Värdet av Guds ord

Oakland, California, den 13. Juni, 1901.
Till en läkare och dennes hustru
Käre broder, kära syster! Vår hemresa blev väldigt givande. Jag bevistade möten på många ställen. I Indianapolis överraskades jag av det stora antalet troende. Två gånger talade jag där. Herren gav mig ett budskap till folket liknande det i Battle Creek beträffande de villfarelser, som har smugits in ibland oss. Folket var redo att höra och ta emot ordet.

När villfarelse kommer in i våra led skall vi inte börja strid om den. Vi skall med trohet framhålla det tillrättavisande budskapet och därefter skall vi leda folkets tankar bort från fantasifulla, felaktiga idéer genom att framhålla sanningen i motsats till villfarelsen. När vi framställer himmelska ämnen kommer de att öppna sinnet för principer som vilar på en grundval som är lika bestående som evigheten. Troende människor som har en fast och konsekvent kristen övertygelse och en solid karaktär, är till stor hjälp i Mästarens tjänst. Ingen kan leda dem bort från tron. För dem är sanningen en dyrbar skatt.

I Guds ord finner vi sanningen om Gud. De som anser att man måste söka i andra källor efter sanningen för denna tid behöver en ny omvändelse. De har felaktiga vanor som de måste rätta till, onda vägar som de måste komma bort ifrån. De behöver på nytt söka efter sanningen, sådan den är i Jesus, för att deras karaktär skall kunna byggas upp i överensstämmelse med Kristi lärdomar. Efterhand som de kommer bort från sina mänskliga föreställningar och tar itu med de plikter som Gud gett dem, när de betraktar Kristus och blir förvandlade till Hans likhet, kommer de att säga: ”Närmare Gud till dig, närmare dig.”

Med Guds ord i handen kommer vi att steg för steg i helgad kärlek söka oss till Jesus. Efterhand som Guds Ande (193) blir bättre känd kommer Bibeln att tas emot som den enda grundvalen för vår tro. Guds folk kommer att ta emot Ordet som blad från livets träd, mer dyrbart än fint guld som är renat i elden, mäktigare att helga än något annat medel.

Lön för trofast studium
Kristus och Hans Ord är i fullkomlig harmoni med varandra. När man tar emot dem och tror på dem, öppnar de en trygg väg för alla som är villiga att vandra i ljuset liksom Kristus är i ljuset. Om Guds folk ville värdesätta hans Ord skulle vi få en himmel i församlingen här nere. De kristna skulle vara ivriga och hungriga efter att studera Ordet. De skulle söka att finna tid till att jämföra Skriftställe med Skriftställe och att dröja kvar vid Ordet. De skulle vara mer ivriga efter Ordets ljus än efter morgontidningen, veckotidningar och romaner. Deras högsta önskan skulle vara att ”äta Guds Sons kött och dricka hans blod”. Och som en följd av detta skulle deras liv motsvara detta Ords löften och principer. Dess undervisning skulle för dem bli som bladen på livets träd. Det skulle för dem bli en källa av vatten som väller fram till evigt liv. Uppfriskande skurar av nådens regn skulle vederkvicka och återuppliva själen och komma den att glömma all möda och all trötthet. De skulle bli styrkta och uppmuntrade genom det inspirerade Ordet.

Predikanterna skulle bli inspirerade med gudomlig tro. Deras böner skulle präglas av allvar och fyllas med gudomlig förvissning om sanningen. I solljuset från himmelen skulle de glömma all trötthet. Sanningen skulle inflätas i deras liv och dess himmelska principer skulle bli som en frisk, levande ström som ständigt tillfredsställer själen.

Herrens sätt att tänka skulle bli regeln i den kristnes liv. Hela hans väsen skulle genomträngas av himmelens livgivande (194) principer. Anhopningen av intigheter som upptar tiden för så många sjunker tillbaka till sina riktiga proportioner inför en sund, helgande biblisk fromhet.

Bibeln och endast Bibeln kan åstadkomma detta goda resultat. Den är Guds visdom och Guds kraft och den verkar med all kraft i den mottagliga människans hjärta. O, vilka höjder vi skulle kunna nå om vi ville lägga vår vilja under Guds vilja. Det är Guds kraft vi behöver varhelst vi är.

Den ytlighet som belastar församlingen gör den svag och likgiltig. Fadern, Sonen och den Helige Ande söker och längtar efter att finna kanaler genom vilka sanningens gudomliga principer kan flyta ut till världen.

Konstgjort ljus kan kanske uppträda och göra anspråk på att komma från himmelen, men det kan inte lysa på samma sätt som helighetens stjärna, stjärnan med himmelsk glans, och leda pilgrimens och främlingens fötter in i Guds stad. Falskt ljus kommer att inta det sanna ljusets plats och många människor kommer att till en tid bli bedragna. Gud förbjude att detta skulle hända oss. Det sanna ljuset lyser nu och kommer att upplysa människor som har själens fönster öppna mot himmelen.

---------------------