- Tilbage

manuskrift nr 3, . 1862 - »Situationen i Wisconsin«

NP – 1862 – Dele af dette manuskript er publiceret i 5MR 295. Se også 1T 326-340.
Jeg fik vist med hensyn til menigheden i Marquette (Wisconsin) at der var gjort noget uklogt med hensyn til synerne, da der blev organiseret. Der var dem som var Guds folk og var alligevel mistænksomme og betvivlede om synerne var fra Gud, og ikke tillagde dem den betydning, og få den plads i kirken, som organet troede de skulle have.

Nogle var skeptiske, og de havde grund nok til at være skeptisk. Søster Stewards krav på synerne, de ulykkeliges fanatisme, afvise gode frugter, og indflydelsen fra falske øvelser fra de forskellige mennesker fra sagen i Wisconsin, var nok til at gøre mennesker skinsyge på alt der havde navn af syner og åndelige øvelser. Alle disse ting burde været overvejet og udvist klogskab, og ingen prøvelser over for, eller arbejde med dem som aldrig har set de enkelte syner og har ikke erfaring med synernes indflydelse. Skulle de ikke indskrænkes til at være i en organisation og få glæde og privilegierne af menighederne, hvis deres kristne kurs er rigtig.

Her i Marquette skete der en stor fejltagelse på dette punkt. Jeg fik vist at nogle kunne modtage de offentliggjorte vidnesbyrd hurtigt, og dømme træet ved dets frugter. ”På deres frugter skal I kende dem.” [Mattæus 7,20.] Andre er som den tvivlende Thomas, de kan ikke tro udgivne vidnesbyrd eller få bevis gennem andres vidnesbyrd, men må se og få beviset for sig selv. Disse må ikke kaste til side, men der skal udvises lang tålmodighed, venlig overbærenhed, og broderlig kærlighed mod dem, indtil de finder deres position og sætter sig for eller imod. Hvis de kæmper imod de syner som de ikke kender noget til, og sjæle kommer i fare på grund af deres indflydelse, så er der hurtigt et arbejde at tage op imod disse, at de svage ikke føres på vildspor eller fordærves gennem deres indflydelse.

På den tid blev kirken organiseret, nogle følte sig såret og krænket over medlemskabets begrænsninger eller vilkår, og deres utilfredshed blev større. Der herskede stærk fordom imod dem. Søster Cole blev vist for mig. En søster som stærkt modsatte sig mine syner, gemte på en falsk udlægning, og meddelte den til søster Cole. Der var en så bitter krigsånd imod mig, skønt hun ikke vidste noget om mig, havde aldrig set mig, og næret de ondeste fordomsfølelser imod mig.

Denne søster instruerede søster Cole, og på den måde kom hun hertil. Hun følte sig forurettet, fordi hun ikke kunne forene sig med kirken, og siden den tid har hun udøvet en stærk indflydelse imod synerne og imod mig, fortalt ting der vidner om kætteri, som hun ikke kender til, som om hun kendte til dem. Hun vidste ikke af andet end at synerne var fra Gud. Hun kendte ikke til synerne selv, og til det ydmyge instrument, og udøvede alligevel en stærk indflydelse imod mig, ved at sige ting som hun havde hørt, og gav på den måde næring til de fordomme fra forskellige kilder, før det kom til Marquette. Hun har ikke såret mig, men såret den indflydelse som Gud vil have mig til at udøve, og frembære det vidnesbyrd han har givet mig til Sit folk.

To enkeltpersoner blev udvalgt til mig, som var i krig med organisationslegemet. De blev høje i deres egne meninger og styrkede sig selv hele tiden ved at se tilbage på en tidligere erfaring. Gud har været med dem og givet dem instrukser i fortiden, men da den kom til punktet, hvor de må lære, måtte de modtage instrukser fra andre, selvretfærdigheden bedragede dem og de mente at Gud havde ledt dem og instrueret dem nogle gange i fortiden, så de ikke behøvede at lære. De vidste det hele. De foragtede belæring, lagde Guds lære gennem Hans tjenere og gennem synerne bag sig, og påpegede hele tiden deres retfærdighed, deres bønnelige liv, deres helligelse, og var afhængig af deres egne fortjenester for frelse. Deres liv markerede ikke den ydmyghed, som altid bør karakterisere Jesu Kristi efterfølgere.

