De profetiska författarnas inspiration

Bibeln som Guds ord
I vår tid har man all anledning att ställa frågan: "Kommer Människosonen att finna tro på jorden, då han kommer?" ( Se Luk 18:8.)

"Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken." (Jes 60:2). I många kyrkosamfund är det liten tilltro till Guds ord, och många tvivlar på Skriftens äkthet och sanning. Mänskliga teorier om Skriften undergräver tron på att den är inspirerad. Bibelns klara och tydliga berättelser omges med en slöja av mystik. Inget framstår längre klart och tydligt, ingenting är längre säkert. Det är ett av tidens tydliga tecken.

Bibeln har motstått Satans och onda människors angrepp. De har slagit sig samman om att göra Guds budskap oklart och otydligt. Men Herren har bevarat sin heliga bok, sådan som vi har den i dag. Den är en karta och en vägvisare för människor som skall finna vägen till Guds rike.

Herrens ord har i så hög grad försummats, att bara få människor, också bland dem som tar på sig att tolka den för andra, har den rätta förståelsen av den. Självlärda och välutbildade teologer har ingen andlig föda för Guds barn. De förstår inte att Skriftens djupa sanningar bara öppnar sig för dem som söker, som när man söker efter en dold skatt.

Somliga har som mål att vara originella, klokare än Skriften själv, och deras visdom blir därför till dårskap. De gör stora upptäckter, men deras tolkningar visar, att de långt ifrån förstår Guds plan och avsikt. När de försöker tränga in i hemligheter som varit fördolda från evighet, liknar de en människa som själv försöker ta sig upp ur en bottenlös myr, men samtidigt är ivrigt upptagen med att berätta för andra hur de bäst kan ta sig ur den. Detta är en rimlig beskrivning av människor som är upptagna av att korrigera de fel de finner i Bibeln. Men ingen kan göra Bibeln lättare att förstå genom att berätta för oss vad Herren avsåg att säga eller vad han borde ha sagt.

Somliga frågar bekymrat: "Tror du att den som kopierade manuskriptet, eller den som översatte det, kan ha gjort ett fel? "Det är mycket möjligt, men de som är så trångsynta att detta är anstötligt och problematiskt för dem, kommer också att få problem med de djupare sakerna i Guds ord, eftersom de iinte förmår tränga in i dem. Ja, till och med enkla sanningar som för Guds barn är ett stort ljus, kan bli ett problem för sådana människor. Felaktigheter som kan tänkas finnas där, kommer bara att vara ett problem och en anstöt för dem som letar efter svårigheter.

Gud lät svaga, felande människor formulera hans ord. Detta Guds ord är en vägvisare för fallna människor. De har fått det för att studera det och följa anvisningarna i det, så att de skulle kunna finna vägen till Guds rike, och ingen behöver gå vilse.

Somliga tycker det är svårt att acceptera allt som står i Bibeln, och de försöker lösa problemet genom att dela den i inspirerade och icke-inspirerade delar. De borde i stället gömma sitt ansikte så som Elia gjorde då han hörde den stilla susningen. För i Guds ord möter de Gud och hans heliga änglar. Från tidernas morgon har de gett människorna ljus och kunskap. De har berättat för dem vad de kan och inte kan göra, och i profetiska syner och genom symboler har de uppenbarat framtiden.

Gud har visat oss de faror vi kommer att möta i världens sista tid, men han har inte gett någon människa förmåga att tränga in i det som han inte har uppenbarat. Han har inte heller gett någon tillåtelse att med auktoritet uttala sig om vad som är inspirerat och vad som inte är det. När människor med sin begränsade fattningsförmåga försöker finna ut vad som är Guds ord och vad som måste förkastas, går de längre än Jesus gjorde, och försöker visa honom en bättre väg än den han själv har visat oss.

