Sök hjälpen från Gud

(69) Sök hjälpen från Gud

Cooranbong, N. S. W., den 8. Juni, 1898.
Det förekommer tillfällen när sanningen måste sägas, oavsett om människorna lyssnar eller låter bli. Herren blir svårt vanärad när de, som bekänner sig tro på sanningen, inte uppnår inbördes samklang och i stället vänder sig till advokater. Kommer ni att studera Guds ord och lyssna till den instruktion, som ges på denna punkt? Guds saks väl skall inte anförtros åt män, som saknar samband med himmelen.

Angelägenheter har lagts fram för mig, som har fyllt min själ med stort ångest. Jag såg män gå arm i arm med advokater, men Gud var inte med i deras sällskap. Med många tankar om hur arbetet skall utföras, går de till advokater för hjälp med att genomföra sina planer. Jag har i uppdrag att säga att de inte handlar under inspiration från Guds Ande.

”Är det därför att det inte finns någon Gud i Israel som ni går och frågar Baal-Sebub, guden i Ekron?” 2 Kon. 1:3. Män i ansvariga positioner förenar sig med dem i församlingen och utanför den, vars råd är vilseledande. Är det nödvändigt för Herren att komma till er med en käpp för att visa att ni behöver en högre upplevelse, innan ni kan göras lämpliga för samband med familjen ovan? Tänker ni gå samman med män som har en förmåga att anklaga, tänka och tala ont om det, som Gud godkänner? I Herrens namn säger jag er, att ni behöver bättre urskiljningsförmåga och klarare andlig syn.

Om det ljus som Gud har gett er om och om igen – att missionscentra bör inrättas i många städer, samt att arbetet och de medel som lagts ned i Battle Creek bör delas och användas på många ställen – hade följts, skulle aldrig det nuvarande tillståndet av förvirring och brist på medel ha uppkommit.

(70) Män, som bor i Battle Creek, har åsidosatt Herrens råd för att det var mer praktiskt för dem att ha arbetet förlagt där. Gud har överlåtit dessa åt frukten av deras mänskliga visdom, och dess frukt ses i detta bryderi.

”Vem bland er fruktar HERREN och hör hans tjänares röst? Om han än vandrar i mörkret och inte ser någon ljusning, skall han förtrösta på Herrens namn och stödja sig på sin Gud. Men se, alla ni som tänder upp en eld och omger er med brinnande pilar, vandra i lågorna från er eld bland de brinnande pilar som ni har antänt. Av min hand skall detta drabba er, ni kommer att ligga i kval.” Jes. 50:10, 11.

”Säg därför nu till Juda män och till Jerusalems invånare: Så säger Herren: Se, jag bereder en olycka åt er, och jag tänker ut en plan mot er. Vänd därför om, var och en från sin onda väg, och ändra ert liv och era gärningar. Men de kommer att svara: Det är lönlöst. Vi vill följa våra egna tankar och göra var och en efter sitt onda och hårda hjärta. Därför säger Herren så: Fråga bland hednafolken: Vem har hört något sådant? Fruktansvärda saker har hon gjort, jungfrun Israel. Skall då snön från Libanons höga berg lämna mina åkerfält? Skall de friska vattnen som strömmar fjärran ifrån, sina ut? Men mitt folk har glömt mig och tänder rökelse åt avgudar, som har fått dem på fall där de färdas fram på de urgamla vägarna och slå in på obanade vägar och stigar.” Jer. 18:11-15.

Hälsomissionärernas uppgift
Gång på gång har Herren pekat ut det arbete, som församlingen i Battle Creek och övriga församlingar i Amerika skall göra. De skall nå en mycket högre standard i andligt avancemang, än vad de har uppnått. De skall vakna upp (71) ur sömnen och gå utanför lägret, och arbeta för själar som håller på att gå under.

Hälsomissionsarbetarna uträttar det länge försummade arbete, som Gud gav till församlingen i Battle Creek – de ger den sista inbjudan till festmåltiden, som Han har ordnat.

Mina bröder, varför håller ni så många saker fastkedjade i Battle Creek? Varför flyttar ni inte traktat- och missionsarbetet till andra städer, där det finns mycket missionärsarbete att utföra?