Når enkelte personer bliver retfærdige i deres egne øjne, så efterlader Jesus dem til deres egne veje, for at selv blive bedraget. Disse enkeltpersoner fik en indflydelse i denne menighed ved Marquette, og samtidig var deres ånd I krig med Guds værk. De har en hård selvretfærdighed, som ikke er forenet med Kristi sagtmodighed.

Så blev Riley Cooper vist til mig, dvælede ved helliggørelsen og helligelse, medens hans hjerte ikke var rigtigt hos Gud. Han er bedraget og bedrager andre. Hans tankesind er adspredt. Han har ikke noget anker til at holde ham, men hans tankesind flyder her og der uden nogen befæstet tro, og meget af hans tid er blevet brugt på at fortælle hinanden efterretninger og historier for usikre mennesker, om min man dog jeg selv, for at afskaffe indflydelsen af synerne, og kaste folk ud i forvirring. Han ved ikke hvem han arbejder for. Gud sender ikke på en sådan mission, men Satan bruger ham som sin agent til at rokke ved Guds folks tro og skabe fordomme i deres tanker imod den tredje engels budskabs sandhed og imod de syner som han ikke vidste noget om. Han stod i denne position: ”Fortæl, . . . og vi ville ikke fortælle det.” Jeremias 20,10. Falske efterretninger er blevet spredt og svage sjæle har fået føde om disse ting, i stedet for ren føde der er sigtet grundigt.

Riley Cooper ved ikke hvad det er for et arbejde han gør. Han forsvarer helliggørelsen og han er selv bedraget og bedrager andre. Guds engle arbejder på at forene Guds folk med vigtige punkter om den nærværende sandhed. Men bror Coopers tro er fast, og han arbejder i modsatretning af Guds Ånd, og for at rokke ved alles tro, som hank an påvirke, og dette gøres under en teori af helliggørelse. Værner han ikke om det lys der er givet, ændrer sin kurs, og samler med legemet, vil Gud lade ham gå sin egen vej, og følge sin egen upålidelige dømmekraft. Disse vil ikke stå til ansvar for nogen og vil begå troens skibbrud. Guds folk som virkelig er blevet bedraget, skal se de personer i deres sande lys. Bror Riley Cooper er faret vild, og må ændre sin kurs ellers vil han overlades til fuldstændigt mørke.

Jeg fik også vist bror Welcome. Han er på den forkerte vej. Han har ikke enighed med Guds folk. Han er ikke enig med den tredje engel, som proklamerer et højtideligt budskab for jordens beboere, og alligevel kastes helliggørelsens klædning omkring ham og mange bedrages derved. Jeg blev vist hen til hans arbejde. Han bringer ikke sjæle ind til sandheden og befæster dem i den tredje engels budskab. Han bringer helliggørelsens teori og den er kun en teori for mange. Helliggørelsens teori modtages men føres ikke ud i det praktiske. Nogle gør helliggørelsens klædning til at dække for deres syndige handlemåde, en kurs der er direkte imod Guds lov. Og denne hellighedens bekendelse får dem ikke til at afstå fra alt der ser ondt ud, uden at troen forbandes. Ved deres frugter skal I kende dem.

Bror Welcome, hvis tema er helliggørelse, har en adspredende indflydelse. Han samler ikke med Kristus. Han bringer ikke sjæle ud og befæster dem på Guds Ords vigtige og frelsende sandheder, som vil adskille dem fra verden, og forene dem med Guds særlige folk. Han er bedraget; han ved ikke hvilken ånd han er af. Han er i krig med Guds folk, som ledes ud til Hans Ords vigtige sandheder. Han forener sin indflydelse med dragehæren og modsætter sig til dem der holder Guds bud, og har Jesu vidnesbyrd.

Så vidt det angår sabbatten er hans indflydelse den samme som syvendedags baptisterne. Adskilles sabbatten fra budskabet, og det mister sin styrke og kraft, men forbindes sabbatten med den tredje engels budskab og Jesu vidnesbyrd – samles helheden – kan det ikke omstyrtes. De har en kraft og styrke som påvirker og overbeviser den ikke-troende og hedningen og fører dem ud med styrke og kraft til at stå og leve og vokse og blomstre.

Guds folk i Wisconsin må skille sig ud af den indflydelse og stå klart væk fra dem.

Jeg fik vist Chaffees sag, at han bekendte at være helliggjort og alligevel var hans hjerte ikke på rigtige sted. Helliggørelse er godt, hvis dem der lærer er helliggjort, er helliggjort for Gud, men alle er det ikke. Deres hjerter er ikke på det rette sted. Det onde er i hjertet og udvirkes eller føres ud i livet. Guds sag bringes til skamme, og vor tros fjender har grund til at bebrejde os på grund af disse ting.

