Tilbage

8. – Et vanskelig regnestykke.

Henvisninger: Life sketches s. 20, 26, 27, 57, 58 - Mot Historiens Klimaks s. 192-195. Teacher’s guide for the Bible, Grades 1 and 2, s. 226. - Malakias 3, 1. 2. 5.
Tekst for dagen: Daniel. 8,14.

1. scene – Herr Miller lærer bibelsk matematikk.
(Sett ikke opp Miller ennå.)

Vi har hørt flere fortellinger om Jesu annet komme, med tegn fra Bibelen som beviser at det nærmer seg.

Hvor mange av dere liker matematikk på skolen? Jeg ser at noen av deres liker det, andre ikke. Wiliam Miller likte godt matematikk, og han fant til og med matematikk-problemer i Bibelen. Faktisk fant han et så stort og vanskelig regnestykke at det tok lang tid for ham å regne det ut. Ingen hadde regnet det ut før, og de fleste mennesker visste ikke engang at det fantes i Bibelen. Dette problemet var så vanskelig at Miller brukte mange dager og netter i studium og bønn i lang, lang tid.

Miller brukte det meste av sin tid til å studere Bibelen. (49 ved pulten) Han fant dette store problemet i Daniel 8,1: ”I Belsasars tredje regjeringsår fikk jeg, Daniel, et syn. . . . ” Vi ser at Daniel hadde et syn fra Gud som er noe i likhet med drømmen som kong Nebukadnesar hadde. Daniel hørte noen som snakket i synet. Vers 13 sier: ”Så hørte jeg en av de hellige tale, og en annen hellig sa til ham som talte: ”For hvor lang tid gjelder synet. . ?” ”Nu ville vi sagt det omtrenet slik: ”Hvor længe er det til det skal skje som jeg så i synet?” Vers 14 var det verset som Miller var spesielt interessert i, fordi det svarte på spørsmålet om – ”hvor lenge”. ”Og han sa til meg: To tusen og tre hundre aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen.”

Bibelen sier at etterat Daniel hadde sett dette synet, var han ivrig etter å få vite hva det betød. I synet sto en mann foran Daniel. Plutselig hørte Daniel en stemme: ”Gabriel, forklar synet for ham.”

Gabriel er den viktigste engelen i himmelen. Han er noen ganger kalt budbærer-engelen”, fordi han har brakt så mange budskaper fra Gud til menneskene på denne jord. Vi husker fortellingen om da Gabriel kom til Sakarias og fortalte ham at han skulle få en sønn som skulle hete Johannes. Han sa: ”Jeg er Gabriel, som står for Guds åsyn, og jeg er utsendt for å tale til deg og forkynne deg dette glade budskap.” (Luk. 1,19.)

Vi forstår at Daniels syn var svert viktig siden Gud sendte Gabriel hele veien fra himmelen for å forklare det for ham. Og dette er hva Gabriel sa til Daniel: ”. . . nu vil jeg kunngjøre deg hva som skal skje i verdens siste tid, for synet sikter til den for enden fastsatte tid.” (Dan. 8, 19.)

Nå forstår vi hvorfor Miller var så interessert i denne profetien, det var fordi han trodde den fortalte når verdens ende kom og akkurat når Jesus skulle komme igjen.

”. . .to tusen og tre hundre aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen.” (Engelsk oversettelse: Så skal helligdommen renses.) Dan. 8, 14. Miller leste i 4. Mos. 14, 34, at når man taler om tid i profetiene, betyr en dag i virkeligheten ett år. ”Likesom i utspeidet landet i førti dager, således skal I lide for eders misgjerninger i førti år, et år for hver dag.” Så Miller trodde at de 2 300 dagene i virkeligheden betød 2 300 år, og da ville helligdommen bli renset. Men hva var denne helligdommen som skulle renses?

