Lojal eller illojal

Avfall
Från "Notebook Leaflet, The Church, ur. 3.
Min själ är nedtyngd av smärta på grund av vårt folks skuld. Vi lever i de sista dagarnas faror. En ytlig tro resulterar i en ytlig erfarenhet. Det finns en sorts botgöring som vi behöver ångra. All äkta erfarenhet när det gäller Bibelns undervisning, kommer att ha Herrens stämpel. Alla bör inse att det är nödvändigt att de har en personlig förståelse av sanningen. Vi måste förstå de läropunkter som upptäckts tack vare grundligt studium och bön. Det har visats mig att det bland vårt folk är en stor brist på kunskap när det gäller ursprunget av och framgången för den tredje ängelns budskap. Det är stort behov av att studera Daniels bok och Johannes Uppenbarelse. Vi behöver sätta oss grundligt in i dem, så att vi vet vad som är skrivet.

Som en konsekvens av det ljus som har getts mig, har det på ett mycket kraftfullt sätt gjorts tydligt att många kommer att lämna oss och hålla sig till andar som vilseför och till lärdomar som kommer från onda makter. Herren önskar att varje människa som bekänner sig tro på sanningen, skall ha en välgrundad förståelse av vad som är sanning. Det kommer att uppstå falska profeter, och de kommer att bedra många. Allt som kan skakas, kommer att skakas. Passar det då inte att varje enskild av oss förstår grunderna för vår tro? I stället för de många predikningarna borde det vara ett mer grundligt studium av Guds ord. Vi bör läsa Bibeln, skriftord för skriftord, och finna fram till de starka bevis som stöder de grundläggande lärosatser som har fört oss dit där vi nu befinner oss, på de eviga sanningarnas plattform.

Ryckts med av falsk helighet
Jag har blivit djupt bedrövad av att se hur snabbt somliga som har haft ljus och sanning, accepterar Satans bedrgeri och rycks med av en falsk helighet. När människor vänder sig bort från de milstolpar som Herren har fastställts för att vi skall förstå vår situation, så som den skildras i profetiorna, ger de sig in i något som de inte vet vart det leder.

Jag ställer mig frågande till om äkta uppror någonsin kan botas. Studera Korahs, Datans och Abirams uppror i boken "I historiens morgon". Detta uppror spred sig och omfattade mer än två män. * Det leddes av två hundrafemtio hövdingar i folket, väl ansedda män. Kalla uppror med dess rätta namn, och kalla avfall med dess rätta namn. Tänk igenom att den erfarenhet som Guds folk på den tiden hade, med alla dess förkastliga drag, har skrivits ned för att gå till historien. Skriften säger: "Det som hände dem tjänar som exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss." (1 Kor. 10:11). Om människor som känner sanningen, är så långt borta från sin store ledare att de vill ta den store ledaren för avfallet och kalla honom Kristus, vår rättfärdighet, är det på grund av att de inte har grävt djupt nog i sanningens källor. De är inte i stånd till att skilja det dyrbara materialet från det som inte är äkta.

(Här görs en jämförelse mellan Korahs uppror och ett avfall som två män stod i spetsen för.)
Läs de otaliga varningar som Guds ord ger i samband med falska profeter som skall komma in med sina villfarelser. Om det är möjligt, skall de till och med vilseleda de utvalda. När vi har sådana varningar, hur kan det då komma sig att församlingen inte kan skilja det falska från det äkta? De som på något sätt har vilseförts, behöver ödmjuka sig inför Gud och uppriktigt ångra sig för att de så lätt lät sig föras på avvägar. De har inte kunnat skilja den sanne herdens röst från den främmandes. Alla som detta stämmer in på, bör på nytt gå igenom denna del av sin erfarenhet.

Genom mer än ett halvt århundrade har Gud gett sitt folk ljus genom sin Andes vittnesbörd. Är det då, efter all denna tid, överlämnat till några få män och deras hustrur att föra hela de troendes församling ut ur villfarelsen och förklara att Ellen White är en svindlare och bedragare? "Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt." (Matt 7:20).

De som kan bortse från alla de bevis som Gud har gett dem, och förändra denna välsignelse till en förbannelse, bör skälva när det gäller deras egen själs säkerhet. Deras ljusstake kommer att flyttas från sin plats om de inte vänder om. Herren har utsatts för hån. Baneret för den första, den andra och den tredje ängelns budskap har överlämnats till att släpas i dammet. Om väktarna får tillfälle att föra folk på avvägar på detta sätt, kommer Gud att hålla några personer till ansvar för att de saknar förmågan att tydligt skilja och upptäcka vad för slags föda hans hjord har fått.

Avfall har skett, och Herren har tillåtit att sådana saker har fått utveckla sig under den tid som gått, för att visa hur lätt hans folk kommer att föras in på avvägar när de litar på människors ord i stället för att granska Skriften själva. Det gjorde de ädla troende i Berea för att se om det förhöll sig så. Herren har tillåtit att sådana saker får inträffa, som en varning om att det ske på nytt.

Uppror och avfall
Det ligger uppror och avfall i själva den luft vi andas in. Detta kommer att påverka oss om vi inte genom tro låter vår hjälplösa själ klamra sig fast vid Kristus. Om människor låter sig vilseledas så lätt nu, hur kommer de då att kunna bestå när Satan kommer att framställa sig som Kristi person och göra mirakler? Vem kommer att förbli opåverkad av hans missrepresentation när han utger sig för att vara Kristus? Det är bara Satan som tar på sig Kristi person och skenbart utför Kristi gärningar. Vad kommer att hindra Guds folk från att visa trohet mot dem som utger sig som Kristus? "Men gå inte dit, och följ inte med." (Luk. 17:23.)

Lärosatserna måste bli klart förstådda. De personer som godkänns till att förkunna sanningen, måste ha sitt ankare fast förankrat. Ankaret håller dem kvar, och skeppet kommer att stå emot storm och oväder. Bedragarna kommer att öka i antal, och vi måste kalla uppror med dess rätta namn. Vi måste förbli stående och vara klädda i hela rustningen. I denna kamp står vi inte bara inför människor, utan inför makter och myndigheter. Vi kämpar inte mot naturliga människor. Ef. 6:10-18 bör läsas noggrant i våra församlingar.

De som faller bort, ger röst åt drakens ord. Vi måste möta de sataniska redskap som gick ut för att föra krig mot de heliga. "I sitt raseri gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd." (Upp. 12:17). De som faller bort, lämnar Guds sanna och trofasta folk och fraterniserar med dem som representerar Barabbas. "Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt." (Matt. 7:20).

Jag skriver detta därför att många i församlingen har framställts för mig som om de ser människor gå omkring som träd. De måste ha en annan och djupare erfarenhet innan de kan upptäcka snarorna som har satts upp för att fånga dem i bedragarens garn. Det får inte lov att utföras några halvgjorda verk nu. Herren kallar ståndaktiga, beslutna och helhjärtade män och kvinnor som är villiga att ställa sig i bräschen och bygga upp muren (Jes. 58:12 - 14).

Alla våra predikanter i alla våra församlingar måste bära fram ett avgjort vittnesbörd. Gud har tillåtit att det förekommer avfall för att visa hur lite man kan lita på människor. Vi måste alltid se upp till Gud. Hans ord är inte ja och nej, utan ja och amen. - odaterat manuskript 148.