Vittnesbörd för Församlingen, Band 8 kapitel 50. Från sida 319ren sida tillbaka

Den kunskap, som vinns genom Guds ord

(319)(319) Hela Bibeln är en uppenbarelse av Guds härlighet i Kristus. När Skriften tas emot, tros och åtlyds, utgör den det storartade verktyget för karaktärens omvandling. Och den utgör det enda säkra verktyget för intellektuell förfining. rätt

(319)Skälet till att de unga, ja, även de av mera mogen ålder, så lätt förleds till frestelse och synd, är att de inte studerar Guds ord och dröjer kvar vid det såsom de borde göra. Bristen på bestämd, avgjord viljekraft – som syns i liv och karaktär – kommer sig av deras försummelse av Guds ords heliga undervisning. De riktar inte, med allvarlig ansträngning, sinnet mot det som skulle inge rent, heligt tänkande och avleda det från sådant som är orent och osant. Det är få, som väljer vad nyttigt är, som sitter vid Jesu fötter – vilket Maria gjorde – för att lära sig av den gudomlige Läraren. Få sätter riktigt värde på Hans ord i hjärtat och lever ut dem i praktiken. rätt

(319)När Bibelns sanningar tas emot, lyfts sinnet upp från sin jordbundenhet och förflackning. Om Guds ord uppskattades som det borde, skulle både unga och gamla besitta moralisk resning, ha rätta principer, och då skulle de stå emot frestelse. rätt

(319)Låt människorna lära ut och nedteckna dyrbarheterna hos de Heliga Skrifterna. Låt tanken, begåvningen, hjärnans hela ansträngning sättas in på studiet av Guds tankar. Studera ej filosofin bakom människors gissningar, utan studera filosofin åt Honom, som är sanningen. Annan litteratur är av föga värde, när den jämförs med Bibeln. rätt

(319)Ett jordbundet sinne finner inget nöje i att tänka på (320) Guds ord; men för ett sinne förnyat av den Helige Ande, strålar gudomlig skönhet och himmelskt ljus från den heliga sidan. Det, som för ett jordbundet sinne varit en vindpinad ödemark, blir för ett andligt sinne ett land med levande strömmar. rätt

(320)Skall ges åt våra barn
Kunskapen om Gud, såsom den framgår av Hans ord, är den kunskap som skall skänkas åt våra barn. Från och med, när deras förstånd först kommer till uttryck, skulle de göras bekanta med Jesu namn och leverne. Först skall de få lära sig, att Gud är deras Fader. Deras tidigaste utbildning skall lära dem, att visa kärleksfull lydnad. Läs och upprepa Guds ord vördnadsfullt och ömsint för dem, i avsnitt lämpliga för deras förståelse och anpassade till att väcka deras intresse. Framför allt, låt dem få höra talas om Hans kärlek uppenbarad i Kristus, liksom dess stora läxa: rätt

(320) ”... om Gud älskade oss så högt är också vi skyldiga att älska varandra.” 1 Joh. 4:11. rätt

(320)Låt de unga göra Guds ord till föda för sinne och själ. Låt Kristi kors göras till grundbult för all utbildning, navet hos all undervisning och allt studium. Låt korset ta sin rättmätiga plats i vardagen. På så vis blir Frälsaren för ungdomen en daglig följeslagare och vän. Då ställs varje tanke under Kristi lydnad. Tillsammans med aposteln Paulus kan de då säga: rätt

(320) ”För min del vill jag aldrig berömma mig av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors, genom vilket världen är korsfäst för mig och jag för världen.” Gal. 6:14. rätt

(321)Erfarenhetsmässig kunskap
(321) Genom tron lär de alltså känna Gud av praktisk erfarenhet. De har för sig själva bevisat äktheten hos Hans ord, sanningen hos Hans löften. De har smakat, och de vet att Herren är god. rätt

(321)Den älskade Johannes ägde en vetskap vunnen genom egen erfarenhet. Han kunde intyga: rätt

(321)”Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid – om Livets Ord är det vi vittnar. Ja, livet uppenbarades, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss. Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.” 1 Joh. 1:1-3. rätt

(321)Alltså kan var och en, genom egen erfarenhet, bekräfta ”att Gud är sann.” Joh. 3:33. Vederbörande kan vittna om det, som han eller hon själv har sett och hört om Kristi makt. Personen kan intyga: rätt

