- Tillbake

brev nr 47, 28. mars 1903 - »Gilbert, F.C.«

Oakland, Kalifornien – 28. mars 1903
Detta brev har getts ut i sin helhet i 20MR 152-155.

Min käre bror,—
Jag läser ditt brev denna förmiddag. Det är fyllt av dyrbara saker, som uppmuntrar och välsignar.

Vi kom till Oakland förra måndagen för att delta i generalkonferensen. Konferensen öppnade egentligen inte förrän på fredagen, men några rådssamlingar hade redan börjat då vi anlände. Vid detta möte kommer det att finnas många viktiga frågor att tänka på. Vi skall endast begära den visdom som Gud ensam kan ge. Vi har bett om att Herren i rikt mått skall ge av Sin nåd till oss. Vi behöver Hans ledning vid varje steg. Vi måste följa nära i Jesu fotspår. Han säger: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig!” (Matt. 16:24) Jag är djupt berörd av att det måste talas mycket mindre, det måste vara mycket mindre kritik och mycket större själslig hunger efter sanningens ord i Bibeln.

Våra klaraste begrepp kan inte nå fram till full förståelse av Guds verk. Men jag vet att det finns mycket mer kunskap för oss, om vi bara ville söka det i tro, tro på löftena. Vi nöjer oss ofta med det lilla. Om vi övervinner i kampen mot mörkrets krafter, kommer vi dagligen att ta emot ljus och nåd från ovan. Innan vi kan uppfylla Guds krav, måste vi ta emot kraft från all krafts Källa.

Vi skall inte bara betrakta de himmelska tingen för oss själva. Vi måste förstå mycket för att vi skall kunna säga ord till dem som är svaga i tron, så att vi kan säga sådant som kommer att uppmuntra dem till att pressa sig framåt mot tecknet på värdet av Guds höga kallelse i Kristus Jesus. Vi måste samla gudomlig anvisning från vår Herres undervisning, så att vi kan låta ljus lysa på deras väg, som kämpar mot det som för dem verkar som oöverkomliga svårigheter. Vi måste sträcka oss efter det förfinade, upphöjda och förädlade språk genom vilket andliga tankar kan uttryckas.

Kristus skall vara vårt exempel i allt. Han klädde Sin gudomlighet med mänsklighet och kom till den här jorden för att plågas på alla punkter som mänskliga varelser plågas. Han gick igenom den erfarenhet som vi är kallade till att gå igenom. Men det finns en erfarenhet som Han aldrig har gått igenom – syndens erfarenhet. Det beror på att Han, även om Han frestades i alla avseenden som vi frestas, ändå är utan synd, så att Han kunde undsätta dem som frestas. Den gudomlige-mänsklige Syndabäraren – Han kan ta bort alla våra synder.

Tanken är alltför stor för att vi skall kunna fatta den. O, hur ärade blir vi ändå inte genom att ha en Frälsare, som kan frälsa alla till det yttersta som kommer till Gud genom Honom. ”Till det yttersta” – dessa ord innefattar allt.

Herren Jesus kan förmedla andliga sanningar till oss som inte våra ord kan uttrycka. Den himmelska världens klarhet, det kristna hoppets glans och glädje, som får våra hjärtan att glöda inom oss, kan vi endast svagt porträttera.

Aposteln Paulus blev upptagen till den tredje himlen, och medan han var där fick han syn på himmelska ting. Då han vände tillbaka till en medvetenhet om jordiska ting, fann han att det var omöjligt för honom att beskriva de medryckande scener som passerat förbi honom. Men han bevarade inom sig den förunderliga bilden av vad han hade sett.

Så länge som Gud ger mig makt att tala till vårt folk, skall jag fortsätta med att kalla föräldrar till att lämna städerna och skaffa sig ett hem på landet, där de kan odla jorden och lära sig renhetens och enkelhetens lektioner från naturens bok. Naturens ting är Herrens tysta förkunnelse till oss, av vilket vi lär oss andliga sanningar. De talar till oss om Guds kärlek och förklarar den store Mästerkonstnärens visdom.

Jag älskar de vackra blomstren. De är minnesmärken från Edens lustgård som pekar fram emot det heliga land som vi snart skall inta, om vi är trofasta. Herren leder mina tankar till blomstrens och trädens hälsobringande egenskaper.

Hur underbar är inte lektionen om vattenliljan som växer upp mellan skräp och drivved. Den sträcker sin kanaliserande stjälk och sina rötter ned i sanden under sig och i sjöns famn öppnar sig dess blommor med fläckfri renhet och ljuvlighet.

Himlen förklarar Guds härlighet. Stjärnorna talar om Honom. Solen, dagens härskare och månen, med dess mildare glans, förklarar Hans härlighet.

Vi skall se genom naturen till Guds natur. Låt oss öppna våra hjärtan till att förstå dessa lärares undervisning. Till dem som står i kontakt med Gud, talar Hans händers verk om det rike som är evigt i himlarna. Låt oss i tro gå in i det allra heligaste, och få gemenskap med vår himmelske Fader och med vår Återlösare, syndares Frälsare, som vill två oss rena och göra oss vita i Hans blod.

Som naturens ting visar sin uppskattning av Mästaren genom att göra sitt bästa för att göra jorden vacker och framställa Guds fullkomlighet, på samma sätt bör mänskliga varelser eftersträva att inom sitt område representera Guds fullkomlighet, och låta Honom verka Hans rättfärdighets-, barmhärtighets- och godhets avsikter genom dem.

