Sensationspräglad och känslobetonad förkunnelse

Risken med spekulativa tankar
Det skall komma en prövningens tid för Guds folk, men det är inte något som vi ständigt skall framhålla och därmed hämma människor så att de får en nödens tid på förhand. Det kommer att bli en sållning bland Guds folk, men det är inte just det som är den sanning för vår tid som skall förkunnas till församlingarna. Den kommer som ett resultat av att det budskap som förkunnas inte tas emot utan förkastas.

Predikanterna bör inte känna det som om de har några märkliga idéer som andra ännu inte känner till, och att de som inte tar emot dem kommer att sållas ut, och att det kommer att uppstå ett folk som kommer att gå framåt och uppåt till seger. När människor skyndar före Kristus och tar på sig en uppgift som han aldrig har anförtrott dem, uppnår Satan sin avsikt lika säkert som när de stannar kvar i Laodicea-tillståndet och är ljumma, känner sig rika, har överflöd och inte har behov av någonting. Dessa två grupper av människor är lika farliga som stötestenar, var och en på sitt sätt.

Några speciellt ivriga som satsar allt på att vara originella, har begått ett allvarligt fel. De försöker framhålla något som är uppseendeväckande, märkligt och medryckande, något som de tror att andra inte förstår. Men ofta vet de inte själva vad de talar om. De begrundar Guds ord och framhåller idéer som inte är till någon hjälp vare sig för dem själva eller för församlingarna. För ögonblicket kan de nog verka eggande på fantasin, men det kommer en reaktion.

Och just dessa idéer kommer att bli ett hinder. Tron förväxlas med det overkliga, och de åsikter de har kan påverka sinnet i fel riktning. Låt Guds ords klara, enkla uttalanden vara det som ger sinnet näring. Det är alltid farligt att spekulera över idéer som inte klart framhålls där. - odaterat manuskript 111.

Våra församlingar hotas av den faran att nya och märkliga saker framhålls, saker som förvirrar folks sinnen utan att ge dem någon kraft just vid den tid då de mest av allt behöver andlig kraft. Det behövs en klar förståelse så att nya och främmande idéer inte skall jämställas med sanningen som en del av de framträdande delarna av budskapet för vår tid. Just de budskap som vi har förmedlat till världen, måste komma i första hand. - "An Appeal for Canvassers", sid. 1,2.

Det bedrägliga med nya teorier
Varje form av fanatism och felaktiga teorier som gör anspråk på att vara sanningen, kommer att framföras bland Guds folk i den sista tiden. Sinnet kommer att fyllas med vilseledande uppfattningar som inte har något att göra med sanningen för vår tid. Var och en som tror att det är möjligt att besegra världen med hjälp av slutsatser som han själv har kommit på, utifrån egna tankar tillsammans med vetenskap eller inbillad kunskap, kommer till sist att finna sig liggande i ruinerna av sina egna spekulationer. Och han kommer att klart förstå varför han är där. ...

Från det ljus som Herren har gett mig, vet jag att det kommer att uppstå män som framhåller felaktiga idéer. Ja, de har redan varit verksamma och har framhållit saker och ting som Gud aldrig har uppenbarat, och som har fört helig sanning ned på en allmän nivå. Det har gjorts och kommer att göras nummer av människors felaktiga föreställningar och villfarelse, men detta har inget med sanningen att göra. Sådana mänskliga påfund kommer också att omfatta prövningar som inte är någon sorts prövning överhuvudtaget. När sedan den riktiga prövningen kommer, då kommer den alltså att jämföras med mänskliga prövningar som saknar värde. Vi måste räkna med att allt möjligt kommer att tas med och förväxlas med den sunda läran. Genom en andlig klarsyn, genom smörjelse från himlen, kommer vi att kunna skilja det heliga från det allmänna. Sådana idéer tjänar bara till att förvirra tron och det sunda omdömet och minska betydelsen av den stora, upphöjda och prövande sanningen för vår tid. ...

