- Tilbage

brev nr 11a, 02. januar 1894 - »Ledere skal være under Guds disciplin, Kristi kraft kan forvandle menneskenaturen«

(Skrevet den 2 januar, 1894, fra Melbourne, Australien, til Jakob Christiansen, kaptajn på missionsskibet Pitcairn.) Frigivede manuskrifter nr. 1094

Jeg sender jer en kopi af det brev jeg skrev til en bror i New Zealand. Jeg har dristet mig at frempresse denne sag, selvom der var meget i gang for at flytte fra skolebygningen til lejrgrunden fire miles derfra. Lejrpladserne er seks gange så store som de pladser vi holdt vort møde i Wellington på, og der er mere end seks gange så mange lejrdeltagere på pladsen. Indtil videre har møderne været fremragende. Der udvistes en god, og glædelig ånd. Oh om Herren vil vise Sin kraft ved dette møde!

Min bror, jeg føler mig i det hele taget ikke fri til at lade fortsætte din rejse uden at skrive nogle vigtige punkter til dig, om din optræden, og angående de følelser du viste på skibet. Hvis du indså at Jesus Kristus var ombord på skibet som vidne for alle de ord du sagde, hvis du indså at alle handlinger blev registeret i himlens bøger, ville du så have sagt og gjort ting som du sagde og gjorde? Jeg er ikke sikker på du ville. Tænker du over at du havde budbringere om bord på skibet, som frembærer et budskab som Guds missionærer til folk som sidder i mørke?

Hvis Guds engle udøvede en betvingende magt over dig, ville du have gået langt ud, fordi Satan arbejdede med dig og udvise sine egenskaber igennem dig. Uanset dine evner som kaptajn på de store have, og at du har en ansvarsfuld stilling på dit skib, vil det dog ikke være sikkert at betro de missionærere, som satte deres liv på spil at tage til havets øer og arbejde sammen med Gud for at opsøge og frelse fortabte sjæle, til ham som ikke er under Guds Ånds fulde kontrol. Fjenden er opsat på at udslette dem som frembærer sandheden til uvidende og uoplyste. Missionærer vil have nok at bære uden skulle møde Hans ånd som stod som befalingsmand på skibet. Du havde det i din magt at gøre det meget ubehageligt for disse medarbejdere, men det var din pligt at gøre det så behageligt så muligt.

Min bror, din sjæl er dyrebar, alligevel ved jeg, ud fra det lys Gud har givet mig, at uanset hvor stor og fuldkommen din navigationskundskaber er, er der dog andre ting du behøver at lære. Du behøver at lytte til Jesus ord, hvor Jesus siger: ”Kom til mig, alle I som arbejder og bærer tunge byrder, og jeg vil give dig hvile. . . . For jeg er sagtmodig og ydmyg i hjertet: og I skal finde hvile for jeres sjæle. For Mit åg er nemt, og min byrde er let.

Indser du ikke at der er en højere Kaptajn over dette skib? Indser du ikke at der var Een som var vidne til dine ord og handlinger som var en sikker forhånelse over for Gud? Vil du regne dig selv som sikker på et skib midt ude på havet med en kaptajn der ikke udviser selvkontrol, og som ind i mellem handler som en vanvittig? Har du gennemført det som Satan lægger i dine tanker, og eksekveret dine trusler mod Guds tjenere, ville himlen have grebet ind; for tjenende engle passer på de mænd som har lagt deres liv i dine hænder, for at krydse de brede vande og sige livets ord til dem som var ved at gå fortabt.

Min bror, føl aldrig at det er en let sag at skifte kaptajner ud og svigte Jesus, din sande og sikre Befalingsmand, og sejle under falske farver. Du må tage Jesus med ombord. Hvis du forventer at blive respekteret, må du selv respektere din Befalingsmand. Du vil altid udsættes for ubehagelige forhold når du er i denne verden. Satan vil selv komme til dig så at du kan vælge ham som din befalingsmand.

Valget af personale har været uklogt; for det er ikke passende at gudløse mænd udgør Pitcairns personale, eller arbejde i nogen ansvarsbetynget stilling blandt missionærer som sendes til mission på øerne. Disse onde mænd har bragt onde engle med sig, og derved åbnes der op for en kommunikationskanal mellem dem og anføren i oprøret. Satan vil bruge disse mænd til at gøre det han byder. Så vil han bruge dem til at misrepræsentere sandhedsbudbringerne og misrepræsentere sandheden af himmelsk oprindelse.

