Hälsoreformen och de tre änglarnas budskap

Så som handen till kroppen
Den 10 december 1871 fick jag se på nytt att hälsoreformen är en del av det stora verk, som skall förbereda ett folk för Jesu ankomst. Den är lika nära förenad med den tredje ängelns budskap, som handen med kroppen. Människan har föraktat de tio buden, men Herren vill inte straffa lagens överträdare förrän han sänder dem ett varningsbudskap. Den tredje ängeln förkunnar detta budskap. Om människan alltid lytt Guds tio bud, skulle sjukdomens förbannelse aldrig ha funnits till.—Vittnesbörd för församlingen 3:161, 162, 1873

Att förbereda ett folk
Män och kvinnor kan inte bryta naturens lag utan att bryta mot Guds lag, när de ger efter för en fördärvad aptit och tillfredsställer sinnliga lidelser.Därför har han tillåtit hälsoreformens ljus att lysa över oss, så att vi kan se vår synd i att bryta mot de lagar, som han har upprättat i vårt väsen.

All vår glädje eller våra lidanden kan spåras tillbaka till lydnad eller olydnad för naturens lagar. Vår himmelske Fader ser det beklagliga tillståndet hos människor som, ibland medvetet men ofta omedvetet, bryter mot de lagar han har fastställt. I kärlek och förbarmande med människosläktet låter han därför hälsoreformen komma fram i ljuset.Han offentliggör sin lag och straffen, som följer på överträdelsen av den, så att alla kan lära sig och vara noga med att leva i harmoni med naturlagarna. Han förkunnar sin lag så tydligt och gör den så framträdande att den är som en stad som ligger på en kulle. Alla ansvariga varelser kan förstå det om de vill. Idioter kommer inte att avkrävas ansvar.

Att klart framhålla naturens lag, och uppmana till lydnad för den, är ett verk som åtföljer den tredje ängelns budskap för att förbereda ett folk för Herrens ankomst.

Adams fall och Kristi seger
Adam och Eva föll genom omåttlig aptit. Kristus kom och motstod Satans häftigaste frestelse, och för släktets räkning övervann aptiten och visade att människan kan övervinna.Så som Adam genom sitt fall förlorade det välsignade Eden, så kan Adams barn, genom Kristus, behärska aptiten och återfå Eden genom att vara återhållsamma i allt.

En hjälp till att förstå vad som är sanning
Okunnighet är inte längre en ursäkt för överträdelse av lagen. Ljuset lyser klart och ingen behöver leva i okunnighet, eftersom den store Guden själv är människans lärare. Alla är genom de mest heliga förpliktelser mot Gud tvungna att ta hänsyn till den sunda filosofi och sanna erfarenhet, som han nu ger dem när det gäller hälsoreformen. Herrens plan är att detta stora ämne skall förkunnas så att allmänhetens intresse väcks. Det är omöjligt för män och kvinnor, som har syndiga vanor som försvagar hjärnan och förstör hälsan, att fatta heliga sanningar. Genom dessa kan de helgas, renas, upphöjas och bli passande att umgås med himlens änglar i härlighetens rike.....

Helgad eller bestraffad
Aposteln Paulus förmanar församlingen: ”Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst.” Rom 12:1. Människan kan alltså göra sin kropp ohelig genom syndiga eftergifter. Om hon är ohelig, är hon oduglig till att bli en andlig tillbedjare och är då ovärdig himlen. Om människan tar vara på det ljus som Gud i sin nåd har gett när det gäller hälsoreformen, kan hon helgas genom sanningen och bli passande för odödlighet. Men om hon föraktar detta ljus och bryter mot naturens lagar, måste hon betala priset för det.

Elias och Johannes’ verk en förebild
98. I åratal har Herren uppmärksammat sitt folk på hälsoreformen. Detta är en av de stora grenarna av arbetet med att förbereda sig för Människosonens ankomst. Elias och Johannes’ verk en förebild (1872) Johannes Döparen framträdde i Elias ande och kraft, för att förbereda vägen för Herrens ankomst, och för att vända folkets hjärtan till de rättfärdigas sinnelag. Han var en förebild för dem som lever i dessa yttersta dagar, åt vilka Gud har anförtrott heliga sanningar att förkunnas för människorna, för att förbereda vägen för Kristi andra ankomst. Johannes var en reformator. Ängeln Gabriel kom direkt från himlen och gav hans föräldrar upplysning om hälsoreformen.Han sade att han inte skulle dricka vin eller starka drycker, och att han skulle komma att vara uppfylld av den Helige Ande från sin födelse.

