Fiendskap mellan människan och Satan

Satan försöker mörklägga Guds kärleks ljus, så att det inte skall nå fram till människan. Men Gud vill förvandla människors hjärtan och uppfylla dem med livsglädje och kraft.

”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han skall krossa ditt huvud och du skall hugga honom i hälen.” (1 Mos 3:15). Denna gudomliga dom som uttalades över Satan efter det att människan hade fallit var också en profetia, som omfattade alla tider fram till tidens slut. Den förutsade den stora strid som alla människor på jorden skulle komma att ta del i.

Gud säger: ”Jag skall sätta fiendskap”. Denna fiendskap stämmer inte överens med människans natur. Då hon överträdde den gudomliga lagen blev hennes natur ond. Hon kom i samförstånd med Satan, inte i strid med honom. Därför finns det inte en naturlig fiendskap mellan den syndiga människan och syndens upphovsman. Båda blev onda genom avfall. Den avfällige har aldrig någon ro. Bara tillsammans med dem som han har övertalat att följa sitt exempel finner han den sympati och det stöd som han behöver. Därför sluter sig fallna änglar och ogudaktiga människor tillsammans. Hade inte Gud gripit in på ett särskilt sätt, skulle Satan och mänskligheten ha bildat ett förbund mot himlen. I stället för att varafientligt inställt tillSatan skulle hela människosläktet ha stått förenat i opposition mot Gud.

På samma sätt som Satan förledde änglarna till uppror, frestade han människan till att synda, för att tillförsäkra sig medhjälpare i sin kamp mot himlen. Hatet mot Kristus förenade honom och de fallna änglarna. Även om de var oeniga i allt annat stod de fast förenade i sitt motstånd mot universums regent. Men när Satan hörde, att det skulle uppstå fiendskap mellan honom och kvinnan och mellan hans avkomma och hennes avkomma, visste han att försöket att fördärva människans naturskulle möta hinder. Genom något medel skulle människan få möjlighet att motsätta sig hans makt.

Satans vrede har tänts mot människorna, därför att de är föremål för Guds kärlek och barmhärtighet genom Kristus. Han vill hindra den gudomliga återlösningsplanen och vanära Gud genom att vanställaoch fördärva hans händers verk. Han skulle förorsaka sorg i himlen och fylla jorden med lidande och ödeläggelse. Och han hävdar att allt detta onda är en följd av det som Gud gjorde, då han skapade människan.

Nåd som förändrar och förnyar
Den nåd som Kristus inplantar i människan skapar fiendskap mot Satan. Utan denna nåd, som omvänder och förnyar sinnet, skulle människan fortsätta att vara Satans fånge, en tjänare som alltid skulle vara beredd att lyda hans befallningar. Men denna nya princip i sinnet skapar strid där det tidigare rådde frid. Den kraft som Jesus ger, gör det möjligt för människan att motståtyrannen och upprorsmakaren. Var och en som visar att han hatar synden i stället för att älska den,den som står emot och övervinner de lidelser som har härskat i sinnet, visar verkan av en princip som bara kan komma från höjden.

De motsättningar som existerar mellan Kristi anda och Satans anda visar sig mycket tydligt genom det sätt på vilket världen tog emot Jesus. När judarnaleddes till att förkasta honom, var det inte så mycket därför att han framträdde utan jordisk rikedom, prakt och ståt. De såg att han hade en kraft som mer änuppvägde dessa yttre företräden. Det var hans renhet och helighet som tände de ogudaktigas hat. Hans självförnekande liv och fullkomligahängivenhet till Gud var en ständig tillrättavisning för ett stolt och njutningslystet folk. Det var detta som skapade fiendskap motGuds Son. Satan och onda änglar förenade sig med onda människor. Alla avfallets krafter slöt sig samman mot sanningens förkämpe.

Kristi anhängare möter samma fiendskap som Mästaren. Var och en som inser syndens frånstötande väsen, och som med hjälp av kraften från höjden står emot frestelsen, uppeggar verkligen Satans och hans undersåtars vrede. Hat mot sanningens rena principer, och hån och förföljelse mot dem som förkunnar dem, kommer att fortsätta så länge synd och syndare finns till. Kristi anhängare och Satans tjänare kan inte bli överens. Korsets stötesten har ännu inte röjts ur vägen. ”Så kommer också alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas.” (2 Tim 3:12).

Satans ombud arbetar ständigt under hans ledning för att befästa hans auktoritet och bygga upp hans rike i opposition mot Guds regering. För att genomföra detta söker debedra Kristi anhängare och locka dem bort från deras trohet. På samma sätt som deras ledare gjorde, förvränger och förvänder de Bibeln för att uppnå detta. På samma sätt som Satan anklagade Gud, söker hans ombud nedsvärta Guds folk. Den anda som drev Kristus i döden, driver de ogudaktiga att förgöra hans lärjungar. Allt detta antyds i denna första profetia: ”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma.” Så kommer det att fortsätta till tidens slut.

Satan samlar alla sina krafter och lägger hela sin makt in i striden. Varför möter han inte större motstånd? Varför är Kristi soldater så sömniga och likgiltiga? Därför att de har så lite verkligt kontakt med Kristus. Därför att de fullständigt saknar hans Ande. Synden är inte så frånstötande och avskyvärd för dem som den var för deras Mästare. De möter den inte med ett avgörande och bestämt motstånd på samma sätt som Kristus. De inser inte hur utomordentligt ond och elakartad synden är. De är blinda både för mörkrets furstes karaktär och för hans makt. Därför att det råder så stor okunnighet om Satans makt och onda avsikter, existerar det faktiskt inte någon verklig fiendskap varken mot honom eller mot hans onda gärningar. De förstår inte heller hans omfattande strid mot Kristus och församlingen. På denna punkt har massorna letts vilse. De vet inte att deras fiende är en mäktig härförare som behärskar onda änglars sinnen, och att han, efter noga genomtänkta planer och med skickliga manövrer, för krig mot Kristus för att hindra människorna att bli frälsta. Bland bekännande kristna, ja, t o m bland dem som förkunnar evangeliet, hör man sällan Satan nämnas, med undantag för kanske något tillfälligt omnämnande från talarstolen. De förbiser bevisen på att han är i verksamhet och att han vinner framgång. De åsidosätterde många varningarna för hans list. De tycks inte bry sig omsjälva hans existens.

