- Tillbake

brev nr 11a, 02. januari 1894 - »Ledare skall vara under Guds disciplin, Kristi kraft kan förvandla människonaturen«

(Skrivet den 2 januari 1894, från Melbourne, Australien till Jakob Christiansen, kapten på missionsfartyget Pitcairn)

Käre broder,
Jag sänder dig en kopia av ett brev skrivet till en broder i Nya Zeeland. Jag har ansträngt mig för att få detta färdigt, trots att det varit mycket på gång med flytten från skolbyggnaden till lägerplatsen som ligger ungefär 8 km därifrån. Lägerplatsen är sex gånger så stor som platsen där vi höll vårt möte i Wellington, och det är mer än sex gånger så många som campar där. Hittills har våra möten varit utmärkta. Det är en god, glad stämning där. O, om Herren ville visa sin kraft under detta möte!

Min broder, jag kände mig inte helt tillfreds med att låta dig fortsätta din resa utan att skriva till dig om några viktiga detaljer angående din attityd, och beträffande de känslor du visade på båten. Om du hade insett att Jesus Kristus var på den båten som vittne till varje ord som du uttalade, om du hade insett att varje handling noterades i himlens böcker, skulle du ha talat och handlat så som du gjorde? Jag är säker på att du inte skulle ha gjort det. Tänkte du på att du hade de budbärare som skulle föra ett budskap, som Guds missionärer till människor som är i mörkret, ombord på denna båt?

Om inte Guds änglar hade hållit dig tillbaka skulle du ha gått ännu längre, för Satan påverkade dig och visade sina egenskaper genom dig. Trots dina kvalifikationer som kapten på de stora haven, och en ansvarsfull ställning på det fartyg som är under ditt kommando, är det inte säkert att anförtro de missionärer som har riskerat sina liv för att resa till öarna i havet och vara Guds medarbetare för att rädda människor som håller på att gå förlorade, till någon som inte är helt under Guds Andes kontroll. Fienden är fast besluten att förgöra dem som vill bära sanningen till de okunniga och oupplysta. Missionärer kommer att ha tillräckligt att uthärda utan att behöva möta andan från den som förde kommando på skeppet. Du hade makt att göra det mycket obehagligt för dessa arbetare, men det var din plikt att göra det så trevligt som möjligt.

Min broder, din själ är dyrbar. Ändå, genom det ljus som Gud har gett mig vet jag att hur stor och fullkomlig kunskap du än har när det gäller navigation, så finns det andra saker du behöver lära dig. Du behöver lyssna till Jesu ord när han säger, ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila… ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt." Insåg du inte att det fanns en högre uppsatt kapten på detta fartyg? Insåg du inte att det fanns en som bevittnade dina ord och handlingar som verkligen var en skymf mot Gud? Skulle du anse dig själv säker på ett fartyg på öppna havet, som var under befäl av en kapten som inte visade självbehärskning, och som ibland agerade som om han var galen? Om du hade genomfört det som Satan påverkade dig till och genomfört dina hot mot Guds tjänare, skulle himlen ha ingripit. Tjänande änglar beskyddade de män som beslutat sig för att resa över det vida havet och tala livets ord till dem som var på väg att gå under.

Min broder, tro inte att det är en oviktig sak att byta kapten och glömma Jesus, din verkliga och säkra befälhavare, och segla under falsk flagg. Du måste ta Jesus ombord. Om du väntar dig att bli respekterad måste du själv respektera din befälhavare. Du kommer alltid att möte obehagliga omständigheter medan du är i denna värld. Satan kommer att framställa sig själv för dig för att du ska välja honom som din befälhavare.

Valet av besättning har varit oklokt, för det passar inte att gudlösa män utgör Pitcairns besättning, eller arbetar på någon plats eller har något ansvar bland de missionärer som har sänts på sitt uppdrag till öarna. Dessa onda män har onda änglar med sig, och på så sätt öppnas en kommunikationskanal mellan dem och den stora upprorsmakaren. Satan kommer att använda sådana män till sina uppdrag. Sedan kommer han att använda dem för att missrepresentera sanningens budbärare och de sanningar som kommer från himlen.

Det är fullständigt inkonsekvent att placera Satans egna efterföljare, när man vet att de är det, på Pitcairn. Genom den sortens arrangemang förs onda män till öarna i havet för att verka efter Satans planer, och de kommer i kontakt med de människor som tar för givet att alla på missionsbåten är missionärer. Dessa onda mäns onda gärningar tillskrivs missionsfartyget, och på så sätt lämnas ett dåligt inflytande på öarna på grund av dessa Satans efterföljare. O, om vårt folka vore kloka!

