28 oktober - Mer helgade medlemmar

Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta. Apg 2:46, 47

Varje sant omvänd människa kommer att brinna av iver att föra andra från villfarelsens mörker till det underbara ljuset från Kristi rättfärdighet. Den mäktiga utgjutelsen av Guds Ande, som uppfyller hela jorden med hans härlighet, kommer inte förrän vi har ett upplyst folk, som av erfarenhet vet vad det innebär att samarbeta med Gud. När vi har fullständig helhjärtad helgelse at Jesu tjänst kommer Gud att erkänna detta genom att ge sin Ande i obegränsat mått. Detta kommer inte att ske medan de flesta i församlingen håller sig undan från samarbetet med Gud. Gud kan inte låta sin Ande flöda rikt när själviskhet och eftergivenhet för det egna jaget så tydligt visar sig, när den ande råder, som om man uttryckte den i ord, skulle uttrycka Kains svar: "Skall Jag hålla reda på min bror?" 1 Mos 4:9.

Om sanningen för denna tid, om tecknen som hopar sig på alla håll, som visar att slutet på alla ting är nära, inte är tillräckliga för att väcka den sovande energin hos dem som säger sig känna sanningen, då kommer mörkret att lägra sig över den:: I proportion till det ljus som har lyst. För deras likgiltighet har de inte en tillstymmelse till ursäkt att komma med inför Gud på den stora räkenskapens dag. De kommer inte att kunna ge några skäl till varför de inte vandrade och verkade i ljuset från Guds Ords heliga sanningar och uppenbarade för världen att evangeliets kraft och verklighet är obestridlig. Nej, de visade inte detta for en värld, som är förmörkad av synden, genom sitt sätt att leva, genom sin sympati och sin iver.

Det är inte bara predikanterna, utan också lekmännen, som inte bidrar med allt vad de kan för att överbevisa människor, genom föredöme och exempel, så att de tar emot Jesu frälsande nåd. Med skicklighet och finkänslighet, med visdom från himmelen, borde de inspirera människor att se på Guds Lamm som tar bort världens synder.
Review and Herald, den 21 juli 1896