Herr Miller trodde at denne jorden var helligdommen som skulle renses fra synd. Han trodde at ved sluten av de 2 300 år skulle tiden for dommen komme, da jorden skulle renses fra all synd. Han trodde også at Jesus ville komme igjen på denne tiden og hente alle de rettferdige menneskene til himmelen. I åpenbaringen 14, 6.7, leste Miller: ”Og jeg så en annen engel fly under det høyeste av himmelen som hadde et evig evangelium å forkynne som dem som bor på jorden, og for hvert ætt og stamme og tunge og folk. . . . ” Og dette er hva engelen hadde å si med høy røst; ”. . . . Frykt Gud og gi Ham ære, for timen for Hans dom er kommet. . . .”

To tusen trehundre år er lang tid, tenkte Miller. Men kunne han bare finne ut nøyaktig når de 2 300 årene begynte, da kunne han regne ut når de ville slutte. Da kunne han vite akkurat hvilket år dommen skulle begynne og Jesus ville komme igjen. Å, som hann leste og ba. Han måtte vite når dette skulle hende.

2. scene. – Regnestykket løst.
Herr Miller lette i Bibelen og fant i Esra 7, at denne 2 300års profetien begynte helt tilbake i år 457 B. C. (B.C. betyr før Jesus ble født.) (107, første datosøyle) Nå var han glad, han visste når de 2 300 år begynte. Men Daniel så mange andre ting i synet som ville hende i løpet av de 2 300 år. Se Daniel 9, 22-27.) Det var akkurat som om han så på et stort bilde. Og nå skal vi se dette bildet på flanellografen.

Daniel fikk vite det nøyaktige året da Jesus ble døpt og begynte sitr arbeid med å undervise og helbrede menneskene. Det var år 27. A. D. (A.D. betyr etter Jesus ble født.) (Neste datosøyle) Det neste bilde Daniel så var Jesus som hang på korset, og han fikk vite hvilket år det skulle hende, det var år 31 A.D. (Korset)

Nå begynner vi å forstå hvorfor Miller måtte studer så hardt for å finne ut alle disse datoene og hva som hendte hver gang.

Daniel så ennå et bilde. (Fjerde datosøyle)

Vi husker sikkert fortellingen i Bibelen om hvordan jødene forfulgte de kristne, og hvordan de kastet stener på Stefanus helt til han døde, fordi han talte om Jesus. Saulus var der også. Han hadde også forfulgt de kristne, men etter denne datoen lærte Saulus å kjenne Jesus. Han forandret navnet til Paulus og ble en stor misjonær, som reiste over alt for å fortelle jøder og hedninger om Jesus.

Miller fortsatte å studer og be og regne med papir og blyant helt til han trodde han hadde funnet det riktige svaret på regnestykket. Det syntes som om alt det som Daniel hadde sett i synet hadde hendt unntatt den aller siste tingen.

Solen hadde allerede været formørket og månen hadde vært rød som blod. Det hendte i 1780. Stjerneregnet kom i 1833, så nå måtte det være slik at Jesus ville komme i 1844, for profetien hadde sagt ”. . . to tusen trehundre aftener og morgener (år), så skal helligdommen komme til sin rett igjen (bli renset).”

Miller var sikker på at det var i 1844, Jesus skulle komme igjen for å dømme verden og hente alle de rettferdige menneskene til himmelen. (sett opp pilen)

Det varte ikke lenge før nesten alle snakket om denne store begivenheten. Mange trodde virkelig at Jesus skulle komme i 1844. De bekjente sine synder og forsøkte å gjøre det er rett hver dag. Men noen lo av Miller og gjorde narr av ham akkurat som folk gjorde da Noa prøvde å advare dem mot syndfloden.

Ellen og familien hennes kom til disse møtene og de var svært glad da de hørte Miller bevise alt fra Bibelen. Den trodde oppriktig at Jesus ville komme i 1844. Dette var det lykkeligste året i Ellens liv, for hun ventet virkelig å se Jesus komme den 22. oktober 1844.