- Tilbake

1888-materialer, kap 3, - 5. august 1888 - »Til brødrene som samles til generalkonferansen: Vær dere fullkomne«

Healdsburg, Cal., 5.august, 1888.
Kjære brødre som skal samles til generalkonferansen:—
Vi har inntrykk av at denne samlingen vil være det viktigste møtet dere noensinne har vært med på. Dette burde være en periode hvor Herren søkes alvorlig og hvor dere ydmyker hjertene deres for Ham. Jeg håper at dere vil se på dette som den beste anledningen til å be og å rådføre dere med hverandre. Hvis apostelens formaning om å verdsette andre høyere enn oss selv blir nøye overholdt, så kan dere nøye søke i skriftene, med ydmykt sinn, og med Kristi ånd, for å se hva sannhet er.

Ingenting går tapt av sannheten ved å undersøke den nøye. La Guds ord tale for seg selv. La det være sin egen fortolker og sannheten vil skinne som dyrebare perler blant skrot.

Det er blitt vist meg, at det er mange av predikantene våre som tar tingene for gitt. De vet ikke selv, ved nøye studie av skriften, om de bygger på sannhet eller villfarelse. Hvis de forkynte mye mindre og brukte mye mer tid på sine knær for Gud og ber om at Han vil åpne deres forståelse for sannheten i Hans ord, så de selv kan kjenne at føttene deres står på et solid fjell, vil Guds engler være omkring dem og hjelpe dem i deres strev.

Den mest fantastiske latskap får fritt løp hos en stor del av våre predikanter, som vil la andre søke skriftene for seg. De tar sannheten fra deres lepper som et tydelig faktum, men de vet ikke at det skal være bibelsk sannhet gjennom deres egne personlige undersøkelser av Bibelen, og ved Guds ånds dype overbevisning i deres hjerte og sinn.

La enhver sjel nå bli frigjort for misunnelse, sjalusi, onde tanker og bringe hjertene sine i tett forbindelse med Gud. Hvis alle gjør dette, vil de få den kjærlighet som Kristus viste for dem til å brenne på deres hjertes alter. Alle grupper vil ha Kristen vennlighet og kristen ømhet. Det vil ikke være noen strid; for Guds tjenere vil ikke stride. Det vil ikke være noen partiskhet og det vil ikke være selvisk ærgjerrighet.

Våre folk må hver for seg forstå Bibelens sannhet grundigere, for de vil helt sikkert kalles frem for rådssamlinger; de vil kritiseres av skarpsindige og kritiske mennesker. Det er en ting til som bifaller sannheten og andre ting, i tett ransakelse, som Bibelstudiene, å vite hva sannhet er.

Vi er blitt informert om våre farer, prøvelser og fristelser som er like foran oss, og nå er det tid til å anstrenge oss og forberede oss selv til å møte fristelser og nødsituasjoner som er like foran oss.

Hvis sjeler forsømmer å innføre sannheten i deres liv, og helliggjøres gjennom sannheten, så de vil kunne danne grunnlag for det håpet de har i seg, med saktmodighet og frykt, vil de feies bort av mange villfarelser og kjetterier, og vil miste sine sjeler. Jeg ber dere, mine brødre, for Kristi skyld, å ikke være selvisk ærgjerrige.

Idet dere samles til disse generalforsamlingsmøtene, formaner jeg dere å anstrenge dere personlig for å rense sjel og ånd fra all uren innflytelse som skiller dere fra Gud. Mange, mange vil gå fortapt, fordi de ikke har studert sine Bibler på sine knær med alvorlig bønn til Gud, om at Guds må gå inn i Guds ord og gi lys til deres forståelse. All egoistisk ambisjon bør legges til side, og du bør trygle Gud om at hans Ånd skal komme ned over deg, slik den kom over disiplene som var samlet på pinsedagen. «Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne.» (Apg 2,1-4) La hvert hjerte bli underlagt Gud. Grip fatt i en levende tro, i seier over Satan.

Hvis alle som hevder å tro Bibelen, trodde den var Guds orakler, som en virkelig guddommelig kommunikasjon som underviser hver sjel hva de skal gjøre for å bli frelst, hvilken forskjell vil ikke det vise på arbeidet deres. Det er fordi så mange som håndterer Guds ord når de åpner skriftene for andre, ikke selv flittig studerer skriftene eller selv er Ordets gjørere, at de vokser så lite i nåden og kommer til menns og kvinners fulle vekst i Kristus Jesus. De tolker skriftene mest fra andres lepper, men anstrenger seg ikke for å søke selv, for å vite hva som er sannhet.

Alle misforståelser og stridigheter kan med glede og suksess justeres av det levende vitnesbyrdet fra Guds ord. En av de største hindringer for at vi kan vokse åndelig er den store mangel på kjærlighet og respekt som vi vise hverandre. Vi bør søke alvorlig, med alle ord og handlinger, å besvare Kristi bønn, og oppmuntre til den enighet som uttrykkes i Kristi bønn, så vi kan være ett slik han er ett med Far.