Johannes skilde sig från sina vänner och från livets lyx. Hans kamelhårsdräkt var en ständig tillrättavisning åt de judiska prästerna för deras överdådiga utstyrsel, ja, även till folket i allmänhet. Hans diet var helt vegetarisk och bestod av gräshoppor och vildhonung, var en tillrättavisning mot eftergift för aptiten och frossandet som rådde överallt.

Profeten Malaki profeterade: ”Se jag skall sända till er profeten Elia innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning.” Mal 4:5,6. Här beskriver profeten detta verks egenart. De som skall förbereda vägen för Kristi andra ankomst symboliseras av den trogne Elia, precis som Johannes kom i Elias ande och kraft för att förbereda vägen för Kristi första ankomst.

Detta stora ämne om reform skall föras fram så att allmänheten vaknar upp. Återhållsamhet i alla avseenden skall förenas med budskapet, för att vända Guds folks hjärtan bort från avguderi, frosseri, lyxiga kläder och överdåd i andra saker.—Vittnesbörd för församlingen 3:61-64, 1872

En påtaglig kontrast
Den självförnekelse, ödmjukhet och nykterhet som krävs av de rättfärdiga, som Gud särskilt leder och välsignar, ska presenteras för folket i motsats till de extravaganta, hälsoförstörande vanorna hos dem som lever i denna degenererade tidsålder. Gud har visat att hälsoreformen är lika nära förbunden med den tredje ängelns budskap som handen är med kroppen. Det finns ingenstans att finna en så stor orsak till fysisk och moralisk degeneration som en försummelse av detta viktiga ämne. De som ägnar sig åt aptit och passion och blundar för ljuset av rädsla för att de ska se syndiga eftergifter som de inte är villiga att överge, är skyldiga inför Gud.

Den som vänder sig bort från ljuset i en sak förhärdar sitt hjärta, så att han inte kommer att fästa avseende vid ljuset i andra saker. Vem det än är som åsidosätter de moraliska kraven när det gäller mat och kläder, förbereder han därmed vägen för att bryta mot Guds fordringar som gäller vårt eviga väl..... Det folk som Gud leder kommer att vara ett säreget folk. De kommer inte att likna världen. Om de följer Guds ledning, kommer de att verkställa hans avsikter och helt underordna sig Guds vilja. Kristus kommer att bo i deras hjärtan. Guds tempel kommer att vara heligt. ”Er kropp”, säger aposteln, ”är ett tempel åt den helige Ande.”

Gud begär inte av sina barn, att deras självförnekelse skall skada den fysiska hälsan. Herren begär av dem, att de skall lyda naturens lag, så att deras kroppsliga hälsa bevaras. Naturens stig är den väg han märkt ut och den är bred nog för varje kristen. Gud har i överflöd försett oss med rika och varierande gåvor för vårt livsuppehälle och som vi kan njuta av. Men för att vi skall kunna njuta av en oförstörd aptit, som bevarar hälsan och förlänger livet, sätter han gränser för aptiten. Han säger: Var försiktig, var återhållsam, ge inte efter för en onaturlig aptit. Om vi tillägnar oss en fördärvad aptit, bryter vi mot kroppens lagar och tar på oss ansvaret att missköta vår kropp och ådra oss sjukdom.

Ge hälsoverksamheten dess plats
99. Den likgiltighet många har visat hälsolitteraturen är en förolämpning mot Gud. Att skilja hälsoverksamheten från andra former av verksamhet stämmer inte med Guds plan. Sanningen för vår tid innefattar också arbetet med hälsoreformen, lika säkert som det gäller andra grenar i den evangeliska verksamheten. Ingen gren kan ensam bilda ett träd, om den skiljs från de andra grenarna.

Hälsans evangelium har en del duktiga förespråkare, men deras arbete har försvårats. Många pastorer, ledare för konferenser och andra medlemmar som innehaft ledande ställningar, har försummat att ge frågan om hälsoreformen tillbörlig uppmärksamhet. De har inte erkänt den som ”kroppens högra hand”, i förhållande till Guds verk. Fastän många medlemmar och pastorer har visat denna del av verksamheten mycket liten respekt, så har Herren trots det bekänt sig till den och gett den stor framgång.