Jag godtar Bibeln sådan som den är, som Guds inspirerade ord. Jag tror att hela Bibeln är inspirerad. Det finns människor som menar, att de finner något att kritisera i Bibeln, och de framhåller det som bevis på sina stora andliga förmågor. Många av dem är duktiga, vältaliga och lärda personer som viger hela livet till denna uppgift att bevisa att det finns delar av Bibeln som inte är inspirerade. De får många att se det på samma sätt som de själva. På det sättet kommer det alltid att finnas någon som fortsätter detta arbete, på det sätt som Satan önskar att de skall göra, tills det visar sig vad Jesus menade då han sade: "Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden? " (Luk 18,8.)

Ni får inte ta del av en sådan kritik av Bibeln. Det skulle glädja Satan mycket om ni gjorde det, men det skulle inte vara efter Guds vilja.

Bibeln har i alla tider varit Guds egen bok, livets ord. Men i vår tid är det somliga som finner fel och brist på överensstämmelser i den. De börjar med Första Mosebok och förkastar de avsnitt de menar är tvivelaktiga, och så fortsätter de, eftersom Satan kommer att fresta dem till att gå så långt som möjligt. Överallt i Bibeln finner de avsnitt de inte kan godta. Förmågan att kritisera växer genom övning, och till sist finns det inte något de helt kan tro på. Det hjälper inte mycket att försöka säga emot sådana människor. De är ändå beredda att förlöjliga Bibeln. De blir smädare utan att själva förstå det.

Håll fast vid bibeltexten sådan som den är, och sluta med att ifrågasätta dess tillförlitlighet. Gör som Skriften säger, och ni kommer alla att bli frälsta. Somliga har under lång tid använt sina förmågor till att mäta pålitligheten i Guds ord, som om människan med sitt begränsade förstånd skulle kunna klara av en sådan uppgift. Om Herren som är upphovsmannen till Guds levande ord, drog draperiet åt sidan och uppenbarade sin visdom och härlighet för dem, skulle de få se hur små de är, och de skulle bli tvungna att säga som Jesaja: ”jag är en man med orena läppar, och jag bor bland ett folk med orena läppar …” (Jes 6:5).

Bibeln är så enkel och lättbegriplig att till och med barnen och de oskolade kan förstå dess budskap. Men samtidigt är den så djup att även den mest lärde aldrig kommer att förstå djupheterna i den. I Guds ord kommer den intelligente och kunskapsrike att finna stora skatter att glädja sig över. Han kommer att möta problem som han kan fördjupa sig i så länge han lever, utan att komma längre än till början.

Till och med de som har små förmågor och begränsad kapacitet, kommer i Guds ord att finna den hjälp och tröst de behöver. Frälsningsplanen är som ett strålande klart ljus, och ingen behöver gå förlorad av brist på kunskap, såvida de inte med vilja stänger sina ögon för dess budskap. Vi tackar Gud för att Bibeln är öppen för både den lärde och för den som ingen skolgång får. Den har fått sin mission till alla samhällsklasser och alla tider. - Manuskript 16, 1888.

Invändningar mot Bibeln
Vi är olika. Vi uppfattar inte saker och ting på samma sätt, och orden i en text betyder inte samma sak för alla. Det man själv tydligt och klart har förstått, kan därför vara svårt att förklara för folk med en annan bakgrund och en annan inställning. För en person som är öppen och ärlig, kommer man trots detta att kunna få det väsentligaste förklarat. De som inte är hederliga och inte önskar se eller förstå sanningen, kommer att förvränga allt som sägs, så att det passar till det som de själva vill. De kommer att misstyda orden och ge dem en helt annan mening, och på det sättet kan de avvisa sanningen och påstå att det som sades är helt felaktigt.

Det jag skriver, behandlas på ett sådant sätt av dem som önskar missförstå och förvränga det. De byter ut Guds sanning mot lögn. Men på samma sätt som somliga behandlar det jag skriver, behandlar kritiska och icke–troende människor Bibeln. De är kritiskt inställda och förvränger texten. De hävdar att man med hjälp av Bibeln kan bevisa allt och ingenting, att alla sekter och kyrkor finner sitt stöd i den, och att vilken lärouppfattning som helst kan bevisas med hjälp av det som står i Bibeln.