Det har aldrig någonsin funnits en tid då sanningen har varit mer utsatt för att förvanskas, nedvärderas och fråntas sitt värde på grund av farlig ordstrid mellan människor, än i dessa sista dagar. Somliga har på eget initiativ framträtt med en skiftande mängd villfarelser, och detta framställer de för folk som uppenbarelser från Gud. Många människor tilltalas av det som är nytt och märkligt. De har inte den insikt som kommer av erfarenhet, så att de är klara över karaktären hos de idéer som människor blåser upp som om de var något. Men att säga att det är något som har stor betydelse, och knyta det samman med Guds uppenbarelser, gör det inte till sanning. Detta är en tillrättavisning av den låga nivå på vilken gudsfruktan i församlingarna står.

Människor som önskar framhålla originaliteter, vill ordna något som verkar nytt och märkligt. Utan att undersöka detta närmare tar de steget ut på dessa vacklande teorier som vävts samman som om det var något dyrbart, och de framhåller det som en fråga om liv eller död. - Brev 136 a, 1898.

Klar förståelse är nödvändig
Vi närmar oss den tid då makter och myndigheter och ondskans andemakter i himlarymderna kommer att sättas in i kampen mot sanningen. Satans förförande makt kommer att bli så stor att till och med de utvalda skulle vilseledas om det var möjligt. Genom gudomlig upplysning måste förmågan att tydligt se skillnaden att skärpas så att vi märker när Guds Ande talar, och inte är ovetande om Satans påfund. Mänskliga ansträngningar måste förenas med Guds kraft så att vi förmår utföra det avslutande verket för vår tid.

Kristus använder vinden som en symbol för Guds Ande. Vinden blåser vart den vill. Vi vet inte varifrån den kommer och vart den far vidare. Så är det med Guds Ande. Vi vet inte vem den kommer att uppenbara sig genom.

Det är ändå inte mina egna ord jag talar när jag säger att Guds Ande kommer att gå förbi dem som. har haft sitt tillfälle och sin prövningstid, men som inte har uppfattat vad som var Guds röst eller inte brydde sig om Andens påverkan. På den tiden kommer tusenden att i den elfte timmen se och erkänna sanningen.

"Se, dagar skall komma, säger HERREN, då plöjaren skall följa skördemannen i spåren, och druvtramparen såningsmannen, då bergen skall drypa av druvsaft och alla höjder flöda över." (Amos 9:13).

Dessa omvändelser till sanningen kommer att ske så snabbt att det kommer att överraska församlingen, och Guds namn kommer ensamt att förhärligas. - Brev 43, 1890.

Fanatism kommer att visa sig bland oss
Fanatism kommer att visa sig mitt ibland oss. Förförelser kommer att finnas, och det av ett sådant slag att om det var möjligt, skulle till och med de utvalda föras vilse.Om det kom tydligt fram att det saknades ett klart sammanhang och dessutom fanns osanna yttranden i denna fanatism, skulle det inte ha funnits behov av ord från den Store lärarens läppar. Denna varning har getts därför att många risker av olika slag kommer att uppstå.

Anledningen till att jag har betonat signalen om faror är att jag genom Guds Andes upplysning kan se det som mina bröder inte är medvetna om. Jag behöver inte direkt peka ut alla dessa speciella former av bedrägeri som de måste vara vaksamma mot. Det räcker om jag säger: Var vaksamma! Som trofasta väktare måste ni bevara Guds hjord så att den inte utan vaksamhet godtar allt som ges ut, som något som har kommit från Herren. Om det var vår avsikt att skapa känslomässig oro, skulle vi ha allt som vi behöver av material till det, ja, mer än det skulle vara möjligt att använda. Det är vår uppgift att lugnt och klart förkunna Ordet. Vi skall inte se det som vår uppgift att skapa upphetsning.

Det är bara den Helige Ande som kan skapa en sund begeistring. Låt Gud få verka. Det mänskliga redskapet skall vandra varsamt inför honom. Vaka, vänta, be och se upp till Jesus varje ögonblick. Låt dig ledas och kontrolleras av Guds dyrbare Ande, som är ljus och liv. - Brev 68, 1894.

