18. Oktober - Människans Tjänare

"Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom." - Johannesevangeliet 13:16. -

Med Sitt liv och Sina lärdomar, har Kristus gett ett fullkomligt exempel på osjälviskt tjänande, som har sin upprinnelse eller sitt ursprung i Gud. Gud lever inte för Sig Själv. Genom att skapa världen och genom att upprätthålla allting, sörjer Han hela tiden för andra. . . . Detta ideal för tjänande, har Gud betrott åt Sin Son. Jesus gavs i uppdrag, att gå i spetsen för mänskligheten; så att vi, genom Hans föredöme, kan lära oss, vad det vill säga att tjäna. Hela Hans liv gick ut på tjänande. . . . . Därigenom levde Han ut Guds lag, och genom Sitt exempel visade Han, hur vi skall lyda den.

Om och om igen försökte Jesus, att grundfästa denna levnadsregel ibland Sina lärjungar. Då Jakob och Johannes bad om den första rangen, sade Han: "Nej, den som vill vara störst bland er skall de andras tjänare". Matteusevangeliet 20:26. I Mitt rike har principen om rangordning och herravälde ingen plats. Den enda storheten är storheten i ödmjukhet. Den enda distinktionen är, att ge sig hän i tjänst för andra.

Fottvagningens förordning är en tjänandets förordning. Detta är den läxa, som Herren vill, att alla skall lära sig och praktisera. Efterlevs denna förordning korrekt, bringas Guds barn i ett heligt förhållande till varandra, för att hjälpa och välsigna varandra.

För att Hans folk inte måtte förföras genom den själviskhet, som bor i det icke omvända hjärtat - som styrks av att man tjänar jaget - har Kristus Själv visat oss ett exempel i ödmjukhet. Han ville överlåta detta stora ämne i människors omvårdnad. Han betraktade det som så betydelsefullt, att Han Själv, fastän likställd med Gud, gav Sig till att två Sina lärjungars fötter. . . . . Denna ceremoni betyder mycket för oss. Gud önskade, att vi skall ta hela detta sceneri till oss, och inte endast den enkla handlingen för yttre rening. Denna lärdom åsyftar inte endast den yttre handlingen. Den skall uppenbara den stora sanningen, att Kristus är ett exempel för, hur vi, genom Hans nåd, skall behandla varandra. Exemplet visar, att hela livet bör vara ett liv i ödmjuk och trofast tjänst.