Försvara hälsoarbetet

(166) Cooranbong, N. S. W., den 1. Februari, 1899
Jag vänder mig till dem i ansvarsställning inom Generalkonferensen och till dem, som arbetar med hälsomission. Jag har också i uppdrag, att tala till församlingen i Battle Creek och till våra övriga församlingar.

Beträffande hälsomissionsarbetet har jag blivit ombedd att säga, att vi riskerar att betona vissa saker för mycket inom ett visst område. Men vad jag säger härvidlag skall inte tolkas som att jag på något vis rättfärdigar dem, som fjärmar sig från hälsomissionsarbetet. Det är många, som ogillat denna verksamhet. De borde väga sina ord om detta ämne på guldvåg, ty de är inte fullt insatta i det, eftersom de inte har vandrat i ljuset. Oavsett ställning inom Guds verk, borde de noga akta sig för att uttala ord, som kommer att avskräcka och hindra våra konferenser från att gripa tag i det här arbetet. Den inställning, som vissa haft beträffande hälsomissionsarbete, gör deras ord härom betydelselösa. De saknar klarsyn; deras omdöme är skadat.

Varje gren i verket behövs, men varje gren av verket skall stå under Guds uppsyn. Hälsomissionsarbetet skall för Guds sak vara detsamma, som högerhanden är för kroppen. Det vore inte rätt, att kroppens samlade kraft skulle skänkas åt högerhanden, och det vore heller inte rätt, att satsa all kraft på Guds sak i hälsomissionsarbetet. Ordets förkunnelse måste upprätthållas, och det måste förekomma enhet, fullständig enhet, inom Guds verk. De, som saknat intresse för hälsomissionsarbete, visar högerhanden inom Guds verksamhet ringaktning. Måtte alla dessa ändra inställning till denna verksamhet. Måtte de tala (167) så litet som möjligt, tills de kommit till rätt insikt. Tiga är guld, när sinnet inte är helgat och därför inte förmår att urskilja vad andligt är.

Behov av försiktighet
I nutiden föreligger det ett stort behov av vaksamhet och försiktighet. ”En människa skall vara snar att höra och sen att tala och sen till vrede.” Jak. 1:19. Låt oss åtlyda varningen: ”Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort ifrån dem. Ty sådana tjänar inte vår Herre Jesus Kristus . . . och med milda ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor. Er lydnad är ju känd av alla. Därför gläder jag mig över er, men jag vill att ni skall vara förståndiga i fråga om det goda och oskyldiga i fråga om det onda.” Rom. 16:17-19.

”I vår Herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att alla vara eniga i det ni säger och inte låta stridigheter förekomma bland er, utan vara fullkomligt enade i samma uppfattning och samma mening.” 1 Kor. 1:10. Detta är Guds vilja beträffande oss. Skall vi förverkliga den? ”Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? . . . Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet.” Verserna 18-24.

(168) Vilken förändring skulle inträffa, om alla i ansvarsställning ville inse, att de arbetar under en allseende Guds uppsikt. Vad som nu behövs, är att den Helige Ande fritt får verka på sinnen och hjärtan. Annars kommer våra ansträngningar att bli fruktlösa. När Anden formar och gestaltar oss, kommer våra ord och handlingar att visa tacksamhet av hjärtat.

Betydelsen av hälsomissionsarbete
Det föreligger ett stort behov av ökad insikt om varje del av hälsoreformen. De, som har haft förmånen att höra sanningen, skall stöta bestämt i basunen när de förkunnar den tredje ängelns budskap. Särskilda inriktningar inom verket skall bedrivas, såsom hälsomissionsarbetet. Denna verksamhet skall skötas i kombination med evangelii förkunnelse för vår tid. Äkta hälsomissionsarbete är de glada nyheterna omsatta i praktiken. De, som ej inser vikten av detta arbete, skall inte känna sig myndiga att styra över någon del därav, förrän de förstår dess betydelse.

Det är min bestämda uppfattning, att Herren uppnått mycket gott genom hälsomissionsverksamheten, och att Han har använt Sig av vår ledande läkare som Sitt utsedda verktyg. Hälsomissionsarbetet har dock inte helt varit utan sina brister. Med det har blandats mycket, som delvis skymt dess helighet. Men Herren kommer att hålla uppsikt över Sitt verk, och se till att denna gren härav inte blir illa avpassad i förhållande till den övriga verksamheten. Arbetet kommer inte att bli lidande, om församlingen står upp och strålar, så att det blir uppenbart att hennes ljus har kommit och att Herrens härlighet omger henne.

Hälsomissionsarbetarna skall vara rena, helgade, förfinade. De skall uppnå den högsta nivå av duglighet. De skall formas och gestaltas i enlighet med Guds likhet. Sedan kommer de att inse, att hälsoreformen och den medicinska missionsverksamheten skall gå hand i hand med förkunnelsen av evangeliet.

