- Tillbake

brev nr 10, 18. januari 1907 - »till medlemmar i församlingen i Oakland«

Behov av möteshus
Sanitoriet, Kal.
16 januari, 1907.
Till medlemmarna i Oakland församling:
Jag måste skriva till er om era planer med en kyrkbyggnad. Jag är nöjd med den grund som ni har valt. Den ligger nära en gata och en järnväg. Därigenom är det mycket lätt att nå dit för dem som kommer långväga ifrån.

Jag har fått i uppdrag att ge er några varnande ord om det möteshus som ni vill bygga. Det är dags att ni rannsakar er själva för att se om ni står på rätt plats när det gäller den här saken.

I Oakland behöver vi en församlingsbyggnad. Snart kommer ett att resas på en plats där man kan mötas i tillbedjan på ett enkelt sätt och till låga omkostnader. I denna skall bröder och systrar i Oakland visa att de fruktar Herren genom att inte bygga en estetiskt tilltalande och kostnadskrävande kyrka. Vi lever i farliga tider; dom följer efter dom. Låt oss nu uppenbara genom våra gärningar att vi tror att tiden för Guds dom har kommit, att vi närmar oss den dag då ingenting är säkert i den här världen. Genom våra gärningar, såväl som i våra vittnesbörd skall vi berätta att alltings slut är nära.

Vi skall beakta de varningar vi fick vid katastrofen i San Francisco. Våra bröder och systrar i Oakland får inte ge folk i San Francisco möjlighet att tro att sjundedags - adventister känner sig säkra. Men det är vad de kommer att uppfatta av ert sätt att handla, om ni vid denna tidpunkt reser ett stort och kostnadskrävande möteshus.

Det stora jordskalvet i San Francisco efterföljs av jordskalv på andra platser. Vi skall inte överraskas om Oakland efter en tid blir så ont att olyckor också drabbar den staden.

De som tror att Herren inte kommer snart bygger utan att stanna upp och tänka över varför Herren utplånade en stor del av San Franciscos stad. San Franciscos ledande män är emellertid inte förebilder för oss.

En sak kommer tydligt att läggas i dagen i vår tid, en fråga kommer klart att kunna ställas, - om vi är solida, helgjutna kristna, eller bara bekännande. Vi bör låta det märkas att vi betraktar denna fruktansvärda katastrof som ett utslag av Guds vrede, över att Hans rikedomar har slösats bort på att förhärliga självet. Låt våra gärningar vara sådana att människor kan se att vi endast uppehåller oss tillfälligt här; att vi söker efter ett bättre land, till och med ett himmelskt.

Vi kan väl känna fruktan och skälva inför de händelser som kommer att inträffa i framtiden. Många invånare i Oakland kommer att vägas på våg och visa sig vara för lätta. Kommer ni att tillhöra dem? Ni behöver nu genom ert liv och er karaktär visa evangeliets helgelse och en tro på Krisi snara återkomst i kraft och stor härlighet. Kommer ni att visa tillit genom en äkta tro på tecknen på Herrens återkomst?

Vi skall förmedla sanningen genom alla våra gärningar. Vi måste helgas genom sanningen och visa en värld som är död genom sina överträdelser och sin synd, att vi är en helig nation, ett avskilt folk, ett utvalt släkte, ivrigt att utföra goda gärningar.

Kristi död fullbordades för att vi skulle kunna bli äkta kristna genom tro på Honom. Vi förmedlar ett budskap med helig sanning, och genom Kristi rättfärdighet blir vi ett i Honom, avskilda från världen, olika den genom vår tros särdrag som gör oss till Guds arvingar och medarvingar tillsammans med Kristus. Vi är Kristi vittnen. Genom våra doplöften har vi avgett ett högtidligt löfte inför Gud att vittna för Honom. Vi är Kristi vittnen. Genom Kristi förtjänster skall vi låta vårt ljus lysa ut i världen, så att de, då de ser våra goda gärningar, kan ära vår Fader som är i himlen.

För närvarande står dyrbara möteshus inte i överensstämmelse med vår tro. Det finns många platser där möteshus snart skall byggas. Därför skall vi inte lägga några stora penningsummor på någon bestämd plats.

I Mountain View finns det ett behov av ett stort möteshus, och det bör byggas snart. Församlingen i Oakland behöver hjälpa bröder och systrar i Mountain View. Om det finns fyra tusen dollar till byggandet av ett passande möteshus till denna systerförsamling, bör verksamheten genast komma igång, och de två möteshusen kommer snart att stå färdiga.

Alla som hjälper till med detta väsentliga arbete kommer att ta emot Guds välsignelse. Jag hoppas att ingen i Oakland kommer att protestera mot att anslå en viss mängd medel för att hjälpa till att bygga möteshuset i Mountain View.

Måtte Herren hjälpa, helga och välsigna byggarbetet i Oakland och Mountain View. Måtte Han göra alla hjärtan villiga, är min bön. Herren kommer säkerligen att välsigna dem som arbetar tillsammans för att föra detta verk framåt i vår tid.
Ellen G. White

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14