- Tilbage

brev nr 10, 18. januar 1907 - »til medlemmer af Oakland menigheden«

Behov for mødehuse
Sanitoriet, Cal.,
16. januar, 1907.
Til medlemmerne i Oaklandmenigheden:
Jeg må skrive til jer om jeres planer med en kirkebygning. Jeg er tilfreds med den grund som I har valgt. Den ligger tæt ved gade og jernbane, og dermed meget behagelig for dem der kommer langvejs fra.

Jeg er blevet pålagt at give jer nogle advarselsord om det mødehus som I vil bygge. Det er tid til at I ransager jer selv for at se om I står på det rette sted angående denne sag.

I Oakland behøver vi en menighedsbygning. Snar vil der rejses et enkelt og omkostningslavt tilbedelsessted. Heri skal brødre og søstre i Oakland vise at de frygter Herren ved at ikke bygge en stilfuld og bekostelig kirke. Vi lever i farlige tider; dom følger efter dom. Lad os nu åbenbare i vore gerninger at vi tror at tiden for Guds domme er kommet, at vi nærmer os den dag hvor intet er sikkert i denne verden. Ved vore gerninger, såvel som i vore vidnesbyrd skal vi fortælle at alle tings ende er nær.

Vi skal tage os i agt for de advarsler vi fik ved katastrofen over San Francisco. Vore brødre og søstre i Oakland må ikke give folk i San Francisco mulighed for at tro at syvendedags adventister føler sig sikre. Men det er hvad de vil forstå jeres handlinger ved, hvis I på dette tidspunkt rejser et stort og bekosteligt mødehus.

Det store jordskælv i San Francisco efterfølges af jordskælv andre steder. Vi skal ikke overraskes hvis Oakland efter en tid bliver så ond at ulykker også falder over den by.

Dem som tror at Herren ikke snart kommer bygger uden at stoppe op, og tænke over hvorfor Herren fejede en store del af San Franciscos by ud; men San Francisco ledende mænd er ikke forbillede for os.

En ting vil tydeligt udvikles i denne tid, et spørgsmål vil klart kunne stilles, - om vi er befæstede kristne, eller blot bekendende. Vi bør lade det kunne forstås at vi betragter denne frygtelige katastrofe som en vred Guds slag, fordi Hans rigdomme er blevet ødslet på at forherlige selvet. Lad vore gerninger være sådan at mennesker kan se at vi kun har midlertidigt ophold her; at vi søger efter et bedre land, endog et himmelsk.

Vi kan godt frygte og skælve for de fremtidige ting. Mange borgere i Oakland vil vejes på vægtene og findes for lette. Vil I være iblandt dem? Nu behøver vi at vise evangeliets helligelse i liv og karakter, og en tro på Kristi snarlige komme i kraft og megen herlighed. Vil I vise troen ved en ægte tro på tegnene for Herrens genkomst?

Vi skal frembringe sandheden i alle vore gerninger; vi skal helliges gennem sandheden, og vise en verden der er død i overtrædelser og synder at vi er et helligt folk, et særligt folk, en udvalgt slægt, nidkær i gode gerninger.

Kristi død blev forrettet for at vi kunne blive ægte Kristne ved tro på Ham. Vi frembærer et budskab med hellig sandhed, og gennem Kristi retfærdighed bliver vi et i Ham, adskildt fra verden, udskildt fra den ved vor tros særtræk som gør os til Guds arvinger og medarvinger sammen med Kristus. Vi er Kristi vidner. Ved vort dåbsløfte er vi under højtidelig forpligtet over for Gud at vidne for Ham. Vi er Kristi vidner. Ved Kristi fortjenester skal vi lade vort lys skinne ud i verden, så de, ved at se vore gode gerninger, kan ære vor Far som er i himlen.

På nuværende tidspunkt er kostbare mødehuse ikke i overensstemmelse med vor tro. Der er mange steder hvor mødehusene snart vil blive bygget; derfor skal vi ikke lægge store pengesummer på noget bestemt sted.

I Mountain View er der brug for et stort mødehus, og bør bygges snart. Oaklandmenigheden har brug for at hjælpe brødre og søstre i Mountain View. Hvis der gives fire tusinde dollars til at bygge et passende mødehus til denne søstermenighed, bør virksomheden gå i gang med det samme, og de to mødehuske vil snart stå færdige.

Alle som hjælper med dette væsentlige arbejde vil modtage Guds velsignelse. Jeg håber at ingen i Oakland vil bevilge en ves del midler til at hjælpe med bygningen af mødehuset i Mountain View.

Måtte Herren hjælpe, og velsigne med byggearbejdet i Oakland og Mountain View. Måtte alle hjerte være villige, er min bøn. Herren vil visselig velsigne dem som arbejder i forening for at fremføre dette værk i denne tid.
Ellen G. White

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14