ANDE OCH LIV
BIBELLÄSNING

"Se, jag (Jesus) står vid dörren och knackar..." (Upp 3:20).

"Då uppenbarade jag min synd för dig och överskylde inte min missgärning. Jag sade: `Jag vill bekänna för Herren mina överträdelser`. Då förlät du mig min synds missgärning." (Ps 32:5).

"Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, trolldom, fiendskap, gräl, avund, vredesutbrott, strid, splittringar, villoläror, missunnsamhet, mord, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Jag säger er på förhand, som jag redan har sagt, att de som gör sådant skall inte få ärva Guds rike." (Gal 5:19-21).

"Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet, återhållsamhet." (Gal 5:22, 23).

"De som inte har ödmjukat sig inför Gud och erkänt sin skuld, har ännu inte uppfyllt det första villkoret för att bli mottagna av Gud. Om vi inte har erfarit den ånger som leder till omvändelse, och inte i sann ödmjukhet och med en förkrossad ande bekänt våra synder, samtidigt som vi avskyr dessa begångna synder, då har vi aldrig verkligen sökt få syndernas förlåtelse." (SC, s 37, 38).

"Ni vet ju att det inte är med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni har blivit friköpta från det meningslösa sätt att leva som ni ärvt från era fäder. Nej det var med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och fläck...Ni har renat era själar i lydnad för sanningen, genom Anden, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta. Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan av en oförgänglig, genom Guds levande Ord som består." (1 Petr 1:18-23).

"Det står skrivet: `Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun`" (Matt 4:4).

"Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. Då kom frestaren fram och sade till honom: `Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd`. Men han svarade honom: `Det står skrivet ..." (Matt 4:1-11).

"Den som äter mitt (Jesu) kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom...Det är Anden som ger liv... De ord som jag har talat till er är ande och liv. " (Joh 6:56, 63).

"Såsom blodet bildas i kroppen av den föda vi intar, så gestaltas Kristus inom oss genom det Guds Ord vi lever av...Guds skrivna Ord är för den som studerar det Guds Sons liv, Hans kött och blod, och genom lydnad för Ordet får han del av gudomlig natur." (Ellen White, Review and Herald, 23 november, 1897).

"Hur kommer det sig att våra unga (SDA) och även de av oss som uppnått mogen ålder så lätt låter sig ledas in i frestelse och synd? Det beror på att Guds Ord inte studeras och begrundas som man borde göra. Om Ordet uppskattades skulle följden bli en inte rättskaffenhet, en andlig styrka som skulle stå emot Satans frestelser att göra det onda." (Ellen White, Review & Herald, 21 augusti 1888).

"Om någon vill göra hans (Faderns) vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag (Jesus) talar av mig själv" (Joh 7:17).

"Till Mose hade Gud sagt om sina bud: `Du skall binda dem som ett tecken på din hand, och de skall vara som ett märke på din panna` (5 Mos 6:8). Dessa ord har en djup innebörd. När man begrundar Guds Ord och lever efter det kommer hela människan att bli förädlad. Med rättfärdiga och barmhärtiga gärningar kommer händerna att uppenbara, som ett sigill, principerna i Guds lag." (DA, s 612).

"`Helga dem genom din sanning, ditt Ord är sanning.` Joh 17:17. Om Guds Ord studeras och åtlyds, verkar det i hjärtat och underkuvar varje ohelig egenskap." (COL, s 100).

"Genom att ständigt se på Jesus med trons ögon blir vi styrkta. Gud ger de mest dyrbara uppenbarelser till sitt hungrande, törstande folk. De finner att Kristus är en personlig Frälsare. När de lever av Hans Ord kommer de att finna att det är ande och liv (se Fotnot). Ordet förstör den naturliga, jordiska naturen i oss och ger oss ett nytt liv i Kristus Jesus. Den helige Ande kommer till själen som en hjälpare. Genom Hans nåd, som den förvandlande kraften, återges Guds avbild i lärjungen. Han blir en ny skapelse. Kärleken tar hatets plats och sinnet får gudomlig gestaltning (form, struktur). Det är detta som innebär att leva "av varje ord som utgår från Guds mun". Detta är att äta det bröd som kommer ner från himlen." (DA, s 391). Fotnot: Se Joh 6:63.

"Det är viktigt att leva av varje ord från Gud, annars kommer vår gamla natur att åter kräva sin rätt" (Ellen White, Review & Herald, 12 oktober, 1897).

"Det räcker inte med att bara höra eller läsa Ordet. Den som vill ha nytta av Bibeln måste begrunda sanningen som presenterats för honom. Genom allvarlig uppmärksamhet och bön måste han lära sig betydelsen av sanningens ord, och dricka djupt ur den heliga visdomens källa." (COL, s 60).

"Kommer människorna att lyssna på Herrens Ord, eller kommer de, genom att ge efter för frestelsen, att vägra lyssna tills det blir omöjligt för dem att skilja mellan gott och ont?" (Ellen White, Special Testimonies, Series B, Nr 2, 20).