Den Kristne och Psykologin

Sinnets Lagar stiftades av Gud – Han som skapade hjärnan och föreskrev vilka funktioner den skulle fylla, såg också till att den skulle kunna utvecklas enligt de principerna. [Anm.: Det råder fullödig samklang mellan Bibeln och sann vetenskap. Psykologin är vetenskapen om och studiet av mänskligt beteende. – Sammanställarna.] – Vägen till Mognad, sidan 51 (1903).

Psykologins egentliga Grundvalar i Skrifterna – Psykologins verkliga grundsatser går att hitta i de Heliga Skrifterna. Människan känner ej till sitt rätta värde. Hon handlar enligt sin karaktärs icke omvända temperament, eftersom hon inte blickar upp till Jesus, hennes tros Upphovsman och Fullkomnare. Den, som kommer till Jesus, som tror på Honom och gör Honom till sitt föredöme, inser betydelsen av orden ”gav han rätt att bli Guds barn”. {Johannesevangeliet 1:12.} ...

De, som går igenom den äkta omvändelsens erfarenhet, inser med all önskvärd tydlighet sitt ansvar, att inför Gud arbeta på sin egen frälsning med fruktan och bävan, ja, sitt ansvar, att bli fullt återställda från syndens spetälska. En dylik erfarenhet kommer dem, att ödmjukt och förtröstansfullt bli helt beroende av Gud. – Manuskript 121, 1902. (My Life Today, sidan 176.)

Ett Gud hängivet Sinne utvecklas harmoniskt – Gud tar emot människorna som de är och utbildar dem för Sin tjänst, om de är villiga att överlämna sig till Honom. När Guds Ande tas emot i själen, ger den liv till alla själens förmågor. Det sinne som utan förbehåll överlämnas till Gud, kommer under den Helige Andes ledning att utvecklas på ett harmoniskt sätt och stärkas till att förstå och uppfylla Guds krav. Den svaga, vacklande karaktären förvandlas och blir stark och fast. Vid en fortsatt hängivenhet upprättas det en så nära förbindelse mellan Jesus och Hans lärjungar att en kristen kommer att likna sin Herre i karaktären. Han har en klarare och vidare syn. Hans insikt är mer genomträngande, hans omdömesförmåga mer balanserad. Han blir så upplivad av den livgivande kraften från Rättfärdighetens Sol, att han blir i stånd att bära mycket frukt till Guds ära. – Evangeliets tjänare, 215 (1915).

Tekniken bakom ett rent kristet Liv – Tekniken bakom ett rent, sunt, konsekvent kristet leverne ligger i studiet av Herrens Ord. Det här är den främsta utbildning, som någon jordisk varelse kan säkra. Dessa är de läxor, som eleverna vid våra skolor borde bibringas, så att de lämnar dem med rena tankar och klara sinnen och hjärtan, redo, att klättra uppför förbättringens stege och att utöva de kristna dygderna. Det här är orsaken till vår önskan om, att våra skolor skall vara förenade med våra hälsohem och våra hälsohem med våra skolor. Verksamheten vid dessa inrättningar skall bedrivas i enkelheten hos evangeliet, såsom det framgår av Gamla Testamentet och det Nya. – Manuskript 86, 1905.

Omgiven av en Fridens Atmosfär – Alla som får sin utbildning i Guds skola behöver den stilla timmen i ensamhet med sina egna hjärtan, med naturen och med Gud... Vi måste personligen höra honom tala till våra hjärtan. När alla andra röster har tystnat och vi väntar inför honom i stillhet, gör själens tystnad Guds röst tydligare. Han säger till oss: ”Bli stilla och besinna att jag är Gud.” Ps 46:11. ... Mitt ibland jäktande folkmassor och påfrestningarna i livets intensiva verksamhet, kommer de som på detta sätt blivit upplivade att vara omgivna av en atmosfär av ljus och frid. De kommer att få ett nytt mått av både fysisk och mental styrka. – Hälsa för Hela Människan, sidan 39 (1905).

Kristi Religion ett verksamt Botemedel – Satan är sjukdomens upphovsman och läkaren bekämpar hans verk och makt. Sinnets sjukdomar får alltmer överhanden. . . . . . Fritänkare har utnyttjat sådana olyckliga fall [där familjebekymmer, sorg över synden, fruktan för ett evigt brinnande helvete har rubbat sinnets balans], i det de lagt skulden för sinnessjukdomen på kristendomen. Men detta är en grov ärekränkning som de senare inte skall uppskatta att konfronteras med igen. Kristi lära är långt ifrån orsak till vansinne, den är istället ett av dess bästa botemedel genom sin kraftigt nervlugnande effekt. – Vittnesbörd för Församlingen, Band 5, sidorna 443-444 (1885).

Gå in på Fridens Område – När frestelser hopar sig över dig, när bekymmer, förvirring och mörker tycks omsluta din själ, se då tillbaka till den plats där du sist såg ljuset. Vila i Kristi kärlek och under hans beskyddande omsorg... När vi går in i gemenskap med Frälsaren, går vi in på fridens område. – Hälsa för Hela Människan, sidan 214 (1905).