(169) Orsaken till att församlingsmedlemmar inte förstår sig på denna gren av verket, är att de inte följer ljuset, de går inte i takt med sin store Ledare. Det medicinska missionsverket kommer från Gud och bär Hans godkännandemärke, Hans signatur. Av detta skäl måste människorna hålla tassarna borta och icke längta efter, att få leda det enligt eget behag.

Vårt budskap är ett världsomspännande budskap. Och samtidigt som alla medel inte skall gå till en inriktning inom arbetet – så att det sista evangeliska budskapet inte når ut till nya områden – skall hälsomissionen på inget sätt nedvärderas eller förklenas; den skall inte framställas som en sämre verksamhet. Världen är en enda stor sjukstuga; dess invånare fördärvar den, och lidande förekommer allestädes. Herren har gett vår ledande läkare i uppdrag, att bistå ett folk för att det skall kunna förbli stående på Guds stora dag. Dock skall han verka under Guds överinseende. Det finns vissa saker i hans metoder, som behöver rättas bättre efter den högste arbetarens grundsatser.

Orsaken till församlingens andiga nedgång
Den, som utsetts till att göra sitt inom verket för vår tid, skall känna det allvarsmättade ansvar, som vilar på honom. Vi arbetar med evigheten i sikte. Om vi äter av brödet, som kom ned ifrån himmelen, kommer vi att vara Kristuslika till ande och sinnelag. Vi lever i en tid, när det ej får förekomma någon andlig latmask. Varje själ skall vara laddad med den himmelska livsströmmen. Ofta ställs frågan: ”Vad orsakar den andliga nedgången inom församlingen?” Svaret lyder: ”Medlemmarna låter sinnet lockas bort från Guds ord.” Vi blir uppbyggda till kroppen av det vi äter, och på samma sätt avgörs beskaffenheten hos vår andlighet av sinnets föda. Vi skall ge sinnet och hjärtat passande näring, genom att äta Guds Sons kött och dricka Hans blod.

Kristus tillkännager: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som (170) tror på mig har evigt liv. . . . Jag är det levande brödet, som kommer ner från himlen. Den som äter av det brödet, han skall leva i evighet. Och det bröd, som jag skall ge är mitt kött, som jag skall ge för världens liv. . . . Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall uppväcka honom på den yttersta dagen. Ty mitt kött är verklig mat, och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. Såsom den levande Fadern har sänt mig, och jag lever för Faderns skull, så skall också den som äter mig leva för min skull.” Joh. 6:47-57.

Vi måste stanna kvar i Kristus, och Kristus måste stanna kvar i oss; ”ty vi är Guds medarbetare”. Den kristnes verk är ett enskilt verk. Måtte Guds arbeta upphöra med att finna fel, ty detta är en synd. De borde snarare höja sig själva, såsom de anser att medarbetarna borde göra. Det är deras förmånsrätt, att leva i Kristus genom att äta livets bröd. De, som gör det, kommer att vinna en hälsosam, växande erfarenhet, och Guds rättfärdighet kommer att vara deras förtrupp, i och med att de utför det i Jesajas femtioåttonde kapitel noggrant beskrivna verket.

Åt var och en ett arbete
Varje del av Guds verksamhet skall erkännas. ”Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp”. Ef. 4:11, 12. Detta Skriftställe visar, att det skall förekomma olika slags arbetare, olika slags verktyg i Guds hand. Var och en har sitt enskilda arbete. Det krävs inte av någon, att den skall gripa tag i en annan persons arbete och försöka att utföra det, trots att personen inte lärt sig det. Gud har gett var och en vederbörandes uppdrag, i enlighet med personens förmåga. Någon kanske tror sig äga en så hög ställning, att han får diktera åt andra arbetare, men det skall icke förekomma. Okunnig i deras arbete, som han är, skulle han gå framåt där de skulle backa, och backa där de skulle gå framåt, (171) och detta eftersom han bara delvis kan skönja vingården, där han verkar.

Lev för Gud. Gör Frälsarens undervisning till en del av ditt liv. Din stig kommer att lysas upp av ett klart, strålande ljus. Du kommer att få den himmelska smörjningen och hjälpas att undvika allvarliga misstag. Stirra dig aldrig blind på det arbete du utför inom en del av Herrens vingård, så att du inte förmår att förstå och uppskatta det arbete, som andra gör inom andra delar av vingården. Det är möjligt, att de troget uppodlar sina förmågor, så att de kan ge dubbel avkastning på dem åt sin Gud. Måtte var och en först ägna sig åt sitt eget arbete och se till, att det fullbordas och är utan fläck och skrynka, som eljest skulle ärra dess fullständighet. Låt sedan Gud avgöra, åt vem Han skall säga: ”Bra, du gode och trogne tjänare. Du har varit trogen i det lilla. Jag skall sätta dig över mycket. Gå in i din herres glädje!” Matt. 25:23.

---------------------