- Tilbage

brev nr 17, 07. maj 1896 - »Caldwell, W. F. - ægteskabsråd«

NP 7.maj, 1896 [sat] Dette brev er udgivet i sin helhed i 10MR 190-194.
Kære bror: Ægteskabet er indført af Gud, som en hellig forordning og bør aldrig indgås efter en selvisk ånd. Dem som overvejer dette skridt, bør overveje dens betydning højtidelig og under bøn, og søge guddommelige råd, så de må vide om de udøver en harmonisk kurs med Guds vilje. Den instruks Guds Ord giver på dette punkt, bør overvejes nøje. Himlen ser med behag på et ægteskab der formes af et alvorligt ønske for at tilpasse de anvisninger der gives i Skriften.

Vi læser i Guds ord: “Træk ikke i ulige åg med de vantro, thi hvad har retfærdighed og lovløshed med hinanden at skaffe? eller hvad fællesskab er der mellem lys og mørke? hvordan kan Kristus stemme overens med Beliar? eller hvordan kan den troende have lod og del med den vantro? hvordan kan Guds tempel og afguder have med hinanden at gøre? Vi er jo den levende Guds tempel, thi Gud har sagt: »Jeg vil bo og vandre iblandt dem og være deres Gud, og de skal være mit folk.« [2 Korinter 6,14-16.]

Hvis vi følger Kristus, vil Hans Helligånd virke og tale gennem os, os vi vil være levende breve, kendt og læst af alle mennesker. ” Da vi nu har disse forjættelser, mine elskede! så lad os rense os fra alt, som besmitter legeme og ånd, og gennemføre hellighed i gudsfrygt.” [2 Korinter 7,1.] “Jeg vil opslå min bolig midt iblandt eder, og min sjæl skal ikke væmmes ved eder.” [3.Mos. 26,11. 12.] “Ved I ikke, at I er Guds tempel, og Guds Ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham; thi Guds tempel er helligt, og I er jo hans tempel!” [1 Korinter 3,16. 17.]

Når den barriere, som Herren har rejst for ægteskabsforholdet, er blevet nedbrudt, og bliver overtrædelsen af Guds lov, ikke set i sit rigtige lys, vil ægteskabets hellighed ikke påskønnes, og der vil tages skridt, som viser en fuldstændig ignoreren af Guds Ord.

Guds sandhed fremholdes mere dyrebart end noget andet, og det menneske som vil ofre sandhed for at få en hustru, afslører at han påskønner Guds lov i meget lav grad, og at selvtilfredsstillelsen hæver sig højere end et ”Så siger Herren.” Den mand som gør impulserne vigtigere frem for Guds ord, vil en kvinde være bange for, for han påskønner ikke hvad et ægteskab betyder. Han som får en hustru, ved illoyalitet mod Gud, kan ikke forvente at Guds velsignelser hviler over hans ægteskab. Han praktiserer en løgn, for at han ikke bliver opdaget, overtræder Guds lov så han føjer en uhellig lidenskab eller føjer sin fantasi, og han kan ikke blive lykkelig. Han som ikke er sand mod sin Gud, kan ikke være sand mod sin hustru.

I sin overbevisning om synd, kan han angre at han har opgivet sandheden, for at få sin hustru, og må vende tilbage til sin lydighed mod det fjerde bud. Derved sætter han sin hustru i en dårlig position. Hun modsatte sig sandheden så meget, at hun nægtede at gifte sig med nogen der troede den; og for at få hendes samtykke, vanærede han Gud, ved at opgive sabbaten, få hende til at tro at dette være sådan fremover. Nu hvor han har ændret, vil det være meget vanskelig for ham at opgive sin manglende ærlighed. Hvor utro bør han være over for sig selv! Hvor omhyggelig bør han altid, ved ord eller handling, at gøre hende genstand for endnu mere mistillid. Hvis han var virkelig omvendt, vil han gøre alt i hans mangt for at være en trofast mand og fader, der er sagtmodighed uanset hvilken modstand han får fra sin hustru, huske at hun er i en vanskelig situation, ved at forenes med nogen, som tror en sandhed, hun ikke vil tage imod.

Han gør de ikke muligt for at tro at han nyder unge damers selskab, mere end han gør med sin hustru. Han vil afholde sig fra alt hvad der ligner illoyalitet fra sin hustru. Han vil ikke lade hende bære den større del af familiens byrder, øge hendes byrder ved hans fordringsfulde og kværulerende veje, men efterhånden som der kommer større ansvar, vil han blive øm og eftertænksom, prøve at hjælpe hende for alle unødige lidelser eller bekymringer. Også hvis hun ikke er alt det, han ønsker en hustru skal være, vil han huske at han har givet hende grund til at ikke have tillid til ham, og han ikke er alt det en kvinde ønsker af hendes mand. Han lovede at hvis hun vil gifte sig med ham, vil han opgive sabbaten, og i tro på dette gifter hun sig med ham. Dette løfte har han brudt, og hvis han vinder sin hustru tillid igen, må han være trofast og oprigtig i alle detaljer, i små sager såvel som større ansvar.

