Tilbage

8. – Et vanskeligt regnestykke.

Henvisninger: Life sketches s. 20, 26, 27, 57, 58 - Den store strid s. 287-297. Teacher’s guide for the Bible, Grades 1 and 2, s. 226. - Malakias 3, 1. 2. 5.
Dagens tekst: Daniel. 8,14.

1. scene – Herr Miller lærer bibelsk matematik.
(Sæt ikke Miller op endnu.)

Vi har hørt flere fortællinger om Jesu andet komme, med tegn fra Bibelen som beviser at det nærmer sig.

Hvor mange af jer kan lide matematik i skolen? Jeg ser at nogle af jer kan lide det, andre ikke. Wiliam Miller kunne godt lide matematik, og han fandt til og med matematik-problemer i Bibelen. Faktisk fandt han et så stort og vanskelig regnestykke at det tog lang tid for ham at regne det ud. Ingen havde regnet det ud før, og de fleste mennesker vidste ikke engang at det fandtes i Bibelen. Dette problem var så vanskeligt at Miller brugte mange dage og nætter i studium og bøn i lang, lang tid.

Miller brugte det meste af sin tid til at studere Bibelen. (49 ved pulten) Han fandt dette store problem i Daniel 8,1: ”I Belsassars tredje regeringsår fik jeg, Daniel, et syn. . . . ” Vi ser at Daniel havde et syn fra Gud som ligner noget drømmen, som kong Nebukadnesar havde. Daniel hørte nogle som talte i synet. Vers 13 står der: ”Så hørte jeg en af de hellige tale, og en anden hellig sagde til ham som talte: ”For hvor lang tid gælder synet. . ?” ”Nu ville vi sige det omtrent sådan: ”Hvor længe er der til det skal ske som jeg så i synet?” Vers 14 var det vers som Miller var specielt interesseret i, fordi det svarede på spørgsmålet om – ”hvor længe”. ”Og han sagde til mig: To tusinde og tre hundrede aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin ret igen.”

Bibelen siger at eftersom Daniel havde set dette syn, var han ivrig efter at få at vide hvad det betød. I synet stod en mand foran Daniel. Pludselig hørte Daniel en stemme: ”Gabriel, forklar synet for ham.”

Gabriel er den vigtigste engel i himmelen. Han er nogle gange kaldt budbærer-englen”, fordi han har bragt så mange budskaber fra Gud til menneskene på denne jord. Vi husker fortællingen om da Gabriel kom til Sakarias og fortalte ham at han skulle få en søn som skulle hede Johannes. Han sagde: ”Jeg er Gabriel, som står for Guds åsyn, og jeg er udsendt for at tale til dig og forkynde dig dette glade budskab.” (Luk. 1,19.)

Vi forstår at Daniels syn var meget vigtigt siden Gud sendte Gabriel hele vejen fra himmelen for at forklare det for ham. Og dette er hvad Gabriel sagde til Daniel: ”. . . nu vil jeg kundgøre dig hvad som skal ske i verdens sidste tid, for synet sigter til den, for enden fastsatte tid.” (Dan. 8, 19.)

Nu forstår vi hvorfor Miller var så interesseret i denne profeti, det var fordi han troede den fortalte hvornår verdens ende kom og akkurat hvornår Jesus skulle komme igen.

”. . .to tusinde og tre hundrede aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin ret igen.” (Engelsk oversættelse: Så skal helligdommen renses.) Dan. 8, 14. Miller læste i 4. Mos. 14, 34, at når man taler om tid i profetierne, betyder en dag i virkeligheden et år. ”Ligesom i udforskningen af landet i fyrretyve dage, således skal I lide for eders misgerninger i fyrretyve år, et år for hver dag.” Så Miller troede at de 2 300 dagene i virkeligheden betød 2 300 år, og da ville helligdommen blive renset. Men hvad var denne helligdom som skulle renses?

