30. Mars - Be om en större Erfarenhet

"Jag vill löpa på dina budords väg, ty du tröstar mitt hjärta." - Psaltaren 119:32. -

De tio heliga föreskrifter, som Kristus uttalade på Sinaiberget . . . . gjorde klart för världen, att Han ägde domsmyndigheten över hela den mänskliga familjen. Lagen, med de tio föreskrifterna grundade på den djupaste kärlek, som kan skänkas en person, är lika med Guds röst från Himmelen. Den talar till själen i löftet: "Gör detta, så skall Du inte hamna under Satans herravälde och kontroll." Det är inget negativt i lagen, ehuru det kan se så ut. Det är gör och lev.

Himmelens Gud har skänkt en välsignelse åt dem, som håller Guds bud. Skall vi stå som ett särpräglat Guds folk, eller skall vi stampa på Guds lag och säga, att den inte är bindande? Då kan Gud lika gärna avskaffa Sig Själv!

Hans lag är ett eko av Hans egen röst, som ger alla inbjudan: "Kom högre upp. Var heliga, mera heliga!" Varje dag måste vi växa och utveckla en kristen karaktär.

Liksom alla stjärnorna säger oss, att det finns ett stort ljus i Himmelen, med hjälp av vars härlighet de görs klara, skall kristna tydliggöra, att det sitter en Gud på universums tron, vars karaktär är värd att lovprisa och efterlikna.

De klara strålarna från Himmelens ljus skiner på Er stig, kära unga, och jag ber, att Ni måtte få ut det mesta av Era tillfällen. Ta emot och värna varje himlasänd stråle, så kommer Er stig att växa sig klarare ända till den helt ljusa dagen.

Vi uppnår . . . . styrka, genom att vandra i ljuset, så att vi kan få energi till, att löpa på Guds buds väg. Vi uppnår större styrka för vart steg vi tar upp mot Himmelen.

Vi behöver hela tiden en ny uppenbarelse av Kristus, en daglig erfarenhet, som harmonierar med Hans lära. Höga och heliga mål är inom vår räckvidd. En stadig tillväxt i kunskap och dygder är Guds avsikt för oss.