22 maj - Han reser med missionärerna

När de tjänade Herren och fastade, sade den helige Ande: "Avskilj åt mig Barnabas och Saulus för den uppgift som jag har kallat dem till." Då fastade de och bad och lade händerna på dem och sände ut dem. Sedan de hade blivit utsända av den helige Ande for de ner till Seleucia, och därifrån seglade de till Cypern. Apg 13:2-4

Hur behöver vi inte Guds närvaro! Före dopet i helig Ande skulle varje arbetare andas ut sina böner till Gud. Grupper borde samlas för att ropa på Gud om särskild hjälp och om himmelsk visdom, så att Guds folk skulle få veta hur de skall planlägga, uttänka och utföra arbetet. Särskilt borde människor be om att Herren skulle få utvälja sina redskap och döpa sina missionärer med helig Ande.

Under tio dagar bad apostlarna innan pingstens välsignelse kom. All den tiden behövdes för att få dem att förstå vad det innebär att be på ett verkningsfullt sätt och komma Gud allt närmare genom att bekänna sina synder och ödmjuka sina hjärtan inför Gud och genom tro se på Jesus och bli förvandlade till hans avbilder. När så välsignelsen kom fyllde den hela rummet där de var samlade, och utrustade dem med kraft. De gick så ut för att utföra ett effektivt arbete för Mästaren.

Vi borde be med samma allvar om att den helige Ande skall komma ned som lärjungarna bad på pingstdagen. Om de behövde Anden den gången behöver vi den ännu mer i dag. Moraliskt mörker täcker jorden som ett bårtäcke. Alla slags falska läror, kätterier och sataniska bedrägerier leder människornas förstånd vilse. Utan Anden och Guds kraft kommer vi att arbeta förgäves för att framhålla sanningen. Vi måste ha den helige Ande som kan bistå oss i striden. "Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter, och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna" Ef 6:12.

Vi kan inte falla så länge som vi hoppas på Gud och litar på honom. Må var och en av oss, predikanter såväl som lekmän, säga som Paulus: "Jag löper alltså inte utan att ha målet i sikte. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften" 1 Kor 9:26, men vi kämpar med helig tro och hopp i förväntan att vinna priset.
Home Missionary, den 1 november 1893