verket, skall du inte hindra Herrens andra tjänare från att skrida till det verk som de skall uträtta. Arbete för de urartade och fallna skall inte utgöra den huvudsakliga och allt annat överskuggande verksamheten. Denna verksamhet skall kombineras med verket för att instruera församlingarna. Vårt folk skall lära sig, hur man hjälper de nödlidande och de utstötta. rätt

(160)Ingen av de trospunkter, som gjort oss till vad vi är, skall tonas ned. Vi äger sanningens, erfarenhetens och pliktens gamla gränsmärken och milstolpar, och vi skall stå fasta i försvaret av våra grundsatser, fullt synliga för världen. Med hjärtan fyllda av intresse och omsorg, skall vi ge inbjudan till dem längs allfarvägarna. Hälsomissionsarbete skall utföras. Men det är endast en del av det arbete, som skall verkställas, och det skall inte utföras på andra insatsers bekostnad. Hälsomissionsarbetet skall vara för Guds verk detsamma som handen är för kroppen. Kanhända (161) ovärdiga förkunnare är anställda, likväl kan ingen förbise predikoverksamheten, utan att förbise Gud. rätt

(161)Några varningens ord
Min broder, det har beskrivits för mig att du riskerar att isolera dig helt från vårt folk, i förmodandet att du själv är tillräcklig. Men om du binder dig samman med likasinnade, och ställer dig utanför församlingen – vilken utgör Kristi kropp – kommer du att ansluta dig till ett förbund, som kommer att slås i bitar; ty inget förbund kan bestå, om inte Gud har upprättat det. De, som utbildar sig inom hälsa, hör från tid till annan antydningar som nedvärderar församlingen och predikoverksamheten. Dessa antydningar är frön, som kommer att skjuta upp och bära frukt. Eleverna borde hellre utbildas så, att de insåge att Kristi församling på jorden skall respekteras. De är i behov av en klar insikt om skälen till vår tro. De måste vinna denna insikt, för att kunna tjäna Gud på ett godtagbart vis. Detalj för detalj, påbud efter påbud, måste de ta emot Bibelns belägg för sanningen, sådan den är i Jesus. rätt

(161)Jag ber dig: Ingjut inte i elevernas sinnen uppfattningar, som kommer att få dem att förlora förtroendet för de predikanter, som Gud har utsett. Ändå är det detta, som du förvisso gör, oavsett om du är medveten om det eller ej. Genom Sin försyn har Herren försatt dig i en ställning, där du kan uträtta ett gott arbete för Honom i samverkan med evangelii förkunnare. Härigenom skulle du kunna föra ut sanningen till många, som annars inte skulle bli medvetna om den. Du kommer att utsättas för frestelser, som får dig att tro att för att kunna utveckla hälsomissionsarbetet, måste du hålla dig på armlängds avstånd från församlingsorganisation och församlingsdisciplin. Därmed skulle du ställa dig själv i ett ogynnsamt läge. Det verk, som utförs för dem som kommer till dig för undervisning, är inte fullständigt med mindre de lär sig att samarbeta med församlingen. rätt

(161)Hälsomissionsarbetet skall inte överskugga allting (162) annat. Härvidlag går du till överdrift. Ett stort arbete måste utföras. Skrifter, som lär ut sanningen, skall spridas överallt. Hälsoelever borde inte uppmuntras till, att enbart sprida böcker som handlar om hälsoreformen. Se noga till, att du inte befinns förverkliga dina egna planer, till förfång för Guds planer.

---------------------
rätt

(162)Utdrag ur ett brev skrivet år 1898 från Cooranbong, New South Wales. – Min broder! Herren Gud i Israel måste få vara din rådgivare. Satan har stigit ned med väldig kraft, för att verka med orättfärdighetens samlade villfarelse. Förtrösta i allting på Kristus. Du har arbetat oförtrutet, för att åstadkomma ett gott utfall. Gör nu inga misstag. Sök aldrig någonsin att flytta på en enda milstolpe, som Herren har skänkt åt Sitt folk. Sanningen står fast förankrad på den eviga Klippan – en grundval, som storm och orkan aldrig förmår att kullkasta. rätt

(162)Håll i minnet, att så snart som du tillåter ditt inflytande att leda andra bort ifrån den raka och smala väg, som Herren har röjt för Sitt folk, kommer din välgång att upphöra; ty då kommer Gud ej längre att vara din vägvisare. Om och om igen har berättelsen om Nebukadnessars liv framställts för mig som en bild av ditt liv, så att du skulle lära dig att icke förlita dig till din egen klokhet eller söka din styrka i det som är kött. Sänk inte sanningens standar och släpp heller inte taget om det, för att till det allvarliga budskapet för dessa yttersta dagar foga något, som skulle dölja särdragen hos vår tro.

---------------------
rätt

nästa kapitel