30. Juli - Gud är hos Sina Barn

Frukta inte, ty jag är med dig. Jag skall låta dina barn komma från öster, och från väster skall jag samla dig. Jag skall säga till länderna i norr: 'Ge hit!' och till södern: 'Håll dem inte tillbaka! För hit mina söner fjärran ifrån och mina döttrar från jordens ände. Jesaja 43:5-6.

Vi skall utföra vår gärning med glädje och hopp. Vi får aldrig någonsin förlora modet. Låt oss vända bort blicken från de obehagliga saker, som vi har upplevt, och låt våra ord vara hoppfulla. Vi kan omge oss antingen med en solljus atmosfär, eller med en trist och mörk atmosfär. Vi måste vänja oss själva vid, att tala modigt. Vi måste ta oss tid till, att lära av Kristi exempel. Inte ens den fruktansvärda förödmjukelse, som Han utsattes för av judarna - den farsartade rättegången och den gruvliga behandlingen - kom Honom att tappa modet.

Håll ända till slutet stadigt fast vid Er första tillförsikt. Ljuset från Guds sanning får inte skymmas. Det skall stråla mitt i det lögnens mörker, som höljer vår värld. Guds Ord skall slås upp för dem i höga samhällspositioner, liksom för dem i låga. Kristi församling är Guds verktyg för tillkännagivandet av sanningen; hon får kraft från Honom, för att utföra ett bestämt verk; och om hon är Gud trogen och lyder Hans bud, kommer hon på ett underbart sätt att härbärgera gudomlig kraft. Om hon hedrar och ärar Herren, Israels Gud, kan ingen makt stå henne emot. Om hon aktar på sitt lydnadslöfte, kommer fiendens styrkor att lika litet kunna övervinna henne, som agnarna förmår att hålla stånd mot virvelvinden.

På församlingen väntar gryningen till en solig, underbar dag, bara hon iför sig Kristi rättfärdighets dräkt, och bränner alla broar till världen. ... Från Kristus flödar frälsningens levande ström. ... När vi i tro greppar tag i Hans styrka, förvandlar Han på det mest underbara vis även de dystraste utsikter. Det gör Han för Sitt namns äras skull.