(321)”Jag var i behov av hjälp, och jag fann den i Jesus. Varje önskan uppfylldes, min själshunger stillades; för mig är Bibeln uppenbarelsen om Kristus. Jag tror på Jesus, därför att för mig är Han en gudomlig Frälsare. Jag tror på Bibeln, därför att jag har funnit att den är Guds tilltal till min själ.” rätt

(321)Underbara möjligheter
Det är vår förmånsrätt, att klättra allt högre upp i vår jakt på ständigt tydligare uppenbarelser av Guds sinnesart. Då Moses bad: ”’Låt mig få se din härlighet’” (2 Mos. 33:18), åthutade inte (322) Herren honom, utan hörde hans bön. För Sin tjänare tillkännagav Gud: ”’Jag skall låta all min godhet gå förbi framför dig och jag skall ropa ut namnet ’HERREN’ inför dig.” Vers 19. rätt

(322)Det är synden, som förmörkar våra sinnen och gör vår uppfattningsförmåga slö. När våra hjärtan renas från synd, framstår Gud allt tydligare som ”barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning”. 2 Mos. 34:6. Detta beror på, att kunskapen om Guds härlighet i Jesu Kristi ansikte lyser upp Hans ord och återspeglas från själva naturen. rätt

(322)I Hans ljus skall vi se ljus, tills sinne och hjärta samt själ förvandlas till en avbild av Hans helighet. rätt

(322)Vidunderliga möjligheter öppnas för dem, som griper fatt i de himmelska löftena hos Guds ord. Det finns underbara sanningar, som skall framställas för Guds folk. Förmåner och plikter, som de inte ens trott skulle vara i Bibeln, kommer att läggas i dagen för dem. I takt med att de följer efter längs den ödmjuka lydnadens stig, och samtidigt fullgör Hans vilja, kommer de att lära sig allt mer om Guds utlåtelser. rätt

(322)Låt en elev ha Bibeln som vägledare och stå fast som klippan för principens skull, så kan han satsa hur högt uppåt han önskar. Alla mänskogjorda vishetsläror har medfört förvirring och skam, då Gud inte har erkänts som allt i alla. Men den dyrbara tro, som Gud inspirerar, ingjuter styrka och ädelhet hos sinnelaget. När man dröjer sig kvar vid Hans godhet, Hans barmhärtighet och Hans kärlek, uppfattar man tydligare och än tydligare sanningen. Dessutom stegras och förädlas önskan om ett rent hjärta och klara tankar. Den själ, som uppehåller sig i heliga tankars rena stämning, förvandlas genom samvaron med Gud vid studiet av Hans ord. Sanningen är så stor, så vittomfattande, så djup, så bred, att det egna jaget förloras ur sikte. Hjärtat görs mjukt och underkastas saktmod, vänlighet och kärlek. rätt

(323)(323) Och de medfödda krafterna stärks på grund av helgelsens lydnad. Med hjälp av studiet av livets ord kan eleverna få sina sinnen utvidgade, upphöjda, förädlade. Om de, likt Daniel, är hörare och görare av Guds ord, kan de gå framåt inom allt lärande. Eftersom de är rena i sinnet, blir de även starka i sinnet. Varje förståndsförmåga livas. De kan i så hög grad utbilda och fostra sig själva, att alla som berörs av deras inflytande ser, vad en människa kan bli, och vad hon kan göra, när hon står i förbindelse med visdomens och kraftens Gud. rätt

(323)De goda följderna av att ta emot Guds ord
Följande erfarenhet vann psalmisten tack vare sin kunskap om Guds ord. Han säger: rätt

(323)”Saliga är de som vandrar i fullkomlighet,
de som lever efter HERRENS undervisning.
Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt,
de som av allt hjärta söker honom,. . . . .
O, att mina vägar vore rätta,
så att jag höll dina stadgar!
Då skulle jag inte komma på skam
när jag tänkte på alla dina bud.”

”Hur kan en ung man bevara sitt liv rent?
När han håller sig till ditt ord.”
”Sanningens väg har jag valt,
dina domslut har jag ställt framför mig.”
”Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta
för att jag inte skall synda mot dig.”
”Låt mig gå fram på rymlig plats,
ty jag begrundar dina befallningar.”

”Öppna mina ögon, så att jag ser
undren i din undervisning.”
”Dina vittnesbörd är min glädje,
de är mina rådgivare.”
”Din muns undervisning är bättre för mig
än tusentals stycken guld och silver.”

(324) ”Hur kär har jag inte din undervisning!
Hela dagen begrundar jag den.”
”Dina stadgar är undervisning för mig
i det hus där jag bor.”
”Underbara är dina vittnesbörd,
därför tar min själ dem i akt.
När dina ord öppnas, ger de ljus
och skänker förstånd åt enkla människor.”