När detta verk utförs på rätt sätt, öppnar det vägen för att kunna nå människors hjärtan med andra sanningar. När den tredje ängelns budskap tas emot i sin helhet, kommer hälsoreformen att få sin plats vid konferensens rådläggningsmöten, i församlingsarbetet, i hemmen och på borden och för övrigt i allt som har med hushåll att göra. Då kommer den högra handen att tjäna och beskydda kroppen.

Men fastän hälsoverksamheten har sin givna plats i förkunnelsen av den tredje ängelns budskap, får dess förespråkare absolut inte låta den ta adventsbudskapets plats.—Vittnesbörd för församlingen 6:327, 1900

Behov av självbehärskning
100. En av de mest beklagansvärda följderna av människans första syndafall är förlusten av självbehärskning. Endast när denna förmåga återvinns, kan det bli tal om verklig framgång.

Kroppen är det enda medlet genom vilket själen och sinnet utvecklas för att bygga upp karaktären. Därför försvagas och förfaller människans fysiska krafter genom själafiendens frestelser. Han lyckas här genom att hela människan överlämnas åt det onda. Vår fysiska naturs böjelser är sådana, att om de inte behärskas av en högre makt, kommer de att leda till fördärv och undergång, sakta men säkert.

Kroppen skall underordnas människans högre andliga förmågor. Lidelserna skall behärskas av viljan, som i sin tur skall behärskas av Gud. Förnuftets kungliga makt, helgad genom gudomlig nåd, skall styra våra liv.

Guds fordringar måste bli en samvetssak. Män och kvinnor måste väckas att inse sin plikt att behärska sig och bli rena och fria från alla fördärvliga begär och dåliga vanor. De behöver få detta faktum inpräglat, att alla själens och kroppens krafter och förmågor är gåvor från Gud och skall bevaras i bästa möjliga tillstånd för att användas i hans tjänst.—The Ministry of Healing, 129, 130, 1905

Pastorerna och församlingsmedlemmarna i samarbete
101. En viktig del av pastorernas uppgift är att troget framhålla hälsoreformen för folket, eftersom den hör ihop med den tredje ängelns budskap och är en del av samma verk. De bör inte försumma den själva och bör ivrigt framhålla den för alla, som säger sig tro på sanningen.—Vittnesbörd för församlingen 1:469, 470, 1867

102. Jag blev visad, att hälsoreformen är en del av den tredje ängels budskap, lika nära förenad med kroppen som armen och handen. Jag såg att vi som ett folk måste gå framåt i detta stora verk. Pastorer och medlemmar måste handla i samförstånd med varandra. Guds folk är inte berett för den tredje ängelns höga rop. De har ett verk att utföra som de inte bör överlämna åt Gud att utföra för dem. Herren har överlämnat detta verk åt individen. Ingen kan göra det för någon annan.—Vittnesbörd för församlingen 1:486, 1867

En del av, men inte hela budskapet
103. Hälsoreformen är nära förenad med den tredje ängelns budskap. Men den är inte detta budskap.Våra predikanter borde undervisa om hälsoreformen, men de bör inte göra detta till det ledande temat. Saken har sin plats bland de ämnen, som talar om beredelsen för att möta de händelser som den tredje ängelns budskap talar om. Hälsoreformen skall inta en framskjuten plats. Vi bör med iver ta vara på varje reform, men undvika att ge intryck av osäkerhet och fanatism.—Vittnesbörd för församlingen 1:559, 1867

104. Hälsoreformen är lika nära besläktad med den tredje ängelns budskap som armen med kroppen; men armen kan inte ta kroppens plats. Förkunnelsen av den tredje ängelns budskap, Guds bud och Jesu vittnesbörd, är bördan hos vårt arbete. Budskapet skall förkunnas med ett högt rop och skall gå till hela världen. Presentationen av hälsoprinciper måste förenas med detta budskap, men får inte i något fall vara oberoende av det, eller på något sätt ersätta det.—Brev 57, 1896

Dess förhållande till medicinska inrättningar
105. Våra hälsoinstitutioner skall vara nära och oskiljaktigt förenade med evangeliets verk. Herren har undervisat oss om att evangeliets verk skall gå framåt och däri innefattas hälsoreformen med alla dess områden. Vi skall upplysa världen, eftersom den är blind för de händelser som håller på att inträffa och som förbereder vägen för de plågor, som Gud skall tillåta komma över världen. Guds trogna väktare måste varna människorna....

Hälsoreformen bör inta en mer framträdande plats i förkunnelsen av den tredje ängelns budskap. Dessa principer finns i Guds ord. Det är Herrens plan att hälsoreformens uppbyggande verk skall vara en del av det sista stora kraftprovet att förkunna evangeliets budskap.