All likegyldighet mot hverandre bør overvinnes på iherdig vis, og alt som tenderer til uenighet hos brødre, bør legges bort. Med Jesu Kristi kjærlighet i hjertet vil disse små ting fortæres, også de større ting som splitter hjerterne. Satan ser at det er styrke i enighet; at i variasjon og splittelse er det svakhet.

Hva vi behøver er himmelens opplysning, så at når vi ser på ansiktene til våre brødre, kan vi tenke: Dette er de som er blitt kjøpt for prisen i Kristi blod. De er dyrebare i hans øyne. Jeg må elske dem likesom Kristus har elsket meg. Dette er mine medarbeidere på høstmarken. Jeg må være fullstendig forent med dem, jeg må bare si ord som oppmuntrer og hjelper dem frem på deres vei.

Mine brødre, dere er Kristi soldater som fører aggressiv krig imot Satan og hans hær, men det sårer Guds Ånd når dere tenker ondt om hverandre, og lar fantasien i dere hjerter kontrolleres av den store anklageren, det er hans arbeid å anklage dem for Gud dag og natt. Satan har trent soldatene sine til det spesielle arbeide med å bryte den foreningen Kristus har gjort et så stort offer for å opprette mellom sine brødre.

Vi er bundet til hverandre med den hellige forenings hellige bånd. Men det er fiendens arbeid å skape en partiskhet, og noen kjenner at de gjør Guds arbeid med å styrke fordommer og sjalusi blant brødre. Gud vil ha en hellig orden til å eksistere blant sine medarbeidere, så de kan bindes sammen ved Kristus i Herren Israels Gud. Vi skal være trofaste, oppriktige og tro mot hverandres interesser. Vi skal hele tiden lytte etter ordre fra vår hærfører, men ikke bliv skyldig i å lytte til anklager mot våre brødre eller forestille oss ondskap fra våre brødre.

Våre interesser må bindes opp med våre [brødres], og det er helt sikker intet annet enn djevelens arbeid å skape mistenksomhet og sjalusi mellom disse to grenene av arbeidet i våre forlag. Vi arbeider for samme sak, under den samme Mester. Det er et arbeid for å forberede Guds folk i disse siste dager.

Framgangen og det gode omdømme til disse institusjonene må voktes nøye, idet vi må bevare vår egen ære og omdømme. Alt som taler ondt, alle ord som smaker av sarkasme, enhver innflytelse som setter [våre brødre eller alle grener i Guds verk] i dårlig lys, påvirker alt sammen bort fra Kristi bønn. Satan arbeider på den måten, for at Kristi bønn ikke skal bli besvart, og han har hjelpere i alle de menn som hevder å gjøre Guds verk.

Alt som sies for å skape onde tanker, eller kaste slør, eller kaste skygge over dem, som er engasjert i disse utpeke agenturer, arbeider på Satan side av problemet. Det fører kun til svakhet for våre egne sjeler og er en stor hindring for å fremme Guds verk.

I årevis [har det] blitt vist [meg] at alt som kjennetegnes av dette var fryktelig for Guds ånd. Det ga vår tros fiender en stor fordel i å få den feile oppfattelsen at [Guds medarbeidere] søkte å få en fordel. Noen som tror at de virkelig gjør Herrens verk er sakens forrædere. De sier ord som, om de var klar over at det er Satans kurs å skape splid og å skille hjerter fra hverandre. Misunnelse er mer vanlig en vi tror. Fordom blir oppmuntret og blir sterk av overbærenhet i hjertet blant de som skulle skille dets grusomme innflytelse og vrake det fra sin sjels tempel. Sjalusi er like grusomt som graven, men Satan gjør dette til en mesterlig fristelse. Ikke bare for fremmedgjorte venner, men for brødre.

Det er på høy tid at hver sjel blir betrodd ansvar, med ansvar som gransker hans eget hjerte flittig, med opplysningen av Guds ord, for å se om han virkelig er i troen og kjærligheten til sannheten. Åndens kjærlighet til hverandre, slik Kristus beviste for oss, vil lede oss til å nøye søke alle impulser, alle holdninger og følelser som er tillatt. I lys av Guds hellige lov kan hjertet åpnes for å overbevise om vi holder den hellige lovs prinsipper eller ei. Det er en tydelig plikt som Gud har pålagt sjelene våre, å bringe vår vilje og ånd under kontroll av Guds Ånds gudommelige innflytelse. Når vi gjør detteskal vi reise oss opp over alle disse tarvelige og uheldige følelser. Alle de seirene brødrene våre vinner skal vi være like glade for å se som om vi vant dem selv.