Hvor fuldstændig inkonsekvent er det ikke at sætte Satans egne efterfølgere på Pitcairn, velvidende at de er sådan. Ved sådanne arrangementer, bringes onde mænd ud til havets øer for at arbejde i Satans linjer, og de vil komme i forbindelse med folk som tager det for givet at der er missionærer på hele missionsskibet; og derved efterlades en dårlig indflydelse på øerne på grund af disse Satans efterfølgere. Oh, om vort folk ville være kloge!

Min bror, din indflydelse på skibet har været ødelæggende. Aftrykket på din tankegang var ikke rigtig, og aftrykket på andet personale var ikke rigtigt når det gælder Guds tjenere. Du er hyret til at styre skibet, ikke de mænd på skibet som Generalkonferensen har udvalgt til at gå som budbringere. Den kraft som virker på fantasien er ikke fra himlen.

Kaptajn Marsh var en af Guds børn, dyrebar for Hans hjerte. Bed til Herren at dine tanker som blev ansporet af mørkets kræfter, dine ord som blev ansporet af fjenden, måtte tilgives dig. Kaptajn Marsh sover i Jesus.

Når Satan lægger sin ånd på dig, og du handler som du gjorde på skibet, så arbejder du under hans ordre, og i stedet for at tage en smag af himlen med dig i dine ord og gerninger, fører du en satanisk indflydelse med dig. Jeg beder dig tænke over disse ting i et andet lys end du har gjort hidtil.

Hvis du tror at din handlemåde var resultat af den måde prædikanterne der sejlede med skibet optrådte på, så begår du fejl. Nogle ting var ikke som de burde være. Der blev sagt nogle ord, nogle ting skete som ikke kan retfærdiggøres under nogen omstændigheder, men dit sind blev bearbejdet af mørkets kræfters fyrste, så at han kan fuldføre sine mål igennem dig.

Dine lidelser blev ikke skabt af Guds budbringere, men af den ånd du føjede dig i, ved det temperament du lod dig oprive af, af den jalousi du gemte på. Dette var årsag til dine problemer og andres store problemer. Du lader dine tanker opildne og arbejde op til højt trin. Dine formodninger om kaptajn Marsh var uretfærdige og helt falske. Satan har opildnet din fantasi i en sådan grad at de ting der ikke havde noget fundament blev til virkelighed for dig. Sådan som sagerne blev vist mig, er det en forfærdelig ting at få skibets besætning under en befalingsmand som ikke kan styre sig selv, som lader Satan besætte sine tanker, styre hans ord, og forme hans sind, og arbejde sine egne onde hensigter igennem ham. De vanskeligheder som har belagt din sti har du selv skabt mest, fordi du har set tingene i et forkert lys. Du mente at en vis tilstand af tingene kom af Guds budbringeres optræden over for dig, at det var helt igennem falsk. Du arbejdede under dette falske indtryk, og din begrundelse var uligevægtig. Din jalousi blev vækket, og du bildte dig ind at mennesker om bord på skibet ikke kunne lide dig. For at behage dig, hjalp noget af personalet sagen ved at tilsyneladende støtte dig, skønt de burde have vidst bedre. Du støttede dem i deres vildfarelse, men du havde ikke ret i dette.

Din ukontrollerede ånd måtte overvindes, og du må forvandles i karakter og bevise at du ser dine fejltagelser og retter dem, ellers vil det være usikkert for dig at være i en stilling med så alvorligt ansvar. Herr er der involveret for meget til at tingene kan fortsætte som de gør. En mand egner sig ikke som befalingsmand, hvis han ikke selv er under Guds disciplin.

Se på Kristi fuldkommenhed, som besad Guddommens egenskaber og alle menneskehedens perfektioner og udmærkelser. Han er vort eksempel. Du må lære Kristi måde, for det er den eneste måde som kvalificerer dig til at gennemføre det arbejde som Kristus har ladet Sine disciple gøre. Kristus har en intens hengivenhed for Sin indkøbte ejendom, og Han har udvist dette ved at dø for verden.

Kristi kærlighed til Gud var altid glødende, og Hans kærlighed til verden kan ikke beregnes. Han levede ikke for at behage Sig selv, men Han forberedte Sig selv på at holde ud uden at beklagelser, selvfornægtelse, selvopofrelse, hån og had, for at Han kan repræsentere Faderens kærlighed til mennesker, og fjerne det indtryk Satan gav, at Gud var streng og krævede mere af mennesker end at de var i stand til at give.

Jesus levede Guds karakter. Han var villig til at være, og gøre, eller lide hvad som helst for at frelse mennesker fra evig død. Han fordømte synd, så Han ikke var tvunget til sidst at fordømme synderen. Jesus bar dødens straf for at synderen ikke måtte lide denne frygtelige regning, og gjorde soning for os.