Min bror, dette er sådan som du burde have gjort, men er det sådan? Spurgte du efter Guds råd og vejledning før du giftede din hustru, eller følger du din egen vej? Du binder dig selv til kærlighed og værdsætter en kvinde som kun accepterede dig på betingelse af at du vil opgive Guds sabbat. Men den mand som giver efter for impulser og sine egne uhellige lidenskaber, og vælger en ikke-troende som hustru, og opgiver Guds krav, lover at opgive sabbaten hvis hun vil gifte ham, gør et skridt, som bringer ulykke ind i hans familie. Han sælger sin førstefødselsret for en krukke linser. Og den kvinde som betror sit liv til en sådan mand, vil aldrig have respekt for ham, som en kvinde burde have for sin mand. Alle ægteskabsforhold bør overvejes nøje, for ægteskabet er et skridt for livet. Både mand og kvinde bør nøje overveje om de kan klynge sig til hinanden gennem livets tilskikkelser, så længe som de skal leve.

Men du vælger mellem Gud og din hustru, og truffet valget ved i illoyalitet til Gud. Du har besluttet dig for din egen vej, og du har solgt Herren Gud for en meget billig pris. Ved denne handling har du pådraget dit kristenliv illoyalitetens skam. Du har bragt sin sjæl i fare ved at købe din hustru, og resultatet har været som forventet.

Dit mål er nået, du gjorde hvad du ville gøre, efter at du blev gift. Du accepterede sabbaten igen. Men hvordan ser din hustru på dette? Hvilken effect har den på hende? En anstødssten blev lagt direkte i vejen for hende, med hensyn til din foretrukne trosbekendelse. Når Guds lov overtrædes for at få en hustru, bliver du ikke lykkelig i dit ægteskabsforhold. Din hustru svigtede dig ikke, men du svigtede hende, efterlod hende ansvaret for to sønner til hende. Efter at du var væk i tre år, har du uærbødigt og ryggesløst ignoreret ægteskabsforholdet ved at elske eller tilsyneladende elsket en anden, og forsøgt at tage en anden hustru. Hvor megen tillid er en mand værd, som vil efterlade sin kone og børn og søge indgå et andet ægteskab? Endog før din hustru har fået skilsmisse, har du lagt din hengivenhed til en anden.

Tager man dette skridt, så du ikke længere frem for det betydningsfulde, end du først viste din illoyalitet mod Gud, for at opnå dit mål. Du viste at du ikke har nogen erfaringsmæssig kundskab med Gud, men at dit ønske for at behage selvet, er tungere end dit ønske at behage Gud. Vil dit andet ægteskab bære himlens signatur under sådanne omstændigheder? Vil du være en trofast mand og en klog fader? Dit første ægteskab var en overtrædelse af Guds lov; og søge kontakt med andre, medens din hustru stadig levede, vanærede du Gud og viste at du enten ikke havde et sundt religiøst liv, eller havde ikke en sund tankegang.

Den skilsmisse din hustru fik, var ikke andet end forventeligt. Den mand som opgiver sin loyalitet til Gud for at få en hustru, vil ikke være loyal mod sin hustru, og du selv har lagt grundlaget for dine problemer. Den linje du har lagt i dit hjem, har været en fejltagelse fra begyndelsen af, og din hustru har grund til at overveje at hun og børnene ville være lykkeligere uden dit selskab. Der hvor jeg hører at en kvinde vil indgå i en ægteskabspagt med dig, føler jeg det er min pligt at advare hende imod dette, for du har tyraniske træk i din adfærd. Du forventer at en kvinde underlægger hendes vilje under din, bevarer ikke sin egen personlighed.

Den ånd du viste i forbindelse med din hustrus moder var ikke som Gud vil have det, men var direkte imod principperne i Hans hellige Ord. Du er kritisk, nøjeregnende, og du har en hård og grusom ånd. I dit ægteskabsliv har du ikke handlet sådan, så din hustrus kærlighed bevares eller vinde hende for sandheden, og du behøver mere af Åndens blødgørende indflydelse fra den sagtmodige og kærlige Jesus i dit liv, så du ikke bringer skam over den sandhed, du bekender dig til.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13