Min broder, ditt inflytande på fartyget har varit skadligt. Den uppfattning du hade var inte korrekt, och det intryck som gavs åt andra bland besättningen var inte riktigt avseende Guds tjänare. Du var anställd för att föra befäl över fartyget, inte över de män som Generalkonferensen hade valt ut att resa som budbärare med skeppet. Den makt som påverkade din uppfattning, var inte från himlen.

Kapten Marsh var ett av Guds barn, älskad av Gud. Be Herren att dina tankar som var ingivna av mörkrets makter, dina ord som inspirerats av fienden, ska bli förlåtna. Kapten Marsh vilar i Jesus. När Satan påverkar dig med sin anda och du agerar som du gjorde på fartyget, då utför du hans order. Istället för att föra med dig en doft från himlen i dina gärningar för du med dig ett sataniskt inflytande. Jag ber dig att betrakta detta i ett annat ljus än du gjort tidigare.

Om du tror att ditt handlingssätt var ett resultat av vad pastorerna som seglade på fartyget gjorde, så misstar du dig. Vissa saker var inte som de borde. Ord uttalades och saker gjordes som inte var ursäktliga under rådande omständigheter, men ditt sinne påverkades av mörkrets furste för att han skulle uppnå sina syften genom dig.

Dina svårigheter berodde inte på Guds budbärare utan på den anda du hyste, på det humör som du så lätt lät bli hetsigt, på den avundsjuka som du närde. Detta var orsaken till dina problem och andras stora problem. Du tillåter dig att bli upprörd och hetsig. Dina antaganden beträffande kapten Marsh var orättvisa och helt felaktiga. Satan hetsade din inbillning till den grad att det som inte har någon verklig grund blev en verklighet för dig.

Så som det visats för mig, är det fruktansvärt att ha ett fartygs besättning under befäl av en person som inte kan föra befäl över sig själv, som tillåter Satan att behärska sina tankar, ta kontroll över sina ord, att forma sitt sinne och utföra sina onda syften genom honom. De svårigheter som du drabbats av har huvudsakligen skapats av dig själv eftersom du sett saker i ett felaktigt ljus. Du trodde att det förhöll sig på ett visst sätt när det gällde Guds budbärares inställning till dig, vilket var helt felaktigt. Du agerade utifrån dessa felaktiga intryck och ditt omdöme blev obalanserat. Din avundsjuka väcktes och du inbillade dig att männen ombord inte var positivt inställda till dig. För att göra dig nöjd förvärrade några av besättningsmännen, som borde ha vetat bättre, saken, genom att verka hålla med dig. Du stödde dem i deras misstag, men det var inte rätt av dig att göra så.

Ditt okontrollerade humör måste övervinnas och din karaktär måste förvandlas och bevisa att du ser dina misstag och korrigerar dem, annars kommer det att vara osäkert för dig att placeras i denna mycket ansvarsfulla position. Det är för mycket som beror på detta för att saker och ting ska få fortsätta som de nu är. En man passar inte att vara befälhavare om han själv inte står under Guds styre.

Se på Kristi fullkomlighet, han som ägde alla gudomens attribut och all mänsklighetens fullkomlighet och höghet. Han är din förebild. Du måste lära dig Kristi sätt, för det är det enda sätt som kommer att göra dig kvalificerad att fortsätta det verk som Kristus lämnat åt sina lärjungar att utföra. Kristus har en stark kärlek till det som han köpt, och det har han bevisat genom att dö för världen. Kristi kärlek till Gud brann alltid, och hans kärlek för världen är ojämförlig. Han levde inte för att behaga sig själv, utan han förberedde sig för att uthärda självförnekelse, självuppoffring, hån och hat för att han skulle kunna visa Faderns kärlek till människan, och ta bort det intryck som Satan hade gett, att Gud var sträng och krävde mer av människan än de var kapabla att ge.

Jesus levde ut Guds karaktär. Han var villig att vara, eller att göra, eller att lida vad som helst för att rädda människor från evig död. Han fördömer synd för att han inte till slut ska bli tvingad att fördöma syndaren. Jesus bar dödsstraffet för att syndaren inte ska bära denna fruktansvärda konsekvens, och försonade oss.