Slutet är nära. Ljusets barn måste med iver, allvar och uthållighet vara verksamma för att leda andra till att förbereda sig inför den stora händelse som ligger framför oss, så att de kan stå emot fienden genom hjälp från den Helige Ande som verkar på deras hjärtan. Det kommer ständigt att hända nya och märkliga saker för att leda in Guds folk in i en falsk begeistring, religiösa väckelser och en märkvärdig utveckling. Guds folk måste ständigt gå framåt med ögonen riktade bara mot honom som är världens liv och ljus. Var medveten om att allt det som i Guds ord kallas ljus och sanning, är ljus och sanning, ett utflöde av den gudomliga visdomen, inte en imitation av Satans listiga konster. För varje sann, trofast och förkrossad människa kommer ljuset från Guds visdom att vara som ett ljus på hennes väg. - Brev 45, 1899.

Känslorna får inte vara avgörande
Tillsammans med mycket av det som är sanning, finns det också villfarelse som personer med ett lättpåverkat temperament reagerar på och accepterar i en extrem form. På det sättet kommer fanatism in i stället för väl reglerade, väldisciplinerade och gudsinspirerade ansträngningar för att främja och fullfölja verket. . .

Det finns också en risk för att inte bara obalanserade människor kommer att föras in i fanatism, utan att beräknande personer kommer att utnyttja en sådan upphetsning för att främja sina egna egoistiska avsikter. . .

Jag har en varning att ge våra bröder om att de måste följa Kristus och inte skynda före honom. Ingenting får göras slumpmässigt i dessa tider. Var försiktig med starka uttalanden som kan leda obalanserade människor till att tro att de har ett förunderligt ljus från Gud. Den som har ett budskap från Gud, måste visa fullkomlig kontroll. En sådan person skulle alltid vara medveten om att högmodets stig ligger mycket nära trons väg. …

Om lugn värdering behärskas av känslor och impulser, kan det bli ett alltför stort hastverk även om man färdas på den rätta vägen. Den som går alltför snabbt framåt på vägen, kommer att finna att detta är riskabelt på mer än ett sätt. Det kommer kanske inte att dröja länge förrän han kommer att vika av från den rätta vägen och in på en felaktig väg.

Känslor får aldrig lov att behärska omdömesförmågan. Det finns en risk för överdrift av det som är tillåtet, och det som inte är tillåtet, kommer med säkerhet att leda in på felaktiga stigar. När det gäller att föra fram idéer och principer, måste det arbete som utförs, vara noggrant, seriöst och förnuftigt, fast som berg. Annars kommer människor att gå förlorade. - Brev 6a, 1894.

Lydnad kontra rörelse eller extas
För ytterligare information, se sid. 91-93.
Det finns en risk förknippad med dem bland oss som tar fel när det gäller att ta emot den Helige Ande. Många menar att rörelse eller en känsla av extas är ett bevis för att den Helige Ande är närvarande. Det finns en risk för att riktiga uppfattningar inte kommer att förstås och att Kristi ord: "Och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er" (Matt. 28:20) kommer att förlora sin innebörd. Det finns en risk för att originella påfund och vidskepliga föreställningar kommer att ta Skriftens plats. Säg till våra medlemmar: "Var inte så ivriga att framhålla frågor som inte har uppenbarats i Guds ord. Håll er nära Jesus.".

Låt oss minnas att det Ord som Kristus har befallt oss att förkunna för alla folk och stammar och språk och folkslag, har stadfästs av den Helige Ande. Detta är Guds plan för verksamheten. Kristus är den mäktiga kraft som bekräftar Ordet. Genom omvändelse till sanningen för han oss till en förståelse av tron och gör oss villiga att utföra det som han har befallt. Det synliga mänskliga redskapet skall förkunna Ordet, och den Herre Jesus som är osynligt närvarande, verkar genom sin Helige Ande så att Ordet blir effektivt och mäktigt. - Brev 105, 1900.

Behov av gammaldags predikningar
Det har kommit in nya idéer bland predikanterna. Det har uppstått en önskan om att följa andra samfunds mönster. Enkelhet och ödmjukhet är nästan okända egenskaper. De unga predikanterna vill gärna vara originella och introducera nya idéer och nya planer i arbetet. Somliga arrangerar väckelsemöten, och därigenom får de många med i församlingen. Men när begeistringen är över, var är då de nyomvända? Det märks ingen ånger och syndabekännelse. Syndaren blir enträget ombedd att tro på Jesus och ta emot honom utan hänsyn till hans tidigare liv i synd och uppror mot Gud. Hjärtat är inte förkrossat. Det finns ingen djup ånger i själen. De så kallade omvända har inte fallit på klippan Jesus Kristus.