Bibelns författare måste ge uttryck för sina tankar på ett språk som folk kunde förstå. De var bara vanliga människor, men de var inspirerade av den Helige Ande. Somliga har svårt att förstå det som står, eller vill helt enkelt inte förstå det. Därför läser de Bibeln på ett sådant sätt att de finner det som de själva önskar. Bibeln är inte svår i sig själv. Politikerna kan tolka en lag på ett sådant sätt att de får ut något helt annat av den än motståndaren gör.

Alla Bibelns böcker skrevs inte samtidigt. Innehållet kom textstycke efter textstycke under flera generationer, allteftersom Gud såg en möjlighet att meddela sig till fäderna genom sina utvalda redskap. Författarna var inspirerade av den Helige Ande. Det kommer «först strå, sedan ax och till sist moget korn i axet!». Detta är en riktig bild av hur vi upplever Bibelns innehåll.

Bibeln bär inte alltid en prägel av fullkomlig ordning eller enhet. Kristi mirakler kommer inte i rätt ordningsföljd, men återges noggrant så som de inträffade, för att uppenbara Kristi gudomliga makt. Bibelns sanningar är som dolda skatter. Man måste leta efter dem, och det krävs en insats för att gräva fram dem. De som inte fördjupar sig i Bibelns innehåll, kan tidvis ändå anse, att de har fullständig översikt. De kan prata om att Bibeln motsäger sig själv och att den inte är pålitlig. Men de som söker sanningen och är villiga att göra Guds vilja, kommer att granska Ordet med ett öppet sinne.

Det sinne som Gud får upplysa, ser ett andligt sammanhang, en gyllene tråd genom alltsammans Men det kräver tålamod, omtanke och bön för att kunna följa denna värdefulla, gyllene tråd. Strid om Bibelns innehåll har fått många att granska den, och omistliga skatter har kommit fram i ljuset. Många tårar har fällts och många böner betts om att Herren måtte öppna sitt ord, så att det skulle kunna förstås på rätt sätt.

Bibeln har inte getts på ett upphöjt, överjordiskt språk. Jesus blev människa för att kunna få kontakt med människorna på det plan de befann sig. Bibeln måste också ha ett språk och en form som folk kunde forstå. Men allt mänskligt är ofullkomligt. De enskilda orden kan ha olika innebörd, och varje enskilt begrepp täcks inte alltid av ett enda ord. Bibeln har en praktisk målsättning.

Vi är olika. Därför betyder ord och uttryck inte samma sak för oss alla. Somliga uppfattar Guds ord på ett sådant sätt som det passar bäst för dem och deras speciella situation. Omständigheter och känslor kan många gånger hindra en rätt förståelse av den Heliga skrift.

De två lärjungar som var på väg till Emmaus, behövde hjälp för att kunna tolka Skriften rätt. Jesus vandrade tillsammans med dem utan att de kände igen honom, och han talade med dem som en människa talar till en annan. När han började med Mose och profeterna, förklarade han för dem det som står om honom i alla skrifterna. Han visade dem att hans liv och verksamhet, hans lidande och död hade förutsagts i Guds ord. Han öppnade deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. På ett enkelt och begripligt sätt löste han alla svårigheter och visade dem att Bibeln är en sammanhängande enhet med ett gudomligt budskap. Vi behöver också få vår förståelse öppnad.

Bibeln är skriven av människor som inspirerades, men Gud själv skulle inte ha skrivit den på samma sätt. Den har skrivits av människor och för människor. Gud har inte skrivit den. Somliga kommer kanske att anse att så kan Gud inte säga det. Men Bibeln är inte ett uttryck för Guds sätt att tänka eller tala på. Dess författare skriver på Guds vägnar, men han dikterade inte det de skrev. De skrev utifrån sina egna förutsättningar. Lägg märke till hur olika författarna är!