Herr Miller troede at denne jorden var den helligdom som skulle renses fra synd. Han troede at ved slutningen af de 2 300 år skulle tiden for dommen komme, da jorden skulle renses fra al synd. Han troede også at Jesus ville komme igen på denne tid og hente alle de retfærdige mennesker til himmelen. I åbenbaringen 14, 6.7, læste Miller: ”Og jeg så en anden engel flyve under det højeste af himmelen som havde et evigt evangelium at forkynde for dem som bor på jorden, og for hvert slægt og stamme og tunge og folk. . . . ” Og dette er hvad engelen havde at sige med høj røst; ”. . . . Frygt Gud og give Ham ære, for timen for Hans dom er kommet. . . .”

To tusinde tre hundrede år er lang tid, tænkte Miller. Men kunne han bare finde ud nøjagtig når de 2 300 årene begyndte, da kunne han regne ud når de ville slutte. Da kunne han vide akkurat hvilket år dommen skulle begyndte og Jesus ville komme igen. Åh, som han læste og bad. Han måtte vide hvornår dette skulle hende.

2. scene. – Regnestykket løst.
Herr Miller ledte i Bibelen og fandt i Esra 7, at denne 2 300 års profetien begyndte helt tilbage i år 457 B. C. (B.C. betyder før Jesus blev født.) (107, første datosøjle) Nu var han glad, han vidste hvornår de 2 300 år begyndte. Men Daniel så mange andre ting i synet som ville ske i løbet af de 2 300 år. Se Daniel 9, 22-27.) Det var akkurat som om han så på et stort billede. Og nu skal vi se dette billede på flanellografen.

Daniel fik at vide det nøjagtige år da Jesus blev døbt og begyndte sit arbejde med at undervise og helbrede menneskerne. Det var år 27. A. D. (A.D. betyder efter at Jesus blev født.) (Næste datosøjle) Det næste bilde Daniel så var Jesus som hang på korset, og han fik at vide hvilket år det skulle ske, det var år 31 A.D. (Korset)

Nu begynder vi at forstå hvorfor Miller måtte studere så vanskeligt at finde ud alle disse datoer og hvad som skete hver gang.

Daniel så endnu et billede. (Fjerde datosøjle)

Vi husker sikkert fortællingen i Bibelen om hvordan jøderne forfulgte de kristne, og hvordan de kastede sten på Stefanus helt til han døde, fordi han talte om Jesus. Saulus var der også. Han havde også forfulgt de kristne, men efter denne dato lærte Saulus Jesus at kende. Han forandrede navnet til Paulus og blev en stor missionær, som rejste over alt for at fortælle jøder og hedninger om Jesus.

Miller fortsatte at studere og bede og regne med papir og blyant helt til han troede han havde fundet det rigtige svar på regnestykket. Det syntes som om alt det som Daniel havde set i synet havde sket undtagen den allersidste ting.

Solen havde allerede været formørket og månen havde vært rød som blod. Det skete i 1780. Stjerneregnen kom i 1833, så nu måtte det være sådan at Jesus ville komme i 1844, for profetien havde sagt ”. . . to tusind tre hundrede aftener og morgener (år), så skal helligdommen komme til sin ret igen (blive renset).”

Miller var sikker på at det var i 1844, Jesus skulle komme igen for at dømme verden og hente alle de retfærdige mennesker til himmelen. (sæt pilen op)

Det varte ikke længe før næsten alle snakket om denne store begivenhed. Mange troede virkelig at Jesus skulle komme i 1844. De bekendte sine synder og forsøgte at gøre det rigtige hver dag. Men nogen lo af Miller og gjorde nar af ham akkurat som folk gjorde da Noa prøvede at advare dem mod syndfloden.

Ellen og hendes familie kom til disse møder og de var meget glad da de hørte Miller bevise alt fra Bibelen. Den troede oprigtig at Jesus ville komme i 1844. Dette var det lykkeligste året i Ellens liv, for hun ventede virkelig at se Jesus komme den 22. oktober 1844.