Han skall komma tillbaka

Vår Frälsare kommer tillbaka. Innan Han skildes från Sina lärjungar på Jorden, utlovade Han personligen Sin återkomst.

”’Var inte oroliga i era hjärtan”, sade Han. ”Det finns många hem där uppe, där min Far bor, och jag ska gå och göra i ordning dem för er ankomst. När allt är färdigt, ska jag komma och hämta er, så att ni alltid kan vara hos mig där jag är.” Johannesevangeliet 14:1-3.

Han lämnade dem inte i oklarhet gällande sättet, varpå Han kommer. ”Men när jag, Människosonen, kommer i min härlighet, och alla änglarna med mig, då ska jag sitta på min underbara tron. Alla folk ska samlas inför mig”. Matteusevangeliet 25:31, 32.

Han varnade dem noggrant för bedrägerier på den här punkten: ”Om någon alltså säger till er, att Messias har återvänt och är ute i öknen, så bry er inte om att gå och se efter. Eller om man säger, att han gömmer sig på en viss plats, så tro det inte. För så som blixten flammar över himlen från öster till väster, så ska det vara när jag, Människosonen, återvänder.” Matteusevangeliet 24:26, 27.

Varningen gäller oss. I dag säger falska lärare: ”Se, Han är ute i öknen”, och tusentals har gått ut i öknen, i hopp om att de skall finna Kristus.

Och tusentals, som säger sig tala med de dödas andar, tillkännager: ”Se, Han gömmer Sig på en viss plats” (engelskt uttryck: ”i de hemliga rummen”). Just detta påstående gör spiritualisterna.

Men Kristus säger: ”Tro det inte. För så som blixten flammar över himlen från öster till väster, så ska det vara när jag, Människosonen, återvänder.”

Vid Kristi himmelsfärd förklarade änglarna för lärjungarna, att Han skulle ”komma igen på samma sätt”, som de sett Honom stiga upp till himmelen. Apostlagärningarna 1:11 (Svenska Folk-Bibeln 98). Han färdades bokstavligt och fysiskt, i Sin kropp, till himmelen, och de såg Honom, då Han omslöts av molnet. Han skall återvända på ett stort, vitt moln, och ”alla människor ska se honom”. Uppenbarelseboken 1:7.

Den exakta dagen och timmen för Hans återkomst har inte avslöjats. Kristus sade till lärjungarna, att Han inte kunde tillkännage vare sig dagen eller timmen för Sitt andra framträdande. Men Han nämnde bestämda händelser, med vars hjälp de skulle kunna förstå, att Hans ankomst närmade sig.

”Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna”, sade Han. Lukasevangeliet 21:25 (Svenska Folk-Bibeln 98). Och Han går än mer rakt på sak: ”solen (skall) förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen”. Matteusevangeliet 24:29 (Svenska Folk-Bibeln 98).

På Jorden, sade Han, skall ”folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån. Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen.” Lukasevangeliet 21:25, 26 (Svenska Folk-Bibeln 98).

”Och jordens alla folk ska se mig komma på himlens skyar med makt och stor härlighet. Och jag ska sända ut mina änglar med mäktigt trumpetljud, och de ska samla in mina utvalda från jordens och himlens yttersta ändar.” Matteusevangeliet 24:30, 31.

Frälsaren tillägger: ”Lär er nu något från fikonträdet. När dess grenar är späda och löven börjar spricka ut, vet ni att sommaren snart är här. På samma sätt kan ni veta att min återkomst är nära, ja, står för dörren, när ni ser allt detta börja hända.” Matteusevangeliet 24:32, 33.

Kristus har angett tecken på Sin ankomst. Han säger, att vi kan veta när den är nära förestående, ja, står för dörren. När tecknen visar sig i Solen och i Månen samt i stjärnorna, kan vi således veta, att Kristi ankomst ligger nära i tiden.

Dessa tecken har inträffat. Den 19. Maj, 1780 förmörkades Solen. Dagen är känd i historien som ”den Mörka Dagen”. Mörkret var så djupt i den östra delen av Nord-Amerika, att på många orter måste människorna tända ljus mitt på dagen. Och trots att fullmåne rådde, gav den inte ifrån sig något ljus förrän efter midnatt. Många trodde, att domens dag var inne. Ingen rimlig förklaring har någonsin getts till det onaturliga mörkret, förutom den i Kristi ord. Solens och Månens förmörkande var ju ett tecken på Hans ankomst.

Den 13. november, 1833 inträffade det mest storslagna stjärnfall, som människor skådat. Åter igen trodde många, att domedagen inträffat.

Sedan dess har jordbävningar, stormar, tidvattenvågor, farsoter, hungersnöder och ödeläggelser genom eld och flodvågor mångfaldigats. Allt detta, förutom att ”folken grips av ångest och står rådlösa”, tillkännager att Herrens ankomst är nära i tiden.

För dem, som såg dessa tecken, gäller att: ”Då går till sist denna tidsålder mot sitt slut. Himmel och jord ska försvinna, men mina ord ska bestå i evighet.” Matteusevangeliet 24:34, 35.

”Herren själv ska komma ned från himlen, och man ska höra ett dånande kommandorop och ljudet av överängelns röst och Guds mäktiga basun. Och de kristna som har dött blir de första som får stå upp och möta Herren. Sedan ska vi, som fortfarande lever och finns kvar på jorden, ryckas upp tillsammans med dem i skyn, för att möta Herren i luften och sedan alltid vara hos honom. Trösta och uppmuntra därför varandra med dessa glada nyheter.” Första Tessalonikerbrevet 4:16-18.

Kristus kommer, Han kommer i skyarna och med stor härlighet. En väldig mängd strålande änglar skall ledsaga Honom. Han kommer för att väcka de döda, och för att förvandla de levande heliga från den ena härligheten till den andra.

Han kommer, för att ära dem, som älskat Honom och hållit Hans bud, och att ta dem med Sig hem. Han har varken glömt dem, eller Sitt löfte.

Familjeband kommer att återknytas. När vi ser på våra döda, skall vi tänka på den morgon, då Guds basun ljuder, då ”de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas.” Första Korintierbrevet 15:52 (Svenska Folk-Bibeln 98).

Den tiden är inte långt borta. Om en liten stund skall vi se Konungen i Hans härlighet. Om en liten stund kommer Han att torka bort alla tårar från våra ögon. Om en liten stund kommer Han att föra oss ”fullkomliga och utan synd, till sin härlighet.” Judasbrevet 24.

Det var därför, som Han vid uppräkningen av tecknen på Sin återkomst sade: ”Därför – när allt detta börjar hända, stå fasta och se uppåt, för er frälsning är då nära.’” Lukasevangeliet 21:28.