Der er ingen undskyldning for misundelse, kværulering, jalousi, synd og uretfærdighed, for Kristus har åbnet alle muligheder for ham, der tror på Ham som sin personlige Frelser, at han skal frelses fra synd. Kristus blev manifesteret til at borttage vore synder, og give Sin nådegave i rigelig overflod til Sine efterfølgere for at de ikke måtte synde. Vi skal ikke vandre efter kødet, men efter Ånden. Oh, hvilken forunderlig ydmygelse fra Guds side, som ”elskede verden således, at Han gav Sin enbårne Søn, at enhver der tror på Ham, ikke skal fortabes, men få evigt liv.” Gud gjorde Kristus til det store syndoffer for at frelse mennesker. Enhver mand og enhver kvinde som giver sig selv til Jesus, og bruge hans betroede evner til at arbejde sammen med Gud, er helligt for Jesus Kristi hjerte. Han identificerede Sin interesse med dem på en særlig måde. Han som siger til alle: »Rør ikke mine salvede, gør ikke mine profeter ondt!«

Dem som ikke forstår de menneskers arbejde som frembærer nådesbudskabet til dem i hedenske lande, bør ikke sættes i forbindelse med Guds missionærer. Oh, om enhver som kender til sandhed, ville værne om den tro, der virker ved kærlighed og renser sjælen. Kristus kom til vor verden for at identificere Sin interesse med den lidende menneskeheds interesse.

Menneskers syndige natur var svag, og han lagde sig ned for overtrædelsen af Guds bud. Menneskene havde ikke magt til at gøre Guds ord; at det var grunden til at Kristus kom til vor verden, så Han måtte give det moralsk styrke. Der var ingen magt i himlen eller på jorden men Kristi kraft kunne udfri dem fra [domfællelsen] ( - kan ikke læses i originalen) Han kom for at imødekomme vanskelighederne og fjerne dem. Hans egen arm bragte frelse. Gud udsendte Sin Søn i syndig køds lignelse så Han kunne fordømme synd i kødet og åbenbare kendsgerningen for himlen, for ufaldne verdener og også for den faldne verden, som gennem den guddommelige nådes kraft, ved at få del i guddommelig natur, behøver mennesker ikke længere at stå under lovens forbandelse, eller forblive i overtrædelse.

Kristi natur var en kombination af det guddommelige og menneskelige. Med Guds egenskaber i sig, fremviste han også menneskehedens fortrinligheder og viste at alle som tror på Kristus som deres personlige frelser vil udvikle en karakter efter Kristi lignelse, og kvalificeres til at blive medarbejder sammen med Gud. Ved forskrift og eksempel opløfter Han dem som er fordærvede, for gennem Jesu Kristi dydighed skulle han blive Guds søn. Hans liv er som Kristi liv, hans arbejde er som Kristi arbejde, og han vil ikke svigte eller miste modet, fordi han får liv ved Jesu Kristi Ånd og kraft.

Kristus er Guds Søn i gerning og i sandhed og i kærlighed, og er Faderens repræsentant såvel som menneskeslægtens repræsentant. Hans arm bragte frelse. Han tog menneskeheden, og var ben af vore ben og kød af vort kød, og underlagde sig alle fristelser som mennesker blev plaget af. Han viste i den store strid med Satan at Han var helt i stand til at fjerne skampletten og trække den syndsfornedrelse fra som Satan havde pådraget menneskeslægten. Idet han påtog sig menneskeheden og kombinere den med guddommelighed, kunne Han imødekomme alle Guds lovs forlangender, og overvinde alle indvendinger som Satan fremhævede, som stod i vejen for menneskers lydighed mod Guds bud.

Satan fremlagde for verden at det eneste håb for frelse var at blive af med Guds lov. Men Kristus kom for at gøre det tydeligt at det var synd, overtrædelse af loven, som skulle afskaffes, for at lovens retfærdighed kan opfyldes i os, som ikke vandrer efter kødet men efter Ånden.

Jesus, den Pletfrie og Rene, blev behandlet som synder da Han blev fundet i det syndige køds lignelse, for at den troende og angrende synder kan behandles som retfærdig. Idet sandhedens lys kommer til sjælen, åbenbarer lovens indviede, hellige og uforanderlige karakter, skal den troende sætte sine fødder på lydighedens sti. Således bliver han retfærdiggjort og helliggjort.

