14. Maj - Att vinna Seger över Aptiten och Begäret

"Då kom frestaren fram och sade till honom: 'Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd.' Jesus svarade: 'Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.'" Matteusevangeliet 4:3-4, kursivering i Svenska Folk-Bibeln 98.

Kristi stora prövning i öknen beträffande hunger inträffade, för att ge människan ett exempel på självförnekande. Denna långa fasta skulle överbevisa människor om det syndiga i det, som bekännande kristna tillåter sig. Den seger, som Kristus vann i öknen, skulle visa människor det syndiga i just det, som de har mest glädje av. Människans frälsning låg i vågskålen och skulle avgöras genom Kristi prövning i öknen. Om Kristus vunne seger över kroppens begär, hade människan möjlighet till seger. ...

Kristna människor, som förstår gudsfruktans mysterium, som har ett högt och heligt begrepp om försoningen, och som är på det klara med, att Kristus genom Sitt lidande i öknen vann en seger för dem. ... skulle vinna mycken kraft, genom att ofta jämföra det egna livet med den sanna förebilden: Kristi liv. ... De nöjen, som leder till lättsinne och att Gud glöms bort, kan omöjligt godkännas genom Kristi, världens Frälsares, exempel, det enda säkra rättesnöret för en människa, om hon vill segra, som Kristus segrade. ... Nu har människan en fördel gentemot Adam under sin kamp mot Satan; ty hon har Adams erfarenheter av olydighet och hans följande fall som förmaning, att sky hans exempel. Människan har också Kristi exempel genom segern över det kroppsliga begäret och Satans mångfaldiga frestelser, liksom Kristi seger över den mäktige fienden på varje punkt, för att människan också skall kunna avgå med segern.

Ens mat- och dryckesvanor är väldigt svåra att övervinna, eftersom Satan har länkat människan till sin stridsvagn.

Alla, som överlämnar sig till tjänsten för Kristus, kommer att följa Kristi exempel och i allt vinna seger.