De många intressen, som förlagts till Battle Creek, bör delas upp flera gånger om och placeras i andra städer. Ni, som tror er vara vise män, kanske säger: ”Det kommer att kosta för mycket. Vi kan göra arbetet här i Battle Creek till billigare pris.” Tja, vet inte Herren allt detta? Är Han inte en Gud som genomskådar allt otroende resonerande, som håller så många intressen fastnaglade i Battle Creek? Han har uppenbarat för er, att centra bör upprättas i alla städer. Därmed skulle många i Battle Creek kallas att arbeta på andra ställen.

För att det skall utföras rätt, behöver hälsomissionsarbetet talanger. Det krävs starka, villiga händer, och klok, omdömesgill hantering. Men kan detta ske, medan de i ansvarsställning – konferenspresidenter och pastorer – spärrar vägen?

Herren säger till ordförandena för konferenser och andra inflytelserika bröder: ”Ta bort stötestenarna, som har lagts fram för folket.”

Vårt folk i Battle Creek har inte använt sina förmågor i planeringen och utformningen av hur man reser sanningens fana i regioner, där budskapet inte har kungjorts och där avgjorda ansträngningar bör göras. Herren har manat dr. Kellogg och hans medarbetare att göra arbetet, som hör till församlingen och som erbjöds dem, men som de valde att inte godta. I stället för att ta itu med arbetet de fått av Gud, (72) har några i Battle Creek, genom att gå sina egna själviska vägar, förblindat sin och andras andliga syn. Alltså har Gud lagt Sitt dyrbara verk i händerna på dem, som kommer att ta emot stafettpinnen och föra den framåt.

Gud är i Sin helgedom, och Han bor också med den som har en ödmjuk och botfärdig ande, för att återuppliva hjärtat hos de ångerfulla. Dessa, som gör hälsomissionsarbete, bör ha församlingens fulla stöd och samarbete. Utan detta kommer de att hindras. Men de kommer ändå att tåga framåt. Det ingår inte i Guds plan, att det skall finnas två församlingar i Battle Creek på grund av brist på samarbete. Hur mycket bättre det är att söka att uppnå ett mer enhetligt agerande. Om hälsomissionsarbetarna sår denna mödas frön i församlingarna överallt, om de arbetar i fruktan för Gud, kommer de att uppleva att många dörrar öppnas för dem, och änglar kommer att arbeta med dem.

Vänligen läs inbjudan till festmåltiden, och den sista inbjudan som skall göras. Studera vad som görs, för att efterkomma Jesu kommando. Jag kan inte förstå varför sådan likgiltighet uppvisas, varför ni står vid sidan av och klandrar samt drar er undan. Evangelienätet skall kastas i havet, och det fångar både bra och dåliga. Men eftersom det förhåller sig så, skall då män och kvinnor strunta i de ansträngningar som görs för att frälsa dem, som tror och som kommer att förenas i att nå den klass, om vilka Kristus talade då Han tillrättavisade fariséerna? Syndare och skökor, sade Han, ”skall gå in i Guds rike men inte ni.” Ser ni inte att det även i kyrkan finns de, som inte har något samband med Gud? Men Kristus säger: ”Låt ogräset och vete växa tillsammans fram till skörden. Och när skördetiden är inne, skall jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen som skall brännas upp, men vetet skall ni samla in i min loge.” [King James Version.]

När Herren påverkar församlingar och manar dem (73) att göra ett visst arbete, men de vägrar att göra detta arbete; och när vissa förenar sina mänskliga ansträngningar med det gudomliga och strävar efter att nå till djupet av mänskligt ve och elände, kommer Guds välsignelse att vila rikt över dem. Även om endast få tar emot vår Herre Jesu Kristi nåd, kommer deras arbete inte att vara förgäves; för en själ är dyrbar, väldigt värdefull, i Guds åsyn. Kristus skulle ha dött för en enda själ, så att denna människa skulle kunna leva genom evigheten.

Låt oss studera det artonde kapitlet i Matteus. Detta kapitel bör upplysa våra ögon. ”Se till”, säger Kristus, ”att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte. Ty Människosonen har kommit för att frälsa det som var förlorat. Vad tror ni? Om någon har hundra får och ett av dem kommer bort, lämnar han då inte de nittionio i bergen och går ut och letar efter det som gått vilse? Och om han finner det, amen säger jag er: Han gläder sig mer över det fåret än över de nittionio som inte har gått vilse. Så är det heller inte er himmelske Faders vilja att någon enda av dessa små skall gå förlorad.” Matt. 18:10-14.

