Hållning under bön

Från "Notebook Leaflets", Methods. nr. 7.
Jag har fått brev med frågor angående vilken ställning som en person lämpligen bör inta när han ber till universums härskare. Varifrån har våra bröder fått den uppfattningen att de bör stå på sina fötter när de ber till Gud? En som hade fått omkring fem års utbildning i Battle Creek, ombads att leda i bön innan jag skulle tala till församlingen. Då jag såg honom stå rakt upp på sina fötter medan han var i färd med att öppna sin mun i bön till Gud, blev min själ så upprörd inom mig att jag var tvungen att ge honom en öppen tillrättavisning. I samma andetag som jag nämnde hans namn, sade jag: "Böj dina knän." Det är alltid den rätta ställningen.

"Han gick ett stycke ifrån dem, ungefär ett stenkast, och föll på knä och bad" (Luk. 22:41).

"Men Petrus skickade ut dem alla och föll på knä och bad. Sedan vände han sig mot den döda och sade: ´Tabita, stå upp´! Då öppnade hon ögonen, och när hon fick se Petrus satte hon sig upp." (Apg. 9:40).

"Så stenade de Stefanus, under det han bad: ´Herre Jesus, tag emot min ande´. Sedan föll han på knä och bad med hög röst: Herre, ställ dem inte till svars för denna synd" (Apg 7,59.60).

"När Paulus hade sagt detta, föll han på knä och bad tillsammans med dem alla." (Apg. 20:36).

"Men när de dagarna hade gått, bröt vi upp och fortsatte resan. Alla, också kvinnor och barn, följde med oss ända tills vi kom ut ur staden, och på stranden böjde vi knä och bad. (Apg. 21:5).

"Men när det var dags för aftonoffret, steg jag upp från min bedrövelse med sönderriven livrock och kåpa. Jag föll ner på mina knän och räckte ut mina händer till HERREN, min Gud, och sade: Min Gud, jag skäms för att uplyfta mitt ansikte till dig, min Gud, för våra missgärningar har växt oss över huvudet, och vår skuld är så stor att den når upp till himlen." (Esra 9:5 - 6).

"Kom, låt oss falla ner och tillbe, låt oss böja knä för Herren, vår skapare." (Psalm 95:6.)

"Därför böjer jag mina knän för Fadern." (Ef. 3:14). Hela detta kapitel kommer att vara en så dyrbar läxa för oss som vi överhuvudtaget kan få, om våra hjärtan är mottagliga.

Lämplig ställning att inta under bön till Gud, är att böja sig ner. Denna handling som tecken på tillbedjan krävdes av de tre hebreiska fångarna i Babylon. ... Men en sådan handling var en hyllning som bara tillkom Gud, världens och universums härskare. De tre hebreerna vägrade att ge en sådan ära till någon avgud även om den var tillverkade av äkta guld. Genom att tillbe på det sättet var hela avsikten och innebörden att visa att de böjde sig för kungen av Babylon. När de vägrade att göra det som kungen hade befallt, måste de ta straffen, och de kastades in i ugnen med flammande eld. Men Jesus kom personligen och vandrade med dem genom elden, och de skadades inte på något sätt.

Både vid offentlig och privat tillbedjan är det vår plikt att böja oss ned på våra knän inför Gud när vi ber till honom. Denna handling visar vårt beroende av Gud.

Vid invigningen av templet stod Salomo med ansiktet mot altaret. På förgården till templet var det ett podium eller en plattform av brons. Efter att han hade gått upp på den, stod han med händerna lyftade mot himlen och välsignade Israels hela församling, medan allt folket stod. . .

"Han hade gjort en talarstol av koppar, fem alnar lång, fem alnar bred och tre alnar hög och ställt den mitt på den yttre förgården, och han stod nu i talarstolen. Sedan föll han ner på sina knän inför Israels hela församling, räckte ut sina händer mot himlen och sade:" (2 Krön. 6:13).

Den långa bön som han då bad, var lämplig för tillfället. Den var inspirerad av Gud, och den utandades den högsta fromhet blandad med den djupaste ödmjukhet.

En tilltagande slapphet
Jag nämner dessa exempel från Bibeln, och frågar: "Var fick bror H sin utbildning?" I Battle Creek. Är det möjligt, med tanke på allt det ljus Gud har gett sitt folk när det gäller frågan om vördnad, att våra predikanter, ledare och lärare i våra skolor, genom regler och föredöme, lär de unga att stå rakt upp under sin tillbedjan precis som fariseerna gjorde? Skall vi betrakta detta som tecken på deras självtillfredsställelse och självhävdelse? Skall sådana drag framhävas på detta sätt?

"För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar och äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar." (Luk .18:9 - 12). Lägg märke till att det var den självrättfärdige fariséen som inte var ödmjukt inställd och hade vördnad för Gud. Han stod i sin högmodiga självtillräcklighet och talade om sina goda gärningar inför Herren. "Farisén stod och bad för sig själv" (vers 11), och hans bön nådde inte högre än till honom själv.

"Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."

Vi hoppas att våra bröder inte kommer att visa mindre vördnad och gudsfruktan när de vänder sig till den ende sanne och levande Guden, än hedningarna gör inför sina avgudar. Annars kommer dessa människor att bli våra domare på den stora avgörelsens dag. Jag vill säga till alla som är lärare vid våra skolor: Vanära inte Gud genom brist på vördnad och allvar. Stå inte rakt upp i din fariseism när du bär fram dina böner inför Gud. Lita inte på din egen styrka. Sätt inte din tillit till den, utan böj ofta dina knän inför Gud, och tillbe honom.

