Vittnesbörd för Församlingen, Band 8 kapitel 25. Från sida 163ren sida tillbaka

Några ytterligare varningens ord

(163)(163) Brisbane, Queensland, Australien, den 26. Oktober, 1898.
Till hälsoelevernas rådgivare
Min själ tyngs ned av en börda. Det finns ungdomar, som uppmanas att studera hälsa, men som borde göra sig redo att på det mest bestämda sätt förkunna den tredje ängelns budskap. Våra hälsoelever behöver inte lägga ned all sin tid på medicinska studier. Deras arbete borde mycket hellre kombineras med ett studium av Guds ord. Onödiga uppfattningar blir ingjutna, och nödvändigheter uppmärksammas inte nog mycket. rätt

(163)En fara att se upp för
När elever utbildas så här, blir de mindre dugliga för att utföra ett godtagbart arbete åt Mästaren. Den ansträngning de utsätts för, för att vinna större kunnande på medicinens område, gör det omöjligt för dem att arbeta på önskvärt sätt i predikstolen. Kroppslig och mental utmattning uppstår på grund av översträngningen vid studierna, och för att eleverna uppmuntras till att arbeta överdrivet mycket för de utstötta och de urartade. På så sätt blir somliga odugliga för det arbete, som de kunnat utföra om de inlett missionsverksamhet, där sådan varit påkallad och låtit de medicinska studierna utgöra en väsentlig del knuten till evangelii verk som helhet, liksom handen är förbunden med kroppen. Livet får inte riskeras bara för att säkra en medicinsk utbildning. I vissa fall riskerar eleverna sin hälsa och gör sig själva odugliga att sköta den tjänst de kunnat utföra, om de inte i onödan manats att studera medicin. rätt

(164)(164) Ofta fastnar felaktiga åsikter i sinnet, och dessa leder till oklokt handlande. Eleverna måste ha tid till samtal med Gud, tid till att leva timme efter timme i medveten överensstämmelse med sanningens och rättfärdighetens samt barmhärtighetens grundsatser. I denna tid är grundlig självrannsakan av nöden. Eleven måste själv försätta sig i ett läge, där vederbörande förmår att dricka ur Källan till andlig kraft och tankestyrka. Personen måste se till, att vadhelst som kräver hans eller hennes välvilja och samverkan, vinner gillandet från det förstånd som Gud har skänkt vederbörande, och från det samvete som den Helige Ande styr över. Personen skall inte utföra en enda handling, som inte överensstämmer med de djupgående, heliga grundregler, som skänker ljus åt själen och kraft åt viljan. Endast på detta sätt kan vederbörande uträtta den högsta tjänst åt Gud. Han eller hon skall inte lära sig, att hälsomissionsarbetet kommer att binda honom eller henne till en viss person, som skall diktera vad vederbörandes arbetsuppgifter skall vara. rätt

(164)Hälsomissionsarbetet skall inte föras åt sidan och isoleras från församlingens organisation. Hälsoeleverna får inte ges uppfattningen, att de kan betrakta sig som ansvariga bara inför ledarna inom hälsoverksamheten. De skall få stå självständiga, så att de kan ta emot råd från Gud. De skall inte svära trohet mot och satsa sin framtid på något, som felande människor kan tänkas skissera för dem. Inte så mycket som en tråd av själviskhet får föras in i väven; det skall inte göras några planer, som innefattar en enda partikel av orättfärdighet. Själviskhet får inte styra över någon del av verksamheten. Låt oss minnas, att vi som enskilda verkar fullt synliga inför det himmelska världsalltet. rätt

(164)En hög nivå
”’Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.’” Luk. 10:27. Strax innan (165) Han lämnade lärjungarna för att fara hem till himmelen, tillkännagav Kristus: ”Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.” Här ser vi standaret höjas upp allt mera. ”Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar.’” Joh. 13:34, 35. Då kunde inte lärjungarna förstå Kristi ord; men efter Hans korsfästelse, återuppståndelse och himmelsfärd förstod de Hans kärlek som aldrig förut. De hade sett den uttryckas i Hans lidande i örtagården, i domsalen och i Hans död på Golgata kors. rätt

(165)Undervisning och återställande
Herrens folk skall vara ett. Inga gränslinjer skall dras i Hans verk. Kristus skickade ut de tolv apostlarna, och därefter de sjuttio lärjungarna, att förkunna evangeliet och bota de sjuka. ”Och där ni går fram”, sade Han, ”skall ni predika: Himmelriket är nu här. Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge det som gåva.” Matt. 10:7, 8. Och då de gick fram och predikade Guds rike, fick de kraft att hela de sjuka och driva ut onda andar. I Guds verk får aldrig undervisning och återställande skiljas åt. Hans budhållande folk skall vara ett. Satan kommer att uppfinna alla medel, för att åtskilja dem, som Gud söker att förena till ett. Men Herren kommer att visa Sig som en domens Gud. Vi arbetar inför den himmelska härskarans blickar. Det finns en gudomlig Betraktare ibland oss, som inspekterar allt som planeras och utförs.

---------------------
rätt

nästa kapitel