All onödig Ängslan försvinner – När vi går till dagens arbete, såväl som när vi beder, när vi lägger oss till vila om aftonen och när vi står upp om morgonen, när den rike håller fest i sitt palats eller den fattige samlar sin familj omkring sitt anspråkslösa bord, vakar vår himmelske Fader över var och en av dem, ser varje tår som faller från ett sorgset öga och varje leende som upplyser ett glatt ansikte.

Om vi verkligen kunde tro detta, skulle all onödig ängslan och alla bekymmer försvinna. Vårt liv skulle då inte vara så uppfyllt av missräkningar, ty allting, både stort och smått, skulle vi ha överlämnat åt Herren, som aldrig blir rådvill eller nedtryckt av bekymmer. Vi skulle då få njuta ett själslugn, som många av oss länge har saknat. – Vägen till Kristus, sidan 75 (1892).

Öva upp Själen genom Självtukt – Kristna, uppenbaras Kristus i oss? Vi måste arbeta på, att säkra friska kroppar och sunda sinnen, som inte så lätt försvagas, som blickar bortom jaget, för att upptäcka orsaken till och följden av varje företagen handling. Då är vi god väg, att uthärda vanskligheter som goda soldater. Vi behöver sinnen, som uppdagar svårigheter och bemästrar dem tack vare visdomen, som kommer från Gud, som kan brottas med svåra frågeställningar och betvinga dem. Det vanskligaste är, att korsfästa jaget, att stå ut med prövningar på det andliga området, så att man övar upp själen genom allvarlig självtukt. Måhända detta inte är något stort glädjeämne till en början, men därpå följer frid och glädje. – Brev 43, 1899

Kristus är mäktig, att ge ny Kraft och Hälsa – Samtidigt som Jesus öppnar himlen för oss, öppnar det liv han ger vårt inte för himlen. Synden utestänger oss inte bara från gemenskapen med Gud, utan den utplånar både vår önskan och vår förmåga att lära känna honom. Allt detta onda har Jesus fått i uppdrag att krossa. Han har den makt som behövs för att hela och väcka såväl de förmågor som förlamats av synden som vårt förmörkade sinne och vår fördärvade vilja. Han öppnar alla universums rikedomar för oss och ger oss förmåga att se och ta emot dem. – Vägen till Mognad, sidan 37 (1903).

Antingen styr Gud eller Satan – Satan tar herraväldet över varje sinne, som inte avgjort står under Guds Andes styrning. – Brev 57, 1895 (Vittnesbörd för Predikanter och evangeliska Arbetare, sidan 79).

Varje omhuldad Synd försvagar Karaktären – Och låt inte någon smickra sig själv med att det är lätt att ge upp de synder man omhuldat. Så är det inte. Varje synd som omhuldas försvagar karaktären och gör vanan starkare, och resultatet blir fysiskt och mentalt fördärv. Det kan vara så att du gör bättring från dina synder och går in på rätta vägar, men sinnets karaktär och bekantskapen med synden gör det svårt för dig att skilja mellan rätt och fel. Gång på gång kommer Satan att angripa dig genom de vanor du lagt dig till med. – Såningsmannen, sidan 225 (1900).

Lärarens psykologiska Kvalifikationer – En lärares vanor och principer borde anses ha långt större betydelse än hans teoretiska utbildning. Om han är en allvarlig kristen känner han nödvändigheten av att ha ett likvärdigt intresse i den fysiska, intellektuella, moraliska och andliga utbildningen av sina elever.

För att han skall kunna utöva rätt inflytande, bör han ha en fullständig kontroll över sig själv, och hans eget hjärta borde vara uppfyllt med kärlek till sina elever, vilket kommer att visa sig i hans blickar, ord och handlingar. Han bör ha karaktärens fasthet, för först då kan han forma sina elevers sinnen på samma gång som han undervisar dem i olika vetenskaper. Ungdomarnas tidiga utbildning formar vanligen deras karaktärer för livet. De som har med de unga att göra borde vara mycket noga med att locka fram sinnets alla förmågor. – Vittnesbörd för Församlingen, Band 3, sidan 135 (1872).

Människan skall bli en ny Skapelse – Människorna är avsedda, att bli medborgare i Kristi rike. Genom den gudomliga kraft, som tilldelas dem, är det meningen, att de skall återvända till sin trohet. Med hjälp av lagar och resurser har Gud upprättat en himmelsk kanal för kommunikation med människans andliga jag. Kanalens verkan är lika gåtfull som vindens väsen och funktion (Johannesevangeliet 3:7-8). Kristus tillkännagav: ”’Mitt rike är inte av den här världen” (Johannesevangeliet 18:36). Medan den andliga kanalen stämplar sitt inflytande på jordiska styren, kan den inte tillåta minsta stämpel från dem, utan att solka likheten med det gudomliga.