Intrång på alla områden
Samtidigt som människorna är okunniga om hans verksamhet, är denne vakne fiende hela tiden efter dem. Han blandar sig i alla hemmets angelägenheter. Han tränger sig in på alla gator i våra städer, i församlingarna, i riksdags- och regeringssammanträden och i domstolarna. Han förvirrar, bedrar, förför och fördärvar vuxna och barn, både fysiskt och mentalttill kropp och själ, splittrar familjer och sår ut hat, strid, tävlan och frestar till uppror och mord. Den kristna världen tycks betrakta detta som om det kom från Gud och att det måste finnas till.

Satan söker ständigt övervinna Guds folk genom att bryta ned de barriärer som skiljer dem från världen. Det gamla Israel lockades till synd, då de gav sig in i förbjudna förbindelser med hedningarna. Så blir också vår tids Israel vilsefört. ”Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.” (2 Kor 4:4). Alla som inte av hela sitt hjärta följer Kristus är Satans tjänare. De som inte är omvända älskar synden och har en benägenhet att värna om den och ursäkta den. Den omvända människan hatar synden och bjuder den bestämt motstånd. När kristna föredrar de ogudaktigas och otroendes sällskap, utsätter de sig för frestelse. Satan döljer sig för deras blickar och drar försåtligt sin bedrägliga slöja för deras ögon. De inser inte att sådant sällskap avser att skada dem. Och medan de hela tiden efterliknar världen till karaktär, tal och handling, blir de mer och mer förblindade.

När församlingen följer världens seder blir den omvänd till världen, men den omvänder aldrig världen till Kristus. En nära beröring med synden kommer ofrånkomligen att medföra att den blir mindre frånstötande. De som föredrar att umgås med Satans tjänare förlorar snart all fruktan för dessa tjänares herre. När pliktens väg leder oss in i prövningar, så som fallet var med Daniel vid kungens hov, kan vi vara säkra på att Gud skall bevara oss. Men utsätter vi oss själva för frestelse kommer vi förr eller senare att falla.

Frestaren arbetar ofta med större framgång genom sådana som man minst misstänker för att stå under hans makt. De som har begåvning och kunskap blir beundrade och ärade, som om dessa egenskaper skulle kunna uppväga kärlek till Gud eller skaffa en människa förmåner inför Gud. Utbildning och begåvning är i sig själva gåvor från Gud, men när dessa sätts i stället för kärleken till Gud, och leder människan bort från Gud i stället för att leda henne närmare honom, blir de en förbannelse och en snara. Många menar att allt som ser ut som artighet eller förfining måste på ett eller annat sätt ha samband med Kristus. Men detta är fullständigt fel. Visserligen borde dessa egenskaper pryda varje kristen människa, eftersom de utövar ett starkt inflytande till stöd för sann kristendom. Men de måste helgas åt Gud. I annat fall är också de en kraft i det ondas tjänst. Många som är kloka, kultiverade och bildade, och har ett trevligt sätt, och som aldrig skulle nedlåta sig till vad vi i allmänhet betraktar som en omoralisk handling, är inget annat änförfinade redskap i Satans hand. Det lömska och bedrägliga i deras karaktär och exempel gör dem till farligare fiender för Kristi sak än de som är okunniga och otrevliga.

Genom allvarlig bön och beroende av Gud fick Salomo en vishet som väckte beundran i världen. Men när han lämnade honom som var källan till hans styrka, och började lita på sig själv, blev han ett byte för frestelsen. De underbara gåvor och krafter som gavs denne, den visaste bland kungar, gjorde honom till ett mer verksamt redskap för själens fiende.

Samtidigt som Satan ständigt söker få de kristna att glömma de verkliga förhållandena, måste de alltid tänka på att ”vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna” (Ef 6:12). Ned genom århundradena till vår egen tid hörs den inspirerade varningen: ”Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka.” (1 Petr 5:8). ”Ta på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp.” (Ef 6:11).

Från Adams tid till våra dagar har vår store fiende använt sin makt för att förtrycka och ödelägga. Han förbereder sig nu för den sista kampen mot församlingen. Alla som följer Jesus kommer i strid med denne omedgörlige fiende. Ju noggrannare en kristen efterliknar det gudomliga mönstret, dess säkrare kan han vara på att han blir föremål för Satans angrepp. Alla som är ivrigt upptagna i Guds verk, och avslöjar den ondes bedrägeri och framställer Kristus för människorna, kommer att kunna instämma i Paulus vittnesmål, när han talar om att tjäna Herren med all ödmjukhet och under tårar och prövningar.

Satan angrep Kristus med sina våldsammaste och listigaste frestelser, men han led nederlag varje gång. Kampen utkämpades för vår skull. Dessa segrar gör det möjligt för oss att övervinna. Kristus ger styrka åt alla som söker den. Inte någon människa kan mot sin vilja övervinnas av Satan. Frestaren har ingen makt att styra viljan eller att tvinga någon till att synda. Han kan plåga, men han kan inte fördärva. Han kan förorsaka kamp, men han kan inte orena någon. Det faktum att Kristus har segrat, bör fylla hans lärjungar med mod att tappert kämpa mot synden och Satan.