6 december - Att blottlägga fiendens planer

Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. Ef6:10

Som ett folk väntar vi Herrens ankomst på himmelens skyar. Hur noggrant borde vi inte rannsaka våra hjärtan, så att vi skulle kunna veta om vi är i tron. En dimma tycks ha beslöjat mångas ögon, för de urskiljer inte andliga ting och känner inte igen Satans verk när han försöker locka dem i fällan. Kristna skall inte vara passionens slavar. De skall styras av Guds Ande. Många blir emellertid fiendens lekbollar, eftersom de inte vilar i Kristus när frestelsen kommer, utan i sin oro kämpar sig ur hans armar och i sin förvirring förlorar all sin tro och sitt mod. De kommer inte ihåg att Jesus hjälpt dem ur svårigheter i det förflutna. De tänker inte på att hans nåd är tillräcklig för de dagliga prövningarna och att han kan råda bot på stundens bekymmer.

Vi dukar under för dagliga små svårigheter, när vi tillåter dem att förarga och förtreta oss. På grund av oss blir de till stötestenar för oss själva och för andra. Men de väldigaste välsignelser blir följden av att vi tåligt uthärdar dessa dagliga förargelser för att vi skall vinna styrka, så att vi kan gå igenom större svårigheter. Satan kommer att trycka ned oss med de allra svåraste frestelser och vi måste lära oss att komma till Gud i varje tänkbart nödläge…

Vi bekänner oss vara bibel troende kristna och vi blir inte lämnade i mörkret, lämnade att stappla i ovisshet. Vi bör veta vart vi går. Vi kan inte vara i mörker om vi följer Jesus som vår ledare, för Han säger: "Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus" Joh 8:12. När vägen är belagd med svårigheter och tycks insvept i mörka moln, måste vi tro att det finns ljus framför oss och inte vända oss till höger eller vänster, utan skynda framåt utan att hindras av prövningar och frestelser.
Review and Herald, den 19 maj 1891