Inkarnationen - Kristi natur
Rannsaka skrifterna

Från "The Youth's Intructor" 1. okt. 1898.
Det är mycket viktigt att varje människa som Herren har utrustat med förstånd, förstår sitt förhållande till Gud. Frälsningsverket studeras inte som det borde på våra skolor. Många av eleverna har inte någon riktig förståelse för vad frälsningsplanen betyder. Gud har avgett ett löfte som gäller oss. Han som har medlidande med oss i vår svaghet, säger: "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt." (Matt. 11:28 - 30).

Ni elever kan bara vara trygga när ni har en levande relation till Kristus. Oket är milt, därför att det är Kristus som bär bördan. När ni tar på er korsets börda och bär den, blir den lätt, och detta kors är för er en pant på det eviga livet. Det är allas privilegium att kunna följa Kristus med glädje och vid varje steg kunna säga: "Du ger mig min frälsnings sköld, ditt saktmod gör mig stor." (2 Sam. 22:36). Om vi vill komma till himlen, måste vi låta Guds ord vara vår lärobok. Vi måste varje dag läsa vår läxa i det inspirerade ordet.

Aposteln Paulus säger: "Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig ända till döden, döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden." (Fil. 2:5 - 10).

Jesu Kristi förödmjukelse som människa är ofattbar för människosinnet, men de som tror Guds ord, behöver inte tvivla på hans gudom och att han existerade innan den här världen skapades. Aposteln Paulus talar om vår medlare, Guds enfödde Son, som i sitt tillstånd i himlen hade Guds gestalt och ledde de himmelska härskarorna, och att han blev människa och tog på sig en tjänares gestalt. Jesaja förutsade: "Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans kungarike. Det skall befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu och till evig tid." (Jes. 9:6 - 7).

Genom att åtaga sig att bli människa visade Jesus en ödmjukhet som måste alla tänkande varelser måste förundras över. Det skulle inte ha varit förödmjukande att samtycka till att bli människa, om inte Kristus hade haft en så upphöjd ställning innan världen blev till. Vi måste öppna vårt sinne så att vi kan fatta att Kristus lade åt sidan sin kungliga skrud och sin kungakrona och sin höga ställning, och klädde sin gudom i mänsklighet, för att han skulle kunna möta människorna på den nivå där de står och ge dem moralisk kraft att bli Guds söner och döttrar. För att kunna frälsa människorna blev Kristus lydig intill döden, ja, korsets död.

Att Guds Son blev människa, innebär allt för oss. Det är den gyllne kedja som binder vår själ till Kristus och genom honom till Gud. Det är detta vi måste studera. Kristus var verkligen människa. Han bevisade sin ödmjukhet genom att bli människa. Men han var både Gud och människa. När vi är upptagna av detta ämne måste vi komma ihåg vad Kristus sade till Mose vid den brinnande törnbusken: "Tag av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark." (2 Mos. 3:5). Detta studium kräver ödmjukhet, villighet att lära och ett förkrossat hjärta. Men studiet av inkarnationen är ett fruktbart område, och den som gräver djupt efter dolda sanningar, kommer att bli rikt belönad.

Bibeln är vår vägledare
Guds ord är vår vägvisare som leder oss på trygga vägar till evigt liv. Gud har inspirerat människor till att skriva så att vi får veta sanningen och dras till Gud. Om Guds ord praktiseras, kommer det att ge den som tar emot det, tillräcklig moralisk kraft för att kunna mätas med de mest välutbildade människor. Alla som gör Guds ord till sitt studium, kommer att öka sin fattningsförmåga. Långt mer än någon annan form av intellektuella sysslor kommer bibelstudium att öka förmågan att rätt förstå det man läser, och det kommer att ge kraft åt varje andlig förmåga. Vårt sinne kommer i kontakt med stora och förädlande sanningsprinciper. Det för oss in i nära kontakt med himlen, och det ger kunskap, visdom och förstånd.

Vid läsning av allmän litteratur, av böcker som inte är inspirerade, blir sinnet förslöat och försvagat. Det kommer inte i kontakt med sanningens stora principer. Förståndet anpassar sig omedvetet till att uppfatta ämnen som det vanligen har med att göra, och den sortens litteratur gör människan slö och svag.

Det är Guds avsikt att hans inspirerade ord, källan till all vetenskap, som är upphöjt över alla mänskliga teorier, skulle vara vårt studium. Han vill att människorna skall gräva djupt i sanningens gruvor, så att de kan finna de dyrbara skatter de innehåller. Men människors teorier och visdom får alltför ofta tillfälle att förtränga Bibelns vetenskap. Människorna har åtagit sig att revidera Guds planer, och de försöker klassificera Bibelns böcker. Genom sina påfund får de Guds ord till att ge stöd åt sdant som inte är sant.

Just vad människan behöver
Gud har inte gjort det möjligt att ta emot evangeliet med hjälp av det mänskliga förståndet. Evangeliet är avsett att vara andlig föda, det skall tillfredsställa människans andliga behov. Det är just vad människan vid varje tillfälle behöver. De som menar att det är nödvändigt för eleverna på våra skolor att studera många författares böcker, är de som vet minst om Bibelns stora ämnen. Lärarna behöver själva studera Böckernas Bok och lära sig att för den ödmjuke och förkrossade bevisar evangeliet att budskapet är från Gud.

Evangeliet är Guds kraft och Guds visdom. När Kristus var här på jorden, uppenbarade han en gudomlig karaktär. Hans efterföljare på alla stadier måste studera det evangelium som han har överlämnat till oss, tills lärare, barn och unga tror på den ende sanne och levande Guden, och älskar och tillber honom. Ordet måste bli respekterat och efterlevt. Denna bok som berättar om Kristi liv och gärning, om hans undervisning, lidanden och slutgiltiga seger, måste bli källan till vår andliga kraft. Vi har privilegiet att vara elever i Guds skola i den här världen, för att vi skall kunna bli passande för att uppnå ett högre liv - det översta stadiet i den högsta skola, där vi med Gud som lärare skall fortsätta våra studier genom all evighet. - "The Youth's Instructon" 13 okt. 1898.