Så andlig är Guds verks natur på mänskohjärtat, som låter sig formas därav, att det gör var och en till en ny skapelse, utan att ödelägga eller försvaga någon förmåga, som Gud har gett människan. Härigenom renas varje egenskap, som bör kopplas till den gudomliga naturen. Det, som föds av Anden, är andligt, och när en person föds från ovan, genomsyrar himmelens frid själen. – Manuskript 1, 1897. (Special Testimony to the Battle Creek Church, Nummer 3, sidorna 8-9.)

Det Rätta utesluter det Felaktiga – Föräldrar, Ni avgör, om Era barns sinnen skall fyllas med förädlande tankar, eller med elaka tankegångar. Ni kan inte helt dämpa deras aktiva sinnen, eller rynka på näsan, för att det onda skall ta till flykten. Endast genom att ingjuta sunda principer, går det att jaga bort de felaktiga tankarna. Med mindre föräldrarna sår sanningens utsäde i sina barns hjärtan, sår fienden ogräs där. God, sund undervisning är det enda preventivmedlet mot de ondsinta föreställningar, som sparkar undan benen på goda manér. Sanningen värnar själen mot de ändlösa frestelser, som måste mötas. – Counsels to Parents, Teachers, and Students, sidan 121 (1913).

Blott en Dag är min – Vi skall dag för dag utbildas, tuktas och läras, för att bli dugliga i detta liv. Endast en dag åt gången – tänk på det. En dag är min egen. Den dagen tänker jag göra mitt bästa. Jag tänker använda talförmågan, för att vara till välsigelse för andra, vara hjälpsam, trösta, vara ett exempel, som Herren, min Frälsare, godkänner. Jag tänker utöva tålamod, vänlighet, förbarmande, så att de kristna dygderna utvecklas i mig i dag.

Överlåt Dig själv, själ, kropp och ande, varje morgon till Gud. Öva upp andaktsvanor och förlita Dig allt mera på Din Frälsare. Du kan med full förvissning tro på, att Herren Jesus älskar Dig och önskar, att Du skall anta den fullständiga omfattningen av Hans sinnelag. Han önskar, att Du skall växa till i Hans kärlek, att öka och stärkas i hela den gudomliga kärlekens vidd. Då kommer Du att vinna större vetskap, som är av det högsta värde för tid och för evighet. – Brev 36, 1901 (In Heavenly Places, sidan 227.)

Så fås välbalanserade Sinnen – Arbete är en välsignelse. Det är omöjligt för oss att åtnjuta hälsa utan arbete. Alla förmågor borde användas så att de blir ordentligt utvecklade och så att män och kvinnor får välbalanserade sinnen. – Vittnesbörd för Församlingen, Band 3, sidorna 154-155 (1872).

Kunskap och Vetande måste ges Spänst av den Helige Ande – Det är enbart, när en individs talanger helt ställs till Guds Andes förfogande, som de blir användbara i högsta grad. Religionens föreskrifter och grundsatser utgör de första stegen i förvärvandet av kunskap och ligger till grund för sann utbildning. Kunskap och vetande måste ges spänst av Guds Ande, för att de skall tjäna de ädlaste syften.

Bara en kristen kan rätt använda kunskapen. För att vetenskapen rätt skall förstås och värdesättas, måste den betraktas ur trons synvinkel. Sedan kommer alla att tillbe vetenskapens Gud. Ett hjärta förädlat av Guds nåd, förstår klarast utbildningens egentliga värde. Guds utmärkande drag, såsom de framgår av Hans skapelseverk, går endast att få grepp om, när vi äger kunskap om Skaparen.

Lärarna måste inte bara vara väl bekanta med sanningens teori, utan också besitta praktisk kännedom om vägen till helgelse, för att leda de unga till sanningens källsprång, till Guds Lamm, som borttar världens synd. Kunskap är en kraft till det goda endast när den är förenad med äkta gudaktighet. En själ, som har tömts på jaget, blir ädel. När Kristus bor i hjärtat genom tron, gör Han oss visa inför Guds blickar. – Manuskript 44, 1894.

Hela Personen öppen för Himmelens läkande Krafter – Kristus är livets källa. Det som många behöver är att få en klarare uppfattning om honom. På ett tåligt, vänligt och uppriktigt sätt behöver de bli undervisade om hur hela deras varelse kan öppnas för himlens läkande krafter. När Guds kärleks solljus får lysa upp de mörka rummen i själen, kommer den rastlösa oron och missnöjet att försvinna, och en tillfredsställande glädje kommer att ge sinnet kraft och kroppen hälsa och styrka. – Hälsa för Hela Människan, sidan 211 (1905).

Dygder utvecklas inte på ett Ögonblick – Den helige Andes dyrbara dygder utvecklas inte på ett ögonblick. Mod, fasthet, ödmjukhet, tro och en orubblig förtröstan på Guds kraft att frälsa, är något man får genom år av erfarenhet. Guds barn skall besegla sitt eget öde genom att leva ett liv där de genom helig ansträngning håller fast vid det som är rätt. – Hälsa för Hela Människan, sidan 397 (1905).