Fordi forbryder gør sig til en uskyldig mand, en hellig mand, er det bevis for at han har ret. Han handlinger, gerninger bevidner om ham. På hans frugter skal I kende ham. Samvittigheden forhærdes, men gengældelsesdagen kommer og ethvert menneskes gerninger skal blive tydelig, af hvilken slags de er af. Fordærvede hjerter kan lære sabbaten. Men Gud siger – jeg blev regent som avner,—“ Hvi regner du op mine bud og fører min pagt i munden, når du dog hader tugt og kaster mine ord bag din ryg? ser du en tyv, slår du følge med ham, med horkarle bolder du til, slipper munden løs med ondt, din tunge bærer på svig.” Sal. 50,16-19.

Jeg fik vist nogle ting I kirken som ikke er rigtige, og at der er en forhindring for Guds folks fremrykning. Jeg sø at bror Mackey ikke havde ret, han stod ikke i lyset af Guds råd. I hans egne øjne var han ophøjet; han mente at han forstod sagerne bedre end andre i kirken. Jeg så at han ikke altid kendte til den ånd, som påvirker ham. Jeg fok vist at han mente at han blev ansporet af Guds kraft, men han tager fejl. Han er blevet påvirket af en fanatisme, og alligevel indrømmer han det ikke. Han er blevet ledt af den ånd som ledte søster Steward, alligevel mente han at han var helt ren for den ånd.

Jeg fik vist at bror Mackeys fysiske styrke eller nervøse system blev mere opildnet end hjertet blev, for hvis hjertet brændte ville de få bror Mackey til at ydmyge sig, vokse i kærlighed til brødrene, og lede ham til en hellig indflydelse over alle omkring ham – på ikke-troende.

Men hans tankesind er blevet spredt. Han dvælede ved brudstykkerne fra Guds ord, som ikke har vital betydning og har sagt disse ting til forskellige mennesker, som får ikke-troende til at tro at disse brudstykker var organisationens trospunkt. Vor tro blev ikke fremstillet rigtigt af bror Mackeys tale om sandheden på nogen acceptabel måde, hvor som helst og overhoved. Dette har gjort vor tro usmagelig for andre. Bror Mackey siger så mange ting som han ikke husker det halve af han har sagt. Han handler ud fra impulser i stedet ud fra sund dømmekraft og fornuft.

Bror Mackey, du har ikke ret, og alligevel gør du dig ophøjede tanker over dig selv, så det ser ud som om du har helt ret. Men du har et arbejde at gøre, et nøje hjerteransagende arbejde, før du kan indse din position, sådan som Gud har åbenbaret det for mig. Det er meget vanskeligt for dig at se og anerkende eller indrømme hvad du ser; og ikke før du ser og bliver ydmyg nok til at indrømme dine fejl, kan du såre Guds sag ved dine selvmodsigende og ukloge bevægelser.

Du har lagt forhindringer ud på bror Elkens vej og har skadet dem som er uden for. Du som stadig holder sabbaten, har kritiseret og såret og sagt mange uretfærdige ting, og du må trække det hele tilbage og begynde på ny. Du bør ikke lade sjæle snuble over dig, til ødelæggelse.

Nogle sjæle som anerkendes som forenet med menigheden, skal ikke hurtigere være genstand for det lys som de anerkender er fra Gud, end de udenfor der holder sabbaten. Grunden til dette er at hjerterne ikke er med Gud og selvet ikke er underlagt og viljen ikke overgivet til det givne lys. Den første årsag til denne vanskelighed og mørke var bror Mackeys opstaltede følelse. Han tragtede efter en position i kirken men han kunne ikke. Han mente at han kunne forstå og lede menighedens sager, bedre end nogen af hans brødre, men han gik helt fejl. Hvis han fik ledelsen ville han styre menigheden i småstykker. Her har bror Mackeys gået fejl – tragter efter noget han ikke kan udfylde. Og alle disse onder er ikke vokset ud af det. Bror Mackey følte sig utilfreds fordi han ikke havde noget embede, og han sagde mange ting til dem som kæmpede med al deres kraft for at gøre det rigtige. De arbejde under modløshed, og de fik ikke al den hjælp fra menigheden som de burde have fået. Bror Mackey er bedraget, men Gud vil endnu ikke forlade ham.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21