Både det Gamla och det Nya testamente visar oss det enda sätt som denna uppgift kan utföras på. Vänd om, vänd om, visa ånger! Detta var Johannes Döparens budskap som han med hög röst förkunnade i öknen. Kristi budskap till folket var: "… om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under på samma sätt." (Luk. 13:5). Apostlarna fick befallning om att de överallt måste förkunna att folk skulle ångra sig och vända om.

Det är Herrens vilja att hans tjänare i dag skall förkunna evangeliets gamla lära som omfattar sorg över synden, ånger och bekännelse. Vi önskar oss gammaldags predikningar, gammaldags seder och bruk, gammaldags fäder och mödrar i Israel. Det måste med uthållighet och allvar på ett klokt sätt arbetas för syndaren tills han ser att han har överträtt Guds lag, visar ånger inför Gud och tro på Herren Jesus Kristus. – odaterat manuskript 111.

Formalism eller fanatism
Formalism, världslig visdom, världslig tillbakadragenhet och världsliga framsteg kommer för många verkligen att se ut som Guds kraft. Men när dessa saker godtas, kommer de att visa sig vara ett hinder för ljuset från Guds varningar, tillrättavisningar och råd till världen.

Satan är verksam med hela sin intalande, bedrägliga makt för att leda människor bort från den tredje ängelns budskap som skall förkunnas med väldig kraft. Om Satan ser att Herren välsignar sitt folk och förbereder dem så att de blir medvetna om hans villfarelser, kommer han att använda sitt förföriska mästerverk genom att å ena sidan införa fanatism, och å den andra sidan kall formalism för att skaffa sig en skörd av människosjälar. Nu är det dags att vara vaksam oupphörligt. Stäng vägen så att inte Satan får den minsta framgång bland er.

Det finns faror att vara vaksam emot både på höger och vänster sida. Det kommer att finnas somliga som nyligen har kommit till tro och har liten erfarenhet. De behöver stärkas, och de behöver någon som kan vara rätta föredömen för dem. Andra kommer inte att förkunna läran om rättfärdiggörelse genom tro på rätt sätt, utan kommer att framhålla den på ett ensidigt sätt. Andra kommer att omfatta idéer som inte har framhållits på rätt sätt, och kommer att skjuta långt över målet. De kommer att helt utelämna undervisning om gärningarnas betydelse.

Det är alltid kärleken som är drivkraften i sann tro. När du ser bort till Golgata, är det inte för att lugna ditt sinne samtidigt som du försummar att utföra din plikt, och inte heller för att vagga dig själv till sömns, utan för att skapa tro på Jesus, en tro som är verksam i gärningar och som renar sinnet från själviskhet. När vi i tro griper tag i Kristus, har vårt uppdrag just börjat. Varje människa har fördärvliga och syndiga vanor som måste övervinnas genom hård kamp. Varje människa måste utkämpa trons goda strid. En Kristi efterföljare kan inte vara oärlig i affärer, hårdhjärtad eller utan medkänsla med andra. Han kan inte vara grov i sitt tal. Han kan inte vara full av självgodhet och en känsla av egen förträfflighet. Han kan inte vara övermodig, använda barska, hårda ord, klandra och döma.

Kärlekens tjänst har sitt ursprung i en verksamhet i tro. Biblisk religion innebär ständig verksamhet. "Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar ers Fader som är i himlen." (Matt. 5:16). Arbeta med fruktan och bävan på er frälsning! Ty det är Gud som verkar i er både vilja och gärning för att hans goda vilja skall ske. Vi måste vara ivriga att göra goda gärningar och se till att vi håller fast vid det. Det sannfärdiga vittnet säger: "Jag känner dina gärningar." (Upp. 2:2).

Det är sant att vår intensiva verksamhet inte i sig själv kan tillförsäkra oss frälsning. Men det är också sant att den tro som förenar oss med Kristus, kommer att väcka själen till aktivitet.

De som inte har tid att ge akt på när det gäller deras egen själ, de som inte dagligen rannsakar sig själva för att finna ut om de är i Guds kärlek och har sin plats i ljusstrålarna från himlen, kommer att ha tillräckligt mycket tid när det gäller Satans uppslag och förverkligandet av hans planer.