”Dina bud gör mig visare än mina fiender,
ty för evigt är de hos mig.
Jag är klokare än alla mina lärare,
ty jag begrundar dina vittnesbörd.
Jag är förståndigare än de gamla,
ty jag tar dina befallningar i akt. . . . . .
Genom dina befallningar får jag förstånd,
därför hatar jag alla lögnens vägar.”

”Summan av ditt ord är sanning,
dina rättfärdiga domslut är eviga.”

”Stor frid äger de som älskar din undervisning,
ingenting kan få dem på fall.
Jag väntar efter din frälsning, HERRE,
och handlar efter dina bud.
Min själ håller fast vid dina vittnesbörd,
de är mig mycket kära.”

”Jag längtar efter din frälsning, HERRE,

din undervisning är min glädje.
Låt min själ leva, så skall jag lova dig,
låt dina domslut hjälpa mig.”

”Jag har dina vittnesbörd till min eviga arvedel,
de är mitt hjärtas fröjd.”
Ps. 119:1-6, 9, 30, 11, 45, 18, 24, 72, 97, 54, 129, 130, 98-104, 140, 160, 165-167, 174, 175, 111.
rätt

(324)Ett hjälpmedel vid studiet av naturen
Den, som känner Gud och Hans ord genom personlig erfarenhet, är beredd att delta i naturvetenskapliga studier. Om Kristus står det skrivet: ”I honom var livet, och (325) livet var människornas ljus.” Joh. 1:4. Då Adam och Eva i Eden förlorade oskuldens dräkter, gick de miste om ljuset, som lyst upp naturen. De kunde ej längre tolka den rätt. Men för dem, som tar emot ljuset från Kristi liv, blir naturen på nytt upplyst. I ljuset, som skiner från korset, kan vi korrekt tolka naturens undervisning. rätt

(325)Den, som känner Gud och Hans ord, litar fullt och fast på det gudomliga hos de Heliga Skrifterna. Vederbörande prövar icke Bibeln utifrån människors uppfattningar om vetenskap. Vederbörande prövar i stället dessa uppfattningar med hjälp av det felfria rättesnöret. Vederbörande vet att Guds ord är sanningen, och sanningen kan aldrig säga emot sig själv; allt, som hos den så kallade vetenskapen säger emot Guds uppenbarelse, är inget annat än människors gissningar. rätt

(325)För den, som verkligen är vis, öppnar vetenskaplig forskning upp väldiga fält för tänkande och upplysning. Guds vägar, såsom de framgår av naturen och hans uppträdande mot människor, utgör en skatt, som varje elev i Kristi skola kan dra nytta av.

---------------------
rätt

(325)Det verkliga beviset för en levande Gud ligger inte bara i en teori; nej, det ligger i den övertygelse som Gud har skrivit i våra hjärtan samt lyst upp och förklarat med Sitt ord. Det ligger i den levande kraften hos Hans skapade verk, som ett öga upplyst av den Helige Ande ser. rätt

(325)De, som bedömer Gud utifrån Hans händers verk, i stället för från stora mäns antaganden, ser Hans närvaro i allting. De skådar Hans leende i solens glada sken, liksom Hans kärlek till och omsorg om människan i höstens prunkande fält. Även markens utsmyckning, gräset i levande grönt, de underbara blommorna av alla slags färger, skogens ståtliga och skiftande träd, den hoppande bäcken, den fina älven, den stilla sjön, vittnar om Guds ömsinta fadersomsorg och Hans vilja, att göra Sina barn lyckliga. rätt

(325)Naturen lyfter på slöjan till Guds mysterier
(326) När eleven så betänker det han ser i naturen, får han en ny uppfattning om sanningen. Lärdomarna i Guds stora bok naturen vittnar om sanningen i det skrivna ordet. rätt

(326)I frälsningsplanen förekommer det gåtfullheter, som det mänskliga sinnet ej förmår att begripa, mången sak som människors visdom inte kan förklara; men naturen kan lära oss mycket beträffande gudaktighetens hemlighet. Varje buske, varje fruktbärande träd, all växtlighet, erbjuder lärdomar för oss att studera. I sädens tillväxt kan man läsa Guds rikes hemligheter. rätt