Helligånden er Kristi Ånd, som sendes til alle mennesker for at gore dem fyldest, så vi gennem Hans nåde kan blive fuldstændige i Ham. Herren har lagt det således til rette at vi altid skal være under Helligåndens lære og indflydelse. Da opdager vi at Guds lov er hellig, retfærdig og god, og vi vil lære glæde os i Guds lov. Vi elsker lovens forlangender, og er lydige mod dens krav af vore hjerter.

Idet Guds kærlighed udbredes i vore hjerter, elsker vi Gud højest og vor næste som os selv, og dette omfatter hele menneskets pligt. Kærlighed gør intet ondt mod sin næste, for at elske Gud af hele vort hjerte og vor næste som én selv er lovens opfyldelse. Når al ondskab, had, jalousi og selviskhed renses af sjælstemplet, fyldes tomrummet med venlighed, tålmodighed, langmodighed, næstekærlighed og kærlighed. Lovens retfærdighed opfyldes i os.

Kristus kom til vor verden for at ophøje menneskeheden, og forny mennesket i Guds billede, så mennesker kan få del i guddommelig natur. Kristus gav Sig selv for os, så han kan tilbagekøbe os fra al uretfærdig syndighed, og rense et særskilt folk til Sig selv, nidkær i gode gerninger.

Med Kristus iboende i vore hjerter ved tro, får os til at blive som en gren indpodet i det sande Vintræ. Himlens majestæt gav Sit liv for at gøre os hver især til Hans egne, idet overtræderen bringes tilbage til loyalitet mod Guds lov, vende synderen bort fra hans misgerning. Oh, om mennesker ville elske og frygte Gud!

Jesus siger: [Johannes 17,20-23, citeres]. Hvordan leder Jesus vore tankesind til et mere og mere bredt syn på de privileger og fordele som er tilstedt mennesker, at komme i tæt forhold med Kristus! Den troende kan frembære vidnesbyrdet i sit liv og i sin karakter at Gud elsker den menneskeagent der adlyder Hans bud, ligesom Han elsker Sin Søn. Hvor forbavsende er ikke denne udtalelse – næsten ikke til at fatte af det begrænsede tankesind! Jesus siger også: »Og jeg har kundgjort dem dit navn og vil kundgøre dem det, for at den kærlighed, du har elsket mig med, skal være i dem, og jeg i dem.« [vers 26]

Kan vi læse disse ord og ikke se den værdi som Kristus har tillagt den menneskeagent som har overgivet sig helt til Ham? Han har lagt tingene til rette så »vi, udfriede fra vore fjenders hånd, må tjene ham uden frygt i fromhed og retfærdighed for hans åsyn alle vore dage.« [Luk.1,74-75.] Se altid på Jesus, ”vor tros ophavsmand og fuldender,” vi udfries altid fra onde menneskers og onde engles list, og vi søger at bryde syndens og Satans bånd. [1 Peter 1,1-12, citeret.]

Gud har givet verden og engle beviser på Hans kærligheds uforanderlige karakter. Han ville skille sig af med Sin enbårne Søn, og sende Ham til verden, iklædt syndigt køds lighed, for at fordømme synd og dø på Golgatas kors og tilkendegive over for mennesker at himlens rådssamlinger har banet vej for dem der tror på Kristus, at holde Guds bud. Borte fra Kristus, kan mennesker i ånd og sandhed ikke holde et eneste af Guds bud, men i Kristus Jesus imødekommer lovens krav, fordi Han forvandler menneskenaturen ved Sin nåde, skaber et nyt åndeligt liv i hjertet, indplanter en hellig natur, og mennesker bliver Kristus lig i karakter.

Jeg har nedskrevet dette definitivt og enkelt for at mine ord ikke misforstås. Måtte Herren påføre sandheden i dit hjerte, og måtte den arbejde på at rense din karakter, så du tjener Herren Gud af sindet og elskes af Faderen ligesom han elsker Sin lydige Søn, er Ellen G. Whites bøn.

[P.S.] Bror Christiansen, i nattestunden talte jeg med dig. Herren har givet mig et budskab til dig. Jeg har skrevet til en bror, hvis sag blev vist for mig, og efter at have skrevet til ham, blev jeg informeret af min vejleder at din sag lignede hans, og at jeg også skulle frembære et budskab til dig. Der blev sagt noget til mig som gjorde indtryk på dit sind. Du skulle informeres om at Guds nåde blev tilstedt i passende mål til dig, til at få sejr over al synd, så du får den tro der virker ved kærlighed og renser sjælen. Jeg overbringer dette budskab i Jesu navn, som har givet mig dette arbejde at udføre, i fortabte sjæles frelse. — Brev 11a, 1894.

Ellen G. White Estate
Washington, D. C.,
27. september, 1984.
hele brevet.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32
afsn nr:33
afsn nr:34