Det finns ingen ursäkt för avund, felfinnande, svartsjuka, synd och ondska, för Kristus har gjort allt för att den som förtröstar på honom som sin personlige Frälsare, ska frälsas från synd. Kristus uppenbarade sig för att ta bort våra synder, och för att ge sin nåd i överflöd till sina efterföljare för att de ska kunna låta bli att synda. Vi ska inte vandra efter köttet utan efter Anden. O, hur underbart Guds sänkte sig ner, han som ”så älskade världen att han utgav sin enfödde son, för att var och en som tror på honom inte ska förgås, utan ha evigt liv”. Gud gjorde Kristus till det stora syndoffret för att rädda den fallna människan. Varje man och varje kvinna som ger sig själv till Jesus för att använda den förmåga som de blivit anförtrodda som Guds medarbetare, är heliga för Jesus Kristus. Han är intresserade av dem på ett speciellt sätt. Han säger till alla, ”Rör inte mina smorda, gör inte mina profeter något ont!

De som inte kan förstå de mäns arbete som ska bära nådens budskap till människor i hedniska länder, borde inte placeras tillsammans med Guds missionärer. O, om var och en som känner sanningen kunde uppskatta den tro som är verksam genom kärlek och som renar själen. Kristus kom till vår värld för att låta sina intressen sammanfalla med den lidande mänsklighetens. Människans syndiga natur var svag, och hon hade en benägenhet att överträda Guds bud. Människan hade inte kraft att göra Guds gärningar. Det är därför Kristus kom till vår värld så att han skulle kunna ge henne moralisk styrka.

Det fanns ingen makt i himlen eller på jorden, utom Kristi makt, som kunde frälsa från…(en rad saknas)… Han kom för att möte svårigheterna och undanröja dem. Hans egen arm åstadkom frälsning. Gud sände sin Son i syndigt kötts gestalt, för att han skulle kunna fördöma synden i köttet och uppenbara detta faktum för himlen och för världar som inte fallit och även för den fallna världen, att genom den gudomliga nådens kraft, genom att ta del av den gudomliga naturen, behöver människan inte längre stå under lagens förbannelse eller bli kvar i överträdelse.

Kristi natur var en kombination av det gudomliga och det mänskliga. Han hade alla Guds attribut, men representerade också mänsklig fullkomlighet och visade att alla som förtröstar på Kristus som sin personlige frälsare kommer att fullkomna en karaktär som liknar Kristus och bli kvalificerade att bli arbetare tillsammans med Gud. Genom förmaningar och föredöme lyfter han upp dem som är moraliskt fördärvade, för genom Jesu Kristi förtjänster har han blivit Guds son. Hans liv liknar Kristi liv, hans gärningar liknar Kristi gärningar, och han kommer inte att misslyckas eller bli missmodig, eftersom han får livskraft av Jesu Kristi anda och kraft.

Kristus är Guds Son i gärning, i sanning och i kärlek, och han är Faderns representant inför mänskligheten. Hans arm gav frälsning. Han tog mänsklighet, var ben av våra ben och kött av vårt kött, och underkastade sig alla frestelser som skulle drabba människan. Han visade i den stora striden med Satan att han var fullt kapabel att avlägsna syndens skamfläck och det förfall som Satan lagt på den mänskliga familjen. Genom att ta på sig mänsklighet och kombinera den med gudomlighet kunde han uppfylla alla krav från Guds lag, för att övervinna varje invändning som Satan hade framhållit som hinder för människans lydnad för Guds bud.

Satan framhöll för världen att det enda hoppet om frälsning var att göra sig av med Guds lag. Men Kristus kom för att göra det klart att det var synd, överträdelse av lagen, som skulle avskaffas för att lagens rättfärdighet skulle kunna uppfyllas i oss som inte vandrar efter köttet utan efter Anden.

Jesus, den fläckfrie och rene, behandlades som en syndare när han till det yttre blev lik en syndig människa, för att den troende och ångerfulla syndaren skulle kunna behandlas som rättfärdig. När sanningens ljus skulle komma till människan och avslöja lagens helgade, heliga och oföränderliga karaktär skulle syndaren styra sina fötter in på lydnadens stig. På så sätt skulle han bli rättfärdiggjord och helgad.

