18. oktober - Lydnadens motivering

»Ty däri består kärleken till Gud, att vi hålla hans bud, och hans bud äro icke tunga.» - 1 Joh. 5:3.

Det är genom lydnad för Guds bud som hans utvalda ärar och förhärligar honom. Därför är varje människa, som Gud har gett förståndets gåva, förpliktad inför Gud att studera Bibeln och förvissa sig om allt som ålagts oss som Guds köpta egendom. Vi skulle söka förstå allt som Bibeln kräver av oss … Vi kan inte visa vår Gud större ära, honom som vi tillhör genom skapelse och återlösning, än att bevisa inför de himmelska skarorna, för de världar som inte fallit i synd och för fallna människor att vi ivrigt lyssnar till alla hans bud, som är de lagar efter vilka hans rike styrs.

Vi behöver studera flitigt för att få bättre kunskap om Guds lag. Hur skulle vi kunna vara lydiga undersåtar om vi inte förstod de lagar efter vilka Guds rike styrs. Öppna därför era biblar och studera allt som kan tjäna till att upplysa er med hänsyn till Guds föreskrifter. När ni upptäcker ett: »Så säger Herren!» fråga då inte efter människors uppfattning, utan lyd med glädje, vad det än kommer att kosta. Då kommer Guds välsignelse över er ...

Fråga ofta under bön: »Herre, vad vill du att jag skall göra? Är jag i något avseende likgiltig för de gudomliga föreskrifterna? Medverkar jag i något avseende på fiendens sida? Visar jag vårdslös likgiltighet inför Guds befallningar? Är jag villig att gå i ok med Kristus, att bära bördorna och samarbeta med honom? Försöker jag fundera ut tänkbara ursäkter för att slippa lyda ett 'så säger Herren'? Utsätter jag mig för följderna av att försumma att lyda Guds tydligt uppenbarade föreskrifter, därför att jag inte är villig att överge världen och skilja mig från den? Skall människofruktan ha större inflytande över mig än gudsfruktan?»

Överlämna dig själv åt Gud och säg: »Herre, jag ger mig själv åt dig, det är allt jag kan göra. Jag vill inte visa olydnad mot din lag, eftersom det skulle ställa mig i fiendens led.»