Med böjda knän
När ni samlas för att tillbe Gud, så underlåt inte att böja era knän inför honom. Låt denna handling visa att hela själen, kroppen och anden underordnar sig sanningens Ande. Vem har granskat Ordet noggrant för att finna föredömen och vägledning i detta spörsmål? Vem kan vi ha tillit till som lärare vid våra skolor i Amerika och andra länder? Efter flera års studier drar eleverna sig tillbaka till sina egna länder med felaktigt framställda uppfattningar när det gäller den respekt, ära och vördnad man bör visa inför Gud. Skall de inte heller känna någon förpliktelse att ära de män som nu är äldre, som har erfarenhet, Guds utvalda tjänare som har varit knutna till Guds verk nästan hela sitt liv? Jag råder alla som går på skolor i Amerika eller på vilken annan plats som helst, att inte bli smittade av en respektlöshetens ande. Var säker på att du själv vet vilken sorts utbildning du behöver, så att du kan hjälpa andra att skaffa sig en lämplig karaktär som kommer att bestå i den prövning som snart skall komma till alla som bor på jorden. Sök sällskap av de bästa kristna, med dem som visar den djupaste fromhet och som har en förnuftig förståelse för det som hör Gud till.

Vi lever i riskfyllda tider. Sjundedags-adventisterna bekänner sig vara det folk som håller Guds bud, men de håller på att förlora sin gudfruktiga hållning. Denna vördnadens ande lär människorna hur de skall närma sig sin skapare, med helighet och vördnad genom tro, inte på sig själva, utan på vår medlare. På det sättet kommer en människa att stå fast, oavsett vilka omständigheter hon lever under. Människan måste komma med böjda knän, som en som har fått nåd, med ödmjuka böner inför nådens tron. Den som dagligen tar emot nådegåvor från Gud, kommer alltid att vara tacksam och kommer också att ge uttryck för denna oförtjänta ynnest. Änglar har vaktat hennes steg under hela livet, och hon har inte sett många av de snaror som hon blivit befriad från. För denna vägledning och detta beskydd från ögon som aldrig slumrar eller sover, bör hon i varje bön erkänna Guds handlingssätt med henne.

Alla bör dagligen stödja sig mot Gud i sin hjälplöshet och i sina behov. De bör vara ödmjuka, uppmärksamma och bedjande. Tacksamhet och uppriktig kärlek till Gud skulle leda till tacksamhet och lovprisning till honom.

I de rättfärdigas råd och i församlingen bör de prisa den högste Guden. Alla som känner att de har en levande förbindelse med Gud, bör stå inför Herren som vittnen för honom, och ge uttryck för Guds kärlek, barmhärtighet och godhet. Låt orden vara enkla, uppriktiga, allvarliga och kloka. Låt hjärtat brinna av kärlek till Gud och läpparna vara helgade till hans ära, inte bara för att göra Guds nådegåvor kända i de heligas församling, utan för att vara hans vittnen på alla platser. Folk måste få veta att han är Gud. Han är den ende sanne och levande Guden.

Man bör ha en sund förståelse av hur man skall komma till Gud i vördnad och med gudsfruktan i tillbedjande kärlek. Det är en tilltagande brist på vördnad för vår skapare, en ökande respektlöshet när det gäller hans storhet och majestät. Men Gud talar till oss i dessa sista dagar. Vi hör hans röst i stormen och i det rullande tordönet. Vi hör talas om olyckor vid jordskjalv, översvämningar och ödeläggande naturkrafter som jagar fram. Vi hör talas om fartyg som går under på de stormiga världshaven. Gud talar till familjer som har vägrat erkänna honom. Tidvis talar han i storm och virvelvind och tidvis ansikte mot ansikte precis som han talade med Mose. Så kan han på nytt viska sin kärlek till det lilla tillitsfulla barnet och till den gråhårige fader som försvagats av ålderdom. Jordisk visdom är visdom när den betraktar det osynliga.

När den stilla, sakta stämman hörs, den som följer efter virvelvinden och stormen som rubbar berg, bör alla täcka sitt ansikte, ty Gud är mycket nära. De bör dölja sig i Jesus Kristus, ty han är den plats där de kan gömma sig. Klyftan i klippan är täckt av hans egen genomstungna hand, samtidigt som den ödmjuke sökande väntar i böjd ställning på vad Herren har att säga till sin tjänare. - Manuskript 84 b, 1897.

Ingen plats är olämplig för bön
Det finns inte någon tid eller någon plats där det är olämpligt att be till Gud. ... I folkvimlet på gatan eller mitt i en arbetssituation kan vi sända upp vår bön till Gud och be om gudomlig ledning precis som Nehemja gjorde då han kom med sin bön till kung Artaxerxes. - "Vägen till Kristus", sid. 74.

Vi kan samtala med Jesus när vi går på vägen, och han säger: Jag är vid din högra hand. Vi kan samtala med Gud i vårt hjärta. Vi kan vandra tillsammans med Kristus. När vi utför våra dagliga sysslor, kan vi uttrycka vårt hjärtas önskan ohörbart för något mänskligt öra, men detta ord kan inte dö bort i tysthet, inte heller kan det gå förlorat. Ingenting kan dränka själens innerliga längtan. Den lyfter sig över stojet på gatan och över maskinernas larm. Det är Gud vi talar till, och våra böner blir hörda. - "Evangeliets tjänare", sid. 191,192.

Det är inte alltid nödvändigt att böja knä för att kunna be. Lär dig att samtala med Frälsaren när du är ensam, när du går på vägen och när du är strängt upptagen av dagens plikter. - "Helse och livslykke", sid. 276.