Den Helige Ande är Kristi Ande, som har sänts till alla människor för att ge dem vad de behöver, så att vi kan bli fullkomliga i honom genom hans nåd. Herren har sett till att vi alltid ska vara under den Helige Andes undervisning och inflytande. Då ska vi upptäcka att Guds lag är helig, rättvis och god, och vi skulle lära oss att glädjas åt Guds lag. Vi älskar lagens krav och lyder dess krav från hjärtat.

Genom det inflytande Guds lag haft i våra hjärtan älskar vi Gud över allt annat och vår nästa som oss själva, och detta utgör människornas hela plikt. Kärleken gör inget ont mot vår nästa, för att älska Gud med hela vårt hjärta och vår nästa som oss själva är lagens uppfyllelse. När all illvilja, hat, avund och själviskhet har avlägsnats från själens tempel fylls tomrummet av vänlighet, uthållighet, tålamod, välvilja och kärlek. Lagens rättfärdighet uppfylls i oss. Kristus kom till vår värld för att upphöja mänskligheten, för att förnya Guds avbild i människan, så att människan skulle kunna ta del av den gudomliga naturen. Jesus utgav sig själv för oss, för att han skulle kunna befria oss från all ondska och rena ett särskilt folk för sig själv, ivriga att utföra goda gärningar. När Kristus finns i våra hjärtan genom tron, gör det att vi blir som en gren som ympats in i det sanna Vinträdet. Himlens majestät gav oss sitt liv för att kunna göra anspråk på oss var och en som hans egna genom att föra tillbaka överträdaren till sin lojalitet gentemot Guds lag, genom att vända syndaren bort från sin ondska. O, om människor kunde älska och frukta Gud!

Jesus säger: ”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.”

Så Jesus leder våra sinnen så vi förstår mer och mer av de förmåner och fördelar som vi kan få del av genom att komma i nära relation med Kristus! Den troende kan vittna i sitt liv och sin karaktär om att Gud älskar den människa som lyder hans bud, som sin egen Son. Så fantastiskt detta uttalande är – nästan omöjligt att förstå för det begränsade sinnet. Jesus säger vidare: ”Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem."

Kan vi läsa dessa ord utan att se det värde som Kristus har gett den människa som fullständigt överlämnar sig till honom? Han har sett till ”att vi, frälsta ur våra fienders hand, skulle få tjäna honom utan fruktan, i helighet och rättfärdighet inför honom under alla våra dagar”. När vi alltid ”har blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare”, räddas vi från onda människors och onda änglars påhitt och vi försöker bryta syndens och Satans bojor.

”Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal. Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, då ni nu har smakat att Herren är god. Kom till honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje. Det står nämligen i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam. För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem. Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet. Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.”

Gud har gett världen och änglar bevis på sin kärleks oföränderliga karaktär. Han var villig att skiljas från sin enfödde Son, sända honom till vår värld klädd i syndigt kötts gestalt, för att fördöma synd och dö på Golgatas kors för att bevisa för människor att det finns möjlighet genom himmelens rådslag att hålla Guds bud, för dem som förtröstar på Kristus. Utan Kristus kan människan inte hålla ett enda av Guds bud, i ande och sanning. Men i Kristus Jesus uppfylls lagens krav, eftersom han förvandlar människans natur genom sin nåd, skapar ett nytt andligt liv i hjärtat, inplanterar en helig natur, och människor blir Kristuslika till karaktären.

Jag har skrivit detta tydligt och enkelt för att mina ord inte ska missförstås. Må Herren lägga sanningen i ditt hjärta, och må den verka för att rena din karaktär, så att du kan tjäna Herren Gud med ditt sinne och bli älskad av Fadern på samma sätt som han älskar sin lydige Son. Detta är bönen från,
Ellen G. Wite.

Broder Christiansen, nattetid talade jag med dig. Herren har gett mig ett budskap till dig. Jag hade skrivit till en broder vars fall hade presenterats för mig, och när jag skrivit till honom fick jag information av min ledsagare att ditt fall liknade hans, och att jag skulle framföra budskapet till dig också. Jag fick höra ord som skulle framföras med eftertryck till dig. Du skulle informeras om det faktum att Guds nåd har getts i överflödande mått så att du ska kunna övervinna all synd, så att du ska kunna ha den tro som verkar genom kärlek och renar själen. Jag överlämnar detta budskap i Jesu namn, hans som har gett mig detta arbete att utföra för att frälsa själar som håller på att gå under.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29
afsn nr:30
afsn nr:31
afsn nr:32