27. December - Vi skall vandra i vita Kläder, därför att vi är värdiga det

"Men du har några få i Sardes som inte har smutsat ner sina kläder, och de skall vandra tillsammans med mig i vita kläder, ty de är värdiga." Uppenbarelseboken 3:4.

När vi, som segrare, blir klädda i vita kläder, kommer Herren att uttrycka Sin erkänsla för vår trofasthet lika säkert som under den första kristna församlingens tid. Han erkänner de "få i Sardes som inte hade smutsat ner sina kläder". Uppenbarelseboken 3:4. Vi skall vandra med Honom klädda i vitt, ty genom Hans försoningsoffer kommer vi att anses värdiga. . . . .

När vi ser på dessa uppmuntrande löften, borde vi sträva efter, att fullkomna en karaktär, som kommer att göra det möjligt för oss, att bestå inför Guds Son. Endast de, som är klädda i Hans rättfärdighets dräkt, kommer att kunna uthärda härligheten i Hans närvaro, när Han uppenbaras med "makt och stor härlighet."

Det innebär mycket, att bli segervinnare. Vi måste göra hårt motstånd, när fienden och hans onda styrkor omringar oss. Varje ögonblick måste vi vara på vakt. Inte för ett ögonblick får vi ta blicken från Jesus och Hans kraft, att frälsa oss i prövningens stund. Vi måste hålla i Hans hand, så att vi kan hållas uppe av Hans styrkas kraft.

Om Du tänker sitta till bords med Kristus och fröjda Dig över, vad Han har framskaffat till Lammets bröllopsmåltid, då måste Du ha en särskild klädnad, som kallas för bröllopsklädnaden, och som är Kristi rättfärdighets vita klädnad. Var och en, som är iförd denna klädnad, har rätt till, att komma in i Guds stad; och om Jesus inte hade närt en innerlig önskan om, att Du skulle få plats i de boningar, som Han har gått bort, för att bereda åt dem, som älskar Honom, skulle Han inte till så stor kostnad för Sig Själv ha vidtagit alla dessa förberedelser, för att Du skulle kunna bli lycklig och sitta vid Hans bord och glädja Dig över det hem, som Han har berett åt Sitt frälsta släkte.