Många själar håller på att räddas, de håller på att bli bortslitna ur Satans händer, av trogna arbetare. Någon måste känna en själens börda att finna dem, som har gått förlorade för Kristus. Undsättningen av en själ, över vilken Satan har segrat, orsakar glädje ibland de himmelska änglarna. Det finns de, som har förstört Guds moraliska avbild i sig själva. Evangeliets nät måste samla in dessa stackars utstötta. Guds änglar kommer att samarbeta med dem, som är engagerade i detta arbete, som gör allt för att frälsa själar som håller på att förgås, för att ge dem möjligheter som många aldrig har haft. Det finns inget annat sätt att nå dem på, utom på Kristi sätt. Han verkade alltid, för att lindra lidande och undervisa om rättfärdighet. Endast så kan syndare höjas från djup förnedring.

(74) Arbetarna måste verka i kärlek, ge dem som behöver deras hjälp mat, rening och kläder. På detta sätt görs dessa utstötta beredda att få veta, att någon bryr sig om deras själar. Herren har visat mig att många av dessa fattiga utstötta från samhället kommer, tack vare mänskliga redskaps tjänande, att samarbeta med gudomlig makt och sträva efter att återställa moraliska Guds avbild i andra, för vilka Kristus har betalat priset med Sitt eget blod. De kommer att kallas för Guds utvalda och dyrbara, och kommer att stå bredvid Guds tron.

---------------------

Ett varningens ord
”Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra.”

”Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. Men det förstår ni att om husets ägare visste när på natten tjuven kom, då skulle han hålla sig vaken och inte tillåta att någon bröt sig in i hans hus. Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen. Om det finns en trogen och förståndig tjänare, som av sin herre blivit satt över de andra tjänarna för att ge dem mat i rätt tid, salig är den tjänaren, om hans herre finner honom göra så, när han kommer. Amen säger jag er: Han skall sätta honom över allt vad han äger. Men om tjänaren är ond och säger i sitt hjärta: Min herre dröjer, och han börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med dem som är druckna, då skall hans herre komma en dag när tjänaren inte väntar honom och i en stund han inte känner till och hugga (75) honom i stycken och låta honom få sin plats bland hycklare. Där skall man gråta och skära tänder.” Matt. 24:30, 31, 42-51.

Bröder, var försiktiga, ytterst försiktiga. Det är ett arbete som utförs av medicinska missionärer, som motsvarar beskrivningen som ges i verserna 48-51. Herren arbetar för att nå de mest fördärvade. Många vet vad det innebär att känna sig dragen till Kristus, men sakna modet att gå ut i krig mot aptit och passion. Men arbetarna får inte låta sig bli modstulna av detta; ty det står skrivet: ”i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror.” 1 Tim. 4:1. Är det bara de, som räddats från de största djupen, som kan få ett återfall? Det finns pastorer, som har haft ljus och kunskap om sanningen, som inte kommer att segra. De begränsar inte sin aptit och sina passioner eller förnekar sig själva för Kristi skull. Många fattiga utstötta, även tullindrivare och syndare, kommer att förstå det hopp, som finns för dem i evangeliet och kommer hellre att nå himmelriket i stället för dem, som har haft stora möjligheter och stort ljus, men som har vandrat i mörker. Den sista stora dagen skall många säga: ”Herre, Herre, öppna åt oss.” Men dörren kommer att vara stängd, och deras knackande kommer att vara förgäves.

Vi bör ta dessa saker på största allvar, för de är sanna. Vi bör ha en hög uppskattning av sanningen och av värdet av själar. Tiden är knapp, och det finns ett stort arbete att göra. Om ni inte känner något intresse för det arbete som fortskrider, om ni inte uppmuntrar hälsomissionsarbete i församlingarna, kommer det att ske utan ert medgivande; för detta är Guds verk, och det måste göras. Mina bröder och systrar, ställ er på Herrens sida och var allvarliga, aktiva, modiga medarbetare åt Kristus. Samverka med Honom för att söka efter och frälsa de förlorade.

---------------------