16. Juli - Gud kallar de Unga, för att de är starka

Jag har skrivit till er, barn: ni har lärt känna Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni har lärt känna honom som är från begynnelsen. Jag har skrivit till er, unga män: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den onde. Första Johannesbrevet 2:14.

Dessa bifallande och undervisande ord riktas till varje ung man, som har ifört sig rättfärdighetens fulla rustning. Eftersom de är unga och starka, kan de uträtta något verkligt stort för Gud, under förutsättning, att de gör Gud till sin enda tillflykt. De äldre, som tilltalas med "fäder", har en avgörande uppgift att utföra, genom att hålla fanan högt - men de märker av trycket från livets bördor, och det är rimligt, att de yngre bör uppmuntras till, att göra sig dugliga för plikterna, genom att uppnå en erfarenhet i kunskapen om Jesus Kristus, så att de starka, unga männen, när fäderna måste släppa greppet om fanan, kan gripa fatt i den och lyfta den högt. . . .

Det finns i vår tid många unga män, som gärna vill forska i Skrifterna, för att finna dolda skatter, och som, när de har funnit sanningens klenoder, kommer att uppenbara Ordets rikedomar för andra människor. ... ". . . ni är starka" inbegriper mera, än lekamliga eller fysiska krafter. Det betyder, att förståndet har vants vid, att tänka och har bevarats klart och starkt genom uppövandet av en strängt måttfull livstil. Det vill säga, de unga männen har tagit sig an verket med allvar och har övervunnit fienden, genom att förena tron på Jesus Kristus med vardagslivet och genom att föra Jesus Kristus in i vardagslivets plikter och glädjeämnen. Detta betyder, att de har fått del i den gudomliga naturen.

De unga, som har överlämnat sig till tjänst för Gud, är i stånd till, att manligt kämpa i Herrens krig. De unga bör välja Kristus till sin Förebild, och så kommer de att handla rättfärdigt, älska barmhärtighet och vandra i ödmjukhet med sin Gud. På så sätt blir de starka!

Karaktären kommer att bli prövad. . . . Dag efter dag och år efter år skall vi övervinna oss själva och uppvisa ädelt hjältemod.