5 februari - Lera i krukmakarens händer

Och kärlet som han höll på att göra av leran misslyckades i hans hand. Då hörjade han om och gjorde av leran ett annat kärl så som han ville ha det. Och Herrens ord kom till mig. Han sade: "Skulle jag inte kunna göra med er, ni av Israels hus, så som denne krukmakare gör? såger Herren. Se, som leran är i krukmakarens hand, så är ni, Israels hus, i min hand. " Jer 18:4-6

Jag lägger ned min penna och lyfter upp min själ i bön om att Herren skulle vilja andas på sitt avfälliga folk, som är som torra ben, så att de skulle kunna få liv. Änden är nära. Den smyger sig på oss så lömskt och omärkligt och stilla, som tjuvens dämpade steg om natten för att överraska den sovande som inte lir beredd och på sin vakt. Må Herren låta den helige Ande komma till hjärtan som nu är sorglösa, så att de inte måtte sova längre som de andra, utan vaka och vara nyktra.

Vem är villig att just nu gå med på att bli som lera i krukmakarens händer, efter att kanske ha förspillt mycket av sin livstid. Vem vill lägga sin vilja i krukmakarens händer och samarbeta med Gud för att kunna bli ett hedersamt kärl som är format av hans händer. Hur skall inte eran vara i krukmakarens händer! Så känslig för att motta gudomliga inryck, medan den står belyst av rättfärdighetens klara strålar! Inga jordiska, själviska motiv skulle tillåtas att leva, för om du ger plats åt dem, kan du inte bli formad till den gudomliga bilden. Sanningens ande helgar själen.

När det står klart vad storheten i detta verk innebär, kommer till och med hulkarna att läggas under Jesu lydnad. Detta går utöver vad vi personligen kan förstå, men så kommer det att bli. Är det då klokt av oss att vara beroende av vårt eget verk? Vi måste låta Gud arbeta för oss. Är det någon förträfflighet som framträder i våra karaktärer eller i vårt uppträdande? Nej, allt kommer från Gud, som är den stora mittpunkten eller krukmakarkraften, som ger leran form.

Måtte bara dessa som Gud har välsignat med sanningens skatter vakna upp och uppriktigt säga: "Herre, vad vill du att jag skall göra?" Se Apg 9:6. Ljuset ökar i styrka för att upplysa varje själ som kommer att sprida det till andra.
General Conference Bulletin, den 4 februari 1893