Bibelns ord är inte inspirerade, men personerna som skrev var inspirerade. Inspirationen påverkar inte ordval och uttryckssätt, utan själva människan. Under inflytande av den Helige Ande får de sitt budskap, och sedan ger författaren det vidare på ett sätt som han har förutsättningar för. Guds budskap framhålls på olika sätt. Hans vilja och sinne påverkar människan så att det som skrivs är Guds ord. - Manuskript 24, 1886.

Enhet och mångfald
Ett träd består av många olika delar, men det finns knappt två blad som är helt lika. Det är denna stora variation som gör trädet fullkomligt och vackert. När det gäller Bibeln, skulle vi kunna fråga: Vad skall det tjäna till att Matteus, Markus, Lukas, Johannes och författarna till Apostlagärningarna och breven alla behandlar samma ämne?

Herren gav sitt ord den form han ville att det skulle ha. Han valde olika författare, var och en med sin särprägel, men de berättade alla om samma sak. Det de sade är samlat i denna enda bok. Det är som med vittnesbörden på ett möte. De har alla sin speciella stil. Varje enskild har sin speciella erfarenhet, och denna mångfald hjälper till att fördjupa ämnet så att det kan möta olika behov. Allt är inte stöpt i samma form. Det skulle ha gjort det mindre vackert och intressant.

Herren gav samma budskap till olika personer, och var och en av dem berättade det vidare på sitt eget sätt, som skilde sig från alla de andra. Men de motsäger inte varandra, de förkunnar samma sak. Denna mångfald borde inte bli något problem för oss. Det är sällan som två personer ser och återger en händelse på samma sätt. Var och en av dem är upptagen av de särskilda sidor av händelsen, som förutsättning och erfarenhet gör det naturligt att fästa sig vid. Solen lyser på många olika saker men ger dem alla olika nyanser.

Genom den Helige Andes inspiration uppenbarade Herren sanningen för sina apostlar, och Anden hjälpte delvis till att ge uttryck för vad de hade upplevt, utifrån de förutsättningar varje enskild person hade. Allt var inte stöpt i samma form. - Brev 53, 1900.

Herren talar på mänskligt språk
Till en mänsklighet med försvagade sinnen och en förslöad uppfattningsförmåga talar Herren på ett primitivt, ofullkomligt språk, för att de skall kunna förstå hans budskap. Därigenom visar Gud oss sin nåd. Han möter fallna människor på den nivå de står. Bibeln är fullkomlig i all sin enkelhet, men den är inte ett uttryck för Guds tankar, för Guds tankar kan inte återges på ett fullkomligt sätt med ofullkomliga medel. Många anser att Bibeln använder starka uttryck, men verkligheten är långt mer storslagen än skröpliga människor kan ge uttryck för. Syndiga, fallna varelser kan bara tåla att se en svag avglans av himlens härlighet. - Brev 121, 1901.

Ingen får sätta sig till doms över Guds ord
Både i församlingen och på missionsskolan (i Battle Creek) har man diskuterat begreppet inspiration, och ofullkomliga människor har tagit på sig ansvaret att berätta att vissa delar av Skriften är inspirerad, medan andra delar inte är det. Det har visats mig att Herren inte stod bakom de artiklar om inspiration som nyligen har stått i Review. Det var inte heller hans vilja att de rekommenderades till eleverna vid vår skola. När människor vågar kritisera Guds ord, beger de sig in på helig mark. Deras visdom är då dårskap. De borde i stället frukta och bäva. Gud har inte kallat någon människa till att sätta sig själv som domare över Guds ord. Ingen har rätt att välja enskilda avsnitt som inspirerade och förkasta andra som inte inspirerade. Vittnesbörden behandlas på samma sätt, men det är emot Guds vilja. - Brev 22, 1889.

(Det hänvisas till en artikelserie där författaren hävdat att det var «olika grader» av inspiration. Se "The Review and Herald". 15. jan. 1884. - Red.)