5. oktober - Herren är min hjälpare

»Han har själv sagt: 'Jag skall icke lämna dig eller övergiva dig.' Alltså kunna vi dristigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall icke frukta, vad kunna människor göra mig?'» - Hebr. 13:5, 6.

Vi måste varje dag och varje stund kämpa trons goda kamp. Du kommer att möta många prövningar, men om du bär dem med tålamod kommer de att förädla, rena och höja dig andligt. ... Mycket stora prövningar skall komma över världen. Fienden sätter med alla tillgängliga medel de onda makterna i verksamhet för att skapa lidande, olyckor och ödeläggelse. Han har gjort det till sin uppgift att åstadkomma allt det lidande över mänskligheten som det är honom möjligt. Jorden är skådeplatsen för hans verk, men han hålls under kontroll. Han kan inte komma längre än Herren tillåter.

Hur nådig är inte vår Herre. »Jag skall icke lämna dig eller övergiva dig.» (Hebr. 13:5.) »Se, på mina händer har jag upptecknat dig.» (Jes. 49:16.) ... »Jag skall icke lämna eder faderlösa.» (Joh. 14:18.) Den helige Ande skall ges åt dem som beder därom. Tänk bara på att han är mer villig att ge den helige Ande åt dem som beder honom därom än föräldrar är villiga att ge sina barn goda gåvor. Låt oss därför fröjdas och vara glada. Låt oss inte se på de djävulska verk som mörkrets makter utför, så att hopp och mod sviker oss. Jesus lever! Vi måste låta vår tro genomtränga mörkret ... och vila i ljuset och glädja oss i ljuset från Rättfärdighetens sol.

Jesus lever för att bedja för oss. Medan mörker och dunkel sluter sig kring jorden är våra liv trygga endast då de är dolda med Kristus i Gud. Allt vårt hopp om evigt liv har sin centralpunkt i honom. Därför skall vi tala tro, hopp och mod och sprida ljus åt alla håll. »I ären», säger Kristus, »världens ljus. En stad ... uppe på ett berg. På samma sätt må ock edert ljus lysa inför människorna, så att de ... prisa eder Fader, som är i himmelen.,» (Matt. 5:14-16.) Enkel, uppriktig förtröstan på Gud skall förhärliga hans namn. I denna förtröstan kan vi allesammans bli ljus i Herren. Lovprisa Herren! Förhärliga Gud för hans obeskrivliga kärlek!