Våra läkare skall vara Guds arbetare. De skall vara män, vars krafter har helgats och förvandlats av Kristi nåd. Deras inflytande skall vara sammansvetsat med den sanning, som skall ges till världen. I perfekt och fullständig enhet med evangeliets tjänst kommer arbetet med hälsoreformen att uppenbara sin gudagivna kraft. Under inflytande av evangeliet kommer stora reformer att göras genom medicinskt missionsarbete. Men separera medicinskt missionsarbete från evangeliet, så kommer arbetet att förlamas.—Manuskript 23, 1901

106. Våra sanatorier och församlingar kan nå upp till en högre och heligare standard. Vårt folk skall undervisas om hälsoreformen och praktisera den. Herren uppmanar oss att återuppliva dessa principer. Sjundedags-adventisterna har fått en särskild uppgift att som Guds sändebud verka för människors väl till både kropp och själ.

Kristus har sagt om sitt folk: ”Ni är världens ljus.” Vi är Herrens namngivna folk, för att förkunna sanningarna av himmelskt ursprung. Det mest högtidliga, heliga verk som någonsin getts till dödliga, är förkunnandet av den förste, andre och tredje ängelns budskap till vår värld. I våra stora städer borde det finnas hälsoinstitutioner, för att ta hand om de sjuka och för att lära ut hälsoreformens stora principer.—Brev 146, 1909

Ett banbrytande verk
107. Jag har blivit visad att vi inte bör dröja med att utföra det som bör göras i hälsoreformarbetet. Genom sådan verksamhet kan vi nå människor, både höga och låga.—Brev 203, 1905

108. Jag kan se att hälsomissionsarbetet skall vara en banbrytande verksamhet, genom vilken sjuka själar kan nås.—[Traktat] Counsels on Health, 535, 1893

För att undanröja fördomar — öka vårt inflytande
109. Många av de fördomar, som hindrar sanningen i den tredje ängelns budskap från att nå folkets hjärtan, skulle kunna tas bort om mer uppmärksamhet ägnades åt hälsoreformen. När människor blir intresserade av detta ämne, bereds ofta vägen för andra sanningars anammande. Om de ser att vi är förnuftiga, när det gäller hälsa, kommer de att vara mer beredda att tro, att vi är sunda beträffande Bibelns doktriner.

Denna gren av Herrens verk har inte fått vederbörlig uppmärksamhet, och genom denna försummelse har mycket gått förlorat. Om kyrkan skulle visa ett större intresse för de reformer, genom vilka Gud själv försöker att anpassa dem för sin ankomst, skulle deras inflytande vara mycket större än det är nu. Gud har talat till sitt folk, och han planerar att de skall höra och lyda hans röst. Även om hälsoreformen inte är den tredje ängelns budskap, hänger den nära samman med det. De, som förkunnar budskapet, bör också undervisa om hälsoreform. Det är ett ämne som vi måste förstå, för att vara förberedda på de händelser som ligger nära oss, och det bör ha en framträdande plats. Satan och hans redskap försöker, att hindra detta reformarbete och kommer att göra allt de kan för att förbrylla och belasta dem som uppriktigt engagerar sig i det. Ändå bör ingen avskräckas av detta, eller upphöra med sina ansträngningar på grund av det. Profeten Jesaja talar så här om en egenskap hos Kristus:

”Han skall inte förtröttas eller brytas ner, förrän han har grundat rätten på jorden.” {Jesaja 42:4.} Då bör inte hans anhängare tala om misslyckande eller missmod, utan komma ihåg priset, som betalades för att rädda människan, så att hon inte skulle gå under, utan ha evigt liv.—Christian Temperance and Bible Hygiene, 121, 122, 1890

110. Hälsoreformsarbetet är Herrens medel för att minska lidandet i vår värld och för att rena Sin församling. Lär folket att de kan handla som Guds hjälpande hand genom att samarbeta med arbetets Mästare i att återställa fysisk och andlig hälsa. Detta arbete bär himmelens påskrift och kommer att öppna dörrar så att andra dyrbara sanningar kommer in. Det finns plats för alla att arbeta som förståndigt vill greppa tag i detta arbete.—Vittnesbörd för församlingen 9:112, 113, 1909

[Se Medical Ministry, Sektion 2, ”The Divine Plan in the Medical Missionary Work,” och Sektion 13, ”Medical Missionary Work and the Gospel Ministry”.]