(326)Till ett hjärta, som gjorts mjukt av Guds nåd, talar solen, månen, stjärnorna, träden, markens blommor manande ord. Såningstiden pekar sinnet hän till den andliga sådden. Ordet framhåller, att ett gott träd inte kan bära dålig frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt. ”På deras frukt skall ni känna igen dem.” Matt. 7:16. Till och med ogräset har en lärdom att förmedla. Satan har sått ogräset, och om det lämnas ostört, förstör det vetet genom sin frodighet. rätt

(326)Fäder och mödrar, undervisa era barn om Guds förmåga att göra under. Hans makt märks i varje växt, i varje fruktbärande träd. Ta med barnen ut i trädgården och förklara för dem, hur Han får fröet att växa. Bonden plöjer sin åker och sprider utsädet, men han kan inte få utsädet att växa upp. Han måste lita på att Gud skall göra det, som ingen människa klarar av. Herren ingjuter Sin egen Ande i fröet, och så får Han det att börja leva. Under Hans omsorg bryter grodden igenom det omgivande skalet och skjuter upp för att utvecklas och bära frukt. rätt

(326)När barnen studerar naturens stora lärobok, kommer Gud att lämna intryck på deras sinnen. När de får veta om det arbete som Han (327) lägger ned på utsädet, lär de sig hemligheten bakom tillväxt genom nåd. Om dessa läxor förstås på rätt sätt, leder de till Skaparen och förmedlar de enkla, heliga sanningar, som för hjärtat i nära beröring med Gud. rätt

(327)Att lära sig att lyda
Guds lagar för naturen åtlyds av naturen. Moln och storm, solsken och regnskur, dagg och regn, står alla under Guds överinseende och möter Hans befallning med lydnad. I lydnad mot Guds lag tränger toppen på sädeskornet upp ur jorden, ”först strå, sedan ax och därefter fullmoget vete i axet.” Mark. 4:28. Frukten märks först i knoppen, och Herren utvecklar den vid rätt årstid, ty den spjärnar inte emot Hans verksamhet. Likaså uppfyller fåglarna Guds avsikt, när de företar sina långa flyttningar från land till land, vägledda genom den obanade rymden av den oändliga kraftens hand. rätt

(327)Kan det vara möjligt, att människan – gjord till Guds avbild, utrustad med förstånd och talförmåga – ensam skall vara otacksam för Hans gåvor och olydig mot Hans lagar? Tänker de, som skulle kunna bli upphöjda och förädlade, formade att vara Hans medarbetare, låta sig nöja med att vara ofullkomliga till karaktären och orsaka förvirring i vår värld? Skall kropparna och själarna åt Guds friköpta arvingar hämmas av världsinriktade vanor och ohelgade handlingar? Skall de inte återge skönheten hos Honom, som gjort allting väl, för att den ofullkomliga människan till sist tack vare Hans nåd skall få höra Hans välsignelse: ”Bra, du gode och trogne tjänare: . . . Gå in i din herres glädje!”? Matt. 25:21. rätt

(327)Gud vill, att vi av naturen skall lära oss lydnadens läxa. rätt

(327)”Men fråga boskapen, den skall undervisa dig,
fåglarna under himlen, de skall ge dig svar, tala till jorden, den skall undervisa dig,
(328) fiskarna i havet skall ge dig besked. Vem av dessa känner inte till
att det är HERRENS hand som har gjort det? . . . .
Hos Gud finns vishet och makt,
hos honom finns råd och förstånd.” Job 12:7-9, 13.

”Salig är den som . . . . begrundar hans ord dag och natt.
Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar,
vilket bär sin frukt i rätt tid och vars blad inte vissnar.
Allt vad han gör lyckas väl.” Ps. 1:1-3.

---------------------
rätt

(328)Naturens bok och det skrivna ordet sprider ljus på varandra. Båda gör oss bättre bekanta med Gud, genom att undervisa oss om Hans karaktär och om de lagar, genom vilka Han verkar. rätt

(328)Utbildning i det kommande livet
Den utbildning, som påbörjas här, kommer inte att avslutas i detta liv; den kommer att fortsätta under hela evigheten, alltid gående framåt, aldrig fullbordad. Dag för dag kommer Guds vidunderliga verk, beläggen för Hans mirakulösa makt vid skapandet och upprätthållandet av världsalltet att framstå klart i ny skönhet för sinnet. I ljuset, som strålar från tronen, kommer gåtor att förklaras, och själen kommer att häpna storligen över enkelheten hos det, som tidigare ej förstods. rätt

(328)Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår vi endast till en del, men då skall vi känna fullkomligt, liksom vi själva har blivit fullkomligt kända.

---------------------
rätt

nästa kapitel