Den här världen är vår skola – en disciplinerande och utbildande skola. Vi har placerats här för att forma karaktärsdrag som liknar Kristi karaktär och få det högre livets levnadsvanor och språk. Påverkan mot det goda finns överallt. Syndens utveckling blir så total, så djup, så avskyvärd för Gud, att Han snart kommer att resa Sig i Sitt Majestät och skaka jorden fruktansvärt. Så listiga är fiendens planer, så snärjande är de komplikationer som han kommer med, att de som är svaga i tron inte kan se hans bedrägeri. De faller i de snaror som Satan har ställt i ordning, som är verksamma genom mänsliga redskap för att om möjligt föra även de utvalda vilse. Endast de som är nära förenade med Gud, kommer att kunna se fiendens förfalskningar och intriger.

I den här världen finns det endast två klasser. De som tjänar Gud, och de som står under mörkrets furstes svarta baner. De som går in genom portarna till Guds stad måste leva i förening med Kristus i den här världen.

Principerna i Guds regering – de enda principer som kommer att kunna klara sig från evighet till evighet – måste de följa som söker tillgång till himmelriket. Skiljelinjen mellan dem som tjänar Gud och dem som inte tjänar Honom, skall hållas klar och tydlig.

Tänk på den härlighet som väntar dem som övervinner! De kommer att se Hans ansikte i vilkens närvaro fullkomlig glädje finns och i vilkens högra hand är glädje för alltid.

Låt oss tillåta att Gud kontrollerar våra sinnen. Låt oss inte säga eller göra något som kommer att vända en människa bort från den rätta vägen.

Jag är mycket bedrövad när jag tänker på hur få det är som visar att de har smakat den djupa saligheten i nattvardsmåltiden tillsammans med en uppstånden och uppfaren Frälsare. Världens män kämpar för överhöghet. Guds efterföljare måste alltid hålla sin blick riktad mot Kristus, och fråga: Är detta Herrens metod? En helig önskan om att leva Kristi liv, skall uppfylla våra hjärtan. I Honom bor Gudomens hela fullhet lekamligen. I Honom är visdomens och kunskapens rikedomar dolda.

O, om vårt folk kunde inse vilka fördelar som skulle bli deras om de ständigt ville se på Jesus! ”Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herren härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren. Amen.” (2 Kor. 3:18) Han är vår Alfa och vår Omega. Håller vi oss nära vid Hans sida och har gemenskap med Honom, blir vi som Han. Genom Kristi Andes förvandlande kraft, förändras vi i hjärta och liv. Hans ord är ingraverat i själens minnestavlor, och vi är Hans vittnen som representerar Honom i det dagliga livet.

Ett sådant liv är det enda sanna religiösa livet. Det är endast genom att leva detta liv som vi kan forma Kristus-liknande karaktärer.

Många gör anspråk på att vara religiösa. Men det är något helt annat att vara en sann kristen. Paulus var en religiös man före sin omvändelse. Efteråt var han en kristen. Frälsaren uppenbarade Sig själv för honom. Paulus blev omvänd. Efter detta var Kristus alltid den störste bland tiotusentals för honom, och den ende alltigenom älsklige. {Lt47-1903.23}

Jag blev mycket uppmuntrad av ditt brev. Jag har upplevt det som märkligt att det var så få som kände en börda för det judiska folket, som var skingrat över så många länder. Kristus kommer att vara med er när ni eftersträvar att stärka snabba uppfattningsförmågor, så att ni klarare kan se Guds Lamm, som tar bort världens synd. Det judiska folkets slumrande duglighet måste väckas. De gammaltestamentliga skrifterna, som passar ihop med det Nya testamentets, kommer för dem att framstå som gryningen av en ny skapelse, eller som en själens uppståndelse. Det kommer att väckas minnen när Kristus skildras på de gammaltestamentliga sidorna. Själar från den judiska nationen kommer att frälsas, då dörrarna till det Nya testamentet öppnas med de gammaltestamentliga nycklarna. Kristus kommer att kännas igen som världens Frälsare, eftersom man ser hur tydligt det Nya testamentet förklarar det Gamla. Många i det judiska folket kommer att i tro ta emot Kristus som sin Återlösare. För dem kommer orden att uppfyllas: ”Alla de, som tog emot honom, gav han makt att bli Guds barn, de, som tror på hans namn.” De kommer att ändras till samma bild från härlighet till härlighet, liksom genom Herrens Ande. De kommer att bli delaktiga av gudomlig natur. Den gudomliga bilden kommer att präglas in i deras själar. Om de vill fortsätta att lära sig av Kristus, kommer de att uppnå målet i form av Kristi fullhets statur.

O, att många av det judiska folket måtte öppna sinnets kamrar, och låta himlens ljus lysa in för att kasta sitt ljus över hela människan.

Jag är glad över att du är så framgångsrik i det du gör. Jag ber att Gud skall arbeta med oss alla. Låt oss samla kraft genom att utöva en större tro, genom att gå framåt och uppåt, steg för steg, från seger till seger.

Var vid gott mod i Herren. Måtte Han fortsätta att välsigna dig, liksom Han tidigare har välsignat dig. Detta är min bön.

Din syster i tron och i kärleken till sanningen.

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25
afsn nr:26
afsn nr:27
afsn nr:28
afsn nr:29