Brødre, når vi er ordets gjørere og ikke bare hørere, vil vi tenke mye mindre på selvet og verdsette andre høyere enn oss selv. Den største forbannelse blant våre predikanter i dag er å søke etter det høyeste sted. Full av selvfølelse og selvtillitføler de ikke sitt behov for at Kristi stadige nåde arbeider med alt deres strev. Uansett hva du likner i Kristi karakter, i renhet, med utholdende kraft, med hellig fromhet, vil det gi deg posisjon og få andre til å sette pris på deg. Vi bør nøye undersøke Guds åpenbaringer. Selvrettferdighetens klær må legges til side. La Guds ord, som du tar i hendene dine bli studert med enkelhet. Sett pris på ærbødigheten for det og studer det med oppriktige hensikter.Vi skal ikke gjøre opp vår mening og så tolke alt for å nå dette målet. Det er her noen av våre store reformatorer gikk feil. Og dette er årsaken til at menn som i dag kunne vært mektige seierherrer for Gud og sannheten, fører krig mot sannheten.

La hvert ord, hver tanke og all opptreden smake av belevenhet og høflighet mot hverandre som skriften påbyr. Gud vil at vi først skal lære av de levende orakler, og deretter fra Gud, om hvordan vi skal behandle våre medmennesker. Dette er Guds ordre.

Guds ord er den store feilfinner. Vi tror alt må bringes til det. Bibelen må være standard for all lære og praksis. Vi må studere den ærbødig. Vi skal ikke ta imot noens meninguten å sammenligne den med Skriften. Her er det den guddommelige autoritet som er høyest i spørsmål om tro.

Det er den levende Guds ord som skal avgjøre alle kontroverser. Det er når mennesker blander sine egne menneskelige fikse ideer med Guds sanne ord ved å gi skarpe støt til dem som er i strid med dem, at de viser at de ikke har en hellig ærbødighet til Guds inspirerte ord. De blander det menneskelige med det gudommelige, det alminnelige med det hellige og de forringer Guds ord.

Når vi leter i Skriften må vi fylles med visdom og kraft som er over det menneskelige, som vil bløtgjøre og underlegge seg de harde hjertene våre så vi kan granske skriften som flittige studenter og vil motta det innpodete ordet så vi kan kjenne sannheten, så vi kan lære andre det slik det er i Jesus.

Den riktige fortolkningen av skriftene er ikke alt det Gud forlanger. Han pålegger oss at vi ikke bare kjenner sannheten, men at vi skal [praktisere] sannheten som den er i Jesus. Vi skal sette hans ånd ut i praksis, i vår omgang med medmennesker som ga oss sannheten. Vi skal ikke bare søke etter sannheten som etter skjulte skatter, men som en tydelig nødvendighet. Hvis vi er Guds medarbeidere skal vi gå inn på de betingelser som er i hans ord og slippe Kristi ånd inn i hjertene våre. Da vil vi blir virkelige lærere som gjør sannheten kjent for andre, slik som den er åpenbart i hans ord. Kristi ambassadører må legge bort all lettsindighet, spøk og skjemt, og tarvelighet. All stolthet, misunnelse, onde tanker og sjalusi må overvinnes ved Kristi nåde. Edruelighet, ydmykhet og gudsfrykt må oppmuntres og vises i liv og karakter. Vi må spise Guds Sønns kjøtt og drikke hans blod. Det er å gjøre hans ord, å veve Kristi ånd og gjerninger inn i våre liv og karakter. Da blir vi ett med Kristus slik han er ett med Faderen. Ser vi til Jesus ser vi hvor fullstendig hver av Guds egenskaper er blitt framstilt i Kristi fullkommenhet. Vi blir forvandlet ved å se hans bilde. Da får vi del i guddommelig natur og unnslipper fordervelsen som er i verdens lyster.

Det er ingen garanti om at læren vår er rett og fri for alle agner og villfarelse med mindre vi gjør daglig Guds vilje. Gjør vi hans vilje skal vi kjenne læren Vi skal se sannheten i dens hellige skjønnhet. Vi skal akseptere den med ærbødighet og gudsfrykt, og så kan vi overbringe det vi vet er sannhet til andre. I dette høytidelige arbeid må det ikke være følelser av overlegenhet og selvopphøyelse.

Alle som har sannheten kan godt være rettferdig i diskusjon, for sannheten vil føre til seier. Det er den eneste måten som Guds ord kan ransakes med suksess. Dersom selvet blir brakt inn, vil sannheten ikke undersøkes i Kristi ånd. All fariseisme må legges til side. Alle antakelser og forutinntatte meninger skal testes grundig etter sannhetens standard.

Den sjel som elsker Gud og hans verk vil være like oppriktig som dagen. Det vil ikke komme smålige innvendinger og Skriftens sanne budskap vil ikke unngås. Guds ord er fundamentet for all lære. Noen tror det er et tegn på intelligens og eleganse for dem å ta opp sidespørsmål og de fordreier bibeltekster på en bestemt måte som dekker over sannheten.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29