Tillbaka

8. – En svår beräkning

Hänvisningar: Life Sketches, s. 20, 26, 27, 57, 58, Den Stora Striden, s. 192-195, Teacher’s guide for the Bible, Grades 1 och 2, s. 226, Malaki 3:1, 2, 5
Dagens text: Danielsboken 8:14.

1:a scenen – Hr. Miller lär ut biblisk matematik
(Sätt inte upp Miller ännu.)

Vi har hört flera historier om Jesu återkomst, med tecken från Bibeln som visar att den närmar sig.

Hur många av Er gillar matte i skolan? Jag ser att en del av Er gillar det, andra inte. William Miller tyckte mycket om matematik, och han hittade även matematiska problem i Bibeln. I själva verket fann han en så stor och svår beräkning, att det tog lång tid för honom att klara av den. Ingen hade räknat ut den innan, och de flesta människor visste inte ens att den fanns i Bibeln. Detta problem var så svårt att Miller tillbringade många dagar och nätter i studier och bön.

Miller tillbringade större delen av sin tid med att studera Bibeln. (49 vid skrivbordet.) Han fann det här stora problemet i Danielsboken 8:1: ”I kung Belsassars tredje regeringsår såg jag, Daniel, en syn. . . .” Vi ser att Daniel hade en vision från Gud som något liknade den dröm som kung Nebukadnessar hade. Daniel hörde någon tala i synen. Vers 13 säger: ”Sedan hörde jag en av de heliga tala, och en annan helig frågade honom som talade: ’Hur lång tid avser synen. . .?’” Nu skulle vi ha sagt det ungefär så här: ”Hur länge dröjer det, tills det som jag såg i synen inträffar?” Vers 14 var den vers som Miller var särskilt intresserad av, eftersom den besvarade frågan – ”hur länge”. ”Då svarade han mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’”

Bibeln säger, att efter det att Daniel hade sett denna syn, var han ivrig att veta vad den betydde. I synen stod en man framför Daniel. Plötsligt hörde Daniel en röst: ”’Gabriel, uttyd synen för honom!’”

Gabriel är den viktigaste ängeln i himmelen. Han kallas en del gånger för ”budbärarängeln”, eftersom han har fört så många budskap från Gud till människorna på jorden. Vi minns historien om när Gabriel kom till Sakarias och sade till honom att han skulle få en son som skulle ges namnet Johannes. Han sade: ”Jag är Gabriel som står inför Gud, och jag är sänd för att tala till dig och ge dig detta glada budskap.” (Lukasevangeliet 1:19.)

Vi förstår att Daniels vision var väldigt viktig, eftersom Gud sände Gabriel ända från himmelen för att förklara den för honom. Och detta är vad Gabriel sade till Daniel: ”. . . ’Jag skall låta dig veta vad som skall ske när det lider mot slutet av vreden, för detta syftar på ändens tid.” (Danielsboken 8:19.)

Nu förstår vi varför Miller var så intresserad av denna profetia, det var för att han trodde att den avslöjade tidpunkten för världens slut och Jesu exakta återkomst.

”. . . ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’” (Engelsk översättning: Så skall helgedomen renas.) Danielsboken 8:14. Miller läste i Fjärde Moseboken 14:34, att när man talar om tid i profetiorna, betyder en dag i verkligheten ett år. ”Så som ni under fyrtio dagar har bespejat landet, skall ni under fyrtio år – ett år för varje dag – bära på era synder.” Så Miller trodde att de 2 300 dagarna i verkligheten innebar 2 300 år, och då skulle helgedomen renas. Men vad var detta för en helgedom, som skulle renas?

Hr. Miller trodde att jorden var helgedomen, som skulle renas från synd. Han trodde att vid slutet av de 2 300 åren skulle tiden för domen komma, då jorden skulle renas från all synd. Han trodde också att Jesus skulle komma igen vid denna tid och hämta alla rättfärdiga människor till himmelen. I Uppenbarelseboken 14:6, 7 läste Miller: ”Och jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag. . . .” Och detta är vad ängeln hade att säga med hög röst: ”. . . . Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit. . . .”

Två tusen tre hundra år är en lång tid, tänkte Miller. Men kunde han bara ta reda på exakt när de 2 300 åren började, då kunde han räkna ut när de skulle sluta. Då kunde han veta exakt vilket år, som domen skulle börja och Jesus skulle komma igen. Åh, som han läste och bad! Han måste veta när detta skulle ske.

2:a scenen – Matten löst
Hr. Miller letade i Bibeln och fann i Esra 7, att profetian om de 2 300 åren började redan år 457 f.Kr. (f.Kr. betyder ”före Kristus” och innebär innan Jesus föddes). (107, första datumkolumnen.) Nu blev han glad, för han visste när de 2 300 åren började! Men Daniel såg mycket annat i synen, som skulle hända under de 2 300 åren. (Se Danielsboken 9:22-27.) Det var som om han tittade på en stor bild. Och nu skall vi se den här bilden på flanellografen.

Daniel fick veta det exakta året, då Jesus blev döpt och började Sitt arbete med att lära och hela människor. Det var år 27 e.Kr. (e.Kr. betyder ”efter Kristus”, dvs. sedan Jesus fötts). (Nästa datumkolumn.) Nästa bild, som Daniel såg, var av Jesus hängande på korset, och han fick veta vilket år det skulle hända, det var år 31 e.Kr. (Korset.)

Nu börjar vi förstå varför Miller fick studera så hårt, för att räkna ut alla dessa datum och vad som hände varje gång.

Daniel såg en till bild. (Fjärde datumkolumnen.)

Vi minns berättelsen i Bibeln om hur judarna förföljde de kristna, och hur de kastade sten på Stefanus, tills han dog för att han talade om Jesus. Saulus var också där. Han hade också förföljt de kristna, men efter detta datum lärde Saulus känna Jesus. Han ändrade sitt namn till Paulus och blev en stor missionär, som reste överallt för att berätta för judar och icke-judar om Jesus.

Miller fortsatte att studera och be och räkna på papper med blyertspenna, tills han trodde att han hade hittat det rätta svaret på matten. Det verkade som om allt som Daniel hade sett i min syn hade hänt, förutom det allra sista.

Solen hade redan varit förmörkad och månen hade varit röd som blod. Det hände år 1780. Stjärnregnet inträffade 1833, så nu måste det vara så att Jesus skulle komma 1844, för profetian hade sagt. ”. . . ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar (år), sedan skall helgedomen renas och återställas.’”

Miller var säker på att det var 1844, som Jesus skulle komma igen för att döma världen och föra alla rättfärdiga människor till himmelen. (Sätt upp pilen.)

Det dröjde inte länge, förrän nästan alla talade om denna stora händelse. Många människor trodde verkligen att Jesus skulle komma år 1844. De bekände sina synder och försökte att göra det rätta varje dag. Vissa skrattade åt Miller och hånade honom precis som folk gjorde när Noa försökte att varna dem för floden.

Ellen och hennes familj kom till dessa möten och de blev väldigt nöjda när de hörde Miller bevisa något från Bibeln. De trodde uppriktigt att Jesus skulle komma år 1844. Detta var det lyckligaste året i Ellens liv, för hon väntade verkligen att se Jesus komma den 22. Oktober, 1844.