Satan kommer att lura sig in med hjälp av små kilar som skaffar större öppningar så småningom. Satans påfund som kan se så tillförlitliga ut, kommer att föras in i Guds speciella verk för vår tid. - Manuskript 16, 1890.

Falska idéer om Guds välsignelse
Många känner sig osäkra och besvärade. Det beror på att de inte har någon tro på Gud. För somliga är det så att deras religiösa utövning inte betyder mycket mer än underhållning. När känslorna väcks, anser de att de har blivit rikt välsignade. Somliga tror inte att de är välsignade utan sådana känslor och sinnesrörelser. Denna berusande upphetsning är det som de egentligen är ute efter, och om de inte upplever detta, tror de att allt är fel antingen hos dem själva eller hos andra.

Folk bör inte få lära sig att den sorts religion som är av känslomässig karaktär och gränsar till fanatism, är den enda sanna religionen. Under påverkan av en sådan religiös inställning, förväntas det av predikanten att han skall använda all sin nervkraft när han förkunnar evangeliet. Han måste låta de levande vattenströmmarna välla fram i överflöd. Han måste låta åhörarna få del av en andlig dryck som den mänskliga aptiten kan ta emot. Somliga menar att om inte deras svalnande känslor stimuleras, kan de bara vara likgiltiga och ouppmärksamma. - Brev 89, 1902.

Allt är lugnt och stilla
Fienden förbereder sig för att bedra hela världen med hjälp av sin mirakelverkande kraft. Han kommer att ge sig ut för att vara en ljusets ängel och Jesus Kristus själv. Alla som undervisar om sanningen för vår tid, måste förkunna Guds ord. De som klamrar sig fast vid Ordet, kommer inte att öppna dörrarna för Satan genom brist på vaksamhet när det gäller uttalanden i samband med profetior, drömmar och syner. I större och mindre grad har falska manifestationer kommit in här och där sedan 1844, efter den tidpunkt då vi väntade Kristi andra ankomst ... Det kommer att bli alltfler av det slaget, och som trofasta väktare måste vi vara på vakt. Jag får brev från många som berättar om syner de har haft, och som de känner att det är deras plikt att göra kända. Måtte Herren hjälpa sina tjänare att vara varsamma.

När Herren har en oförfalskad kanal som han sänder sitt ljus genom, kommer det alltid vara fullt av falska efterlikningar. Satan kommer att ta sig in genom vilken dörr som helst som står öppen för honom. Han kommer att ge budskap av sann karaktär som är blandade med hans egna idéer om sanning, och som har till avsikt att leda folk in på villospår. De kommer att dra människors sinnen till andra människor och vad de säger, och hindra dem från att hålla fast vid ett "så säger Herren". När Gud är närvarande, försiggår alt på ett lugnt sätt. De som har tillit till honom, är lugna och trovärdiga. De är enkla, sanna och allvarliga bibeltroende, som inte bara vill höra Ordet, utan också handla i överensstämmelse med det. De kommer att vänta på Herren på ett sunt, allvarligt och förnuftigt sätt. - Brev 102, 1894.

Kristi exempel
Ingen behöver vara rädd för att gå till ytterligheter när det gäller att studera Guds ord på ett grundligt sätt och med en själens ödmjukhet vid varje steg framåt. Kristus måste förbli i oss genom tro. Han som är vårt föredöme, visade självbehärskning. Han vandrade i ödmjukhet. Han hade sann värdighet. Han var tålig. Om var och en av oss har dessa karaktärsdrag som inbegriper rättfärdiggörelse genom tro, kommer det inte att finnas någon som går till ytterligheter. . .

Vi har Kristi exempel som vår förebild. Lagen och evangeliet hör alltid ihop. De kan inte skiljas. Vi bör ständigt uppskatta och bevara ro och självbehärskning, ty det var Kristi karaktär. Vi hör falska religionslärares överdrivet starka uttryck med frispråkiga uppmaningar. De pratar högljutt och länge och säger: "Jag är helig, jag är syndfri," utan att ha det minsta underlag för sin tro. Hos sanningens upphovsman hör vi inte någon högröstad trosförklaring, inte heller hör vi talas om våldsamma fysiska rörelser och aktiviteter.

Kom ihåg att i honom är hela gudomens fullkomlighet lekamligen närvarande. Om Kristus genom tron bor i våra hjärtan, kommer vi genom att betrakta det liv han levde, att försöka bli som Jesus – rena, försonliga och obefläckade. Vi kommer att uppenbara Kristus i vår karaktär. Vi kommer inte bara att ta emot och tillägna oss ljuset, utan också att sprida det. Vi kommer att ha en klarare och tydligare uppfattning om vad Jesus betyder för oss. Den symmetri, älsklighet och välvilja som fanns i Jesu liv, kommer också att stråla fram från vårt liv. - Manuskript 24, 1890.

En önskan om förändring av den nuvarande ordningen
I stället för att leva i förväntan om en eller annan form av sinnesrörelse, kommer det att vara klokare att göra det bästa av de möjligheter som finns, och göra det som måste göras för att människor skall kunna bli frälsta. I stället för att utmatta sinnet med spekulationer om tider och stunder som Herren i sin egen makt har fastställt, och som inte har uppenbarats för människor, bör vi överlämna oss till den Helige Andes kontroll. Vi bör utföra våra nuvarande plikter när det gäller att ge livets bröd, oförfalskat av människliga uppfattningar, till dem som går under av brist på sanningen. . .

Vi befinner oss i ständig fara för att skjuta över målet genom att komma bort från enkelheten i evangeliet. Många har en brinnande önskan om att väcka världens uppmärksamhet med något originellt som kommer att föra folk in i ett tillstånd av andlig extas, och förändra den situation vi nu erfar. Utan tvivel finns det ett stort behov av förändring när det gäller de erfarenheter vi nu har, ty den helighet som hör ihop med sanningen för vår tid, har inte uppfattats på det sätt som den skulle. Den förändring som vi behöver, är en förändring av hjärtat. Den kan vi bara uppnå genom att som enskilda söka Gud och hans välsignelse, genom att bönfalla honom om hans kraft, och innerligt be att hans nåd måtte komma över oss och att vår karaktär måtte förvandlas. Det är en sådan förändring vi behöver i dag. För att uppnå en sådan erfarenhet skulle vi vara outtröttliga och uthålliga och visa ett djupt känt allvar. - "The Review and Herald", 22. mars 1892.

Inga märkvärdigheter
Det bör inte finnas några märkvärdigheter eller någon överspändhet i den verksamhet som utförs av dem som talar sanningens ord, ty sådana saker kommer att försvaga det intryck som Ordet skulle göra. Vi måste vara på vår vakt, ty Satan är fast besluten att om möjligt att blanda in sitt onda inflytande i vår tjänst för Gud. Låt det inte bli någon teatralisk uppvisning, ty detta kommer inte att hjälpa till att stärka tron på Guds ord. Det kommer i stället att avleda uppmärksamheten från Gud och till det mänskliga redskapet. - Brev 352, 1908.

Guds ord får inte förorenas med villfarelser
Mitt i det förvirrande ropet: "Se, Kristus är här, eller han är där!" kommer ett speciellt vittnesbörd, ett sanningens särskilda budskap att förkunnas, som är anpassat till denna tid, och detta budskap måste vi ta emot, tro och tillämpa i våra liv. Det är sanningen som är verksam, inte inbillade idéer. Ordets eviga sanningar kommer att visa sig vara befriade från alla sorters förförelser och överandliga tolkningar, och fria från alla slags lockande och verklighetsfrämmande bilder. Osanningar kommer att tränga sig fram för att Guds folk skall lägga märke till dem, men sanningen skall förbli klädd i sin vackra, rena dräkt. Guds ord är dyrbart i sitt heliga, upplyftande inflytande. Det får inte nedvärderas till en nivå tillsammans med allmänna, vardagliga frågor. Det kommer alltid att förbli obesmittat av de villfarelser som Satan använder för att om möjligt förföra till och med de utvalda. - "The Review and Herald", 13 okt. 1904.

Guds folk bör handla på ett sådant sätt att världen kan se att de är förnuftiga, tänkande människor som har en tro, som bygger på en grund som är starkare än förryckt förvirring. Människorna hungrar efter livets bröd. Erbjud dem